Ascent Robotics

Brändi + verkkopalvelu +
käyttöliittymädesign Ascentin asiakkaalle

ascent.ai

1 Lähtötilanne

Suuren tuntemattoman äärellä

Japanilainen tekoälyä ja autonomista liikkumista kehittävä Ascent Robotics tarjosi meille monessakin mielessä projektin puhtaalta pöydältä. Koneäly on tulevaisuutta, jonka pelisääntöjä ei olla vielä kirjoitettu. Ala käsittää kourallisen rohkeita startupeja sekä joukon internet- ja autoalan jättiläisiä, jotka harkitsevat vielä, kenen numerolle panoksensa asettavat.

Ascent tarvitsi brändin, verkkosivuston ja markkinoinnin tukimateriaalit, jotka tavoittaisivat heidän näkemyksensä tekoälyn soveltamisesta itseohjautuviin ajoneuvoihin. Benchmarkkeja ei juuri ollut ja brändi vasta muotoutumassa, joten nyt oli aika ryhtyä luovaksi.

2 Matka Suomeen

MEOM Kick-start

Ennen kuin Ascentin toimitusjohtaja Fred Almeida ja operatiivinen johtaja Chie Matsunaga pääsivät moottorikelkkasafarille ja savusaunaan, oli edessä kolmen päivän rypistys työpajassa. MEOM Kick-startissa parivaljakosta puristettiin kaikki se oleellinen tieto, jota tarvittiin uuden brändi-identiteetin, palveluportfolion ja visuaalisen ilmeen luomiseen.

Kick-startissa pureuduttiin myös asiakaspersoonien, keskeisimpien myyntiargumenttien ja ainutlaatuisuustekijöiden sekä viestinnän äänensävyn määrittämiseen. Tämä kaikki koostettiin markkinoinnin ja viestinnän strategian dokumentiksi, joka tulisi toimimaan ohjenuorana myös Japanissa odottavan tiimin työssä.

3 Toteutus

Astu partikkelimaailmaan

Animaatiot

Todellisuus tekoälyn silmin

Design

Kaksi minimalistista muotokieltä kohtaavat

Sisältö

Uusi uljas maailma vailla vertailupisteitä

Miten luoda sisältöä toimialalle, joka on niin uutta, että benchmarkkeja ei ole? Miten tiivistää ydinviestit ja ainutlaatuisuus teknologiassa, joka on niin kehittynyttä, että sen ymmärtäminen on haastavaa asiantuntijoillekin? Miten määritellä asiakaspersoonat ja äänensävy, kun koko liiketoiminta hakee vasta muotoaan?

“Aihepiiri on niin uusi. Kukaan ei rakenna täyttä top-down, end-to-end -ratkaisua tekoälyn ohjaamaan itseohjautuvaan autoon. Emme tienneet mitä sanoa tai miten koko konsepti pitäisi paketoida.“
Fred Almeida, CEO, Ascent Robotics

Tärkeää oli tiivistää ymmärrettävällä tavalla Ascentin lähestymistavan ja teknologian ylivertaisuus sekä yhteistyömalli. Hahmottelimme kokonaisuuden, jolla tuotiin yleistajuisesti esille heidän tekoälyratkaisuiden perusta. Loimme myös tarinan animaatiolle, jolla kerrottiin havainnollisesti Ascentin ydinviesti.

“MEOMin tekemä työ auttoi todella kirkastamaan sitä miten haluamme viestiä ja toisaalta mitä emme halua sanoa.”
Fred Almeida

4 Projektinhallinta

Kuinka sivusto toteutetaan 99 % etätyöskentelynä

“Odotimme aina netin yli käytäviä keskusteluita Tomin kanssa ja sitä että projekti ottaisi taas yhden askeleen eteenpäin. Luulen, että Tomilla oli enemmän vaikeuksia hallita projektia meidän suuntaamme, kuin toisin päin, koska olimme niin kiireisiä.”
Fred Almeida

5 SoftBank UI

Bonus: Käyttöliittymäsuunnittelua IT-jättiläiselle

Ascent teki yhteistyötä myös japanilaisen teknologiajätin, Softbankin kanssa. Suunnitteilla oli itseohjautuvia busseja, joiden hallintaan, fleet managementiin, tarvittiin käyttöliittymä. Ascentilla ei tällaista osaamista ollut, mutta he tiesivät, että MEOMilta sitä löytyy.

“Softbankille tehdyn käyttöliittymän design oli itse asiassa aika hyvä. He käyttivät sitä lopulta kaikkialla ja käyttävät muuten edelleen. Tuhannet ja tuhannet ihmiset ovat nähneet sen.”
Fred Almeida

Softbank UI

Katso lisää toteutuksiamme