Forenom

Forenom – Design Sprint laittoi myynnin ja markkinoinnin svengaamaan

Forenomin kasvu on ollut vauhdikasta sekä maantieteellisesti että yrityksen sisällä. Taskussa keulapaikka kalustettujen asuntojen tarjoajana Pohjoismaissa, Forenomin väki mietti kiihkeästi, mitä voisimme tehdä vielä paremmin? Tehoja päätettiin hakea myynnin ja markkinoinnin prosesseihin, jotka laahasivat nopean kasvun jaloissa.

MEOMin viisipäiväinen Design Sprint kyykytti Forenomin haasteet, jotka kytivät myynnin ja markkinoinnin roolituksessa ja työnjaossa. Tulokseksi yritys sai timanttiset rutiinit, jotka tukevat Forenomin liiketoiminnallisia tavoitteita paremmin kuin koskaan aiemmin.

www.forenom.com

Forenom on Pohjoismaiden johtava kalustettujen asuntojen tarjoaja, joka keskittyy vahvasti yritysasiakkaisiin. Forenomin valikoimaan kuuluu yli 6500 kalustettua asuntoa, huoneistohotellia ja hostellihuonetta Pohjoismaiden kaikissa suurissa kaupungeissa. Forenom majoittaa vuosittain yli 100 000 matkailijaa.

”Tarkoituksena oli, että lähdetään luomaan selkeät mallit, jotka tukevat One Forenom ajattelua ja ne on helppo implementoida kaikkiin maihin.”

Triplasprintti

MEOMin historian ensimmäinen triplasprintti

Design sprintin tavoite oli luoda selkeät roolit ja vastuut myynnin ja markkinoinnin henkilöille.

Löimme kädet multaan heti; ensimmäisen päivän HMW-metodin post-it -talkoissa priorisoimme ja jaoimme ratkaisujen ideoinnin kolmeen konseptiin:

  1. myynnin roolien ja vastuiden kehittäminen
  2. markkinoinnin prosessit (inbound)
  3. asiakkuuksien hoito

Koska haasteita oli kolme, päädyimme vetämään Forenomille MEOMin historian ensimmäisen triplasprintin. Triplasprintti oli mahdollinen, koska sprinttiin osallistui poikkeuksellisen mojova porukka, 20 henkilöä. Jokainen pää oli tarpeen, jotta saimme purtaviin pähkinöihin tarpeeksi näkökulmia osastoilta, joiden arkeen ratkaisuja haettiin. MEOMin päästä sprintti ei kaivannut triplasti nuppeja, vaan sprinttigurut Karl Filtness ja Jussi Soini vetivät viisi päivää (kolme)sata(a) lasissa.

Ongelman kartoitus

Sprintin ytimessä ongelmien tunnistaminen ja purkaminen

Toisena päivänä kävimme kiinni isoon kuvaan. Kartoitimme myynnin ja markkinoinnin prosessit ja tarkensimme fokusalueet. Lassosimme ongelmakohdat läpi tiukemmalla HMW-silmukalla ja generoimme nopeita ratkaisuja.

Jotta saimme suuren määrän ihmisiä työskentelemään tehokkaasti, jaoimme forenomilaiset tässä vaiheessa kolmeen tiimiin. Jokainen ryhmä aloitti puurtamisen oman konseptinsa kimpussa (notes, crazy8’s, solution sketch).  Malli toimi erinomaisesti. Kolmantena päivänä suurella osaa jengistä oli jo ensimmäiset vedokset omasta konseptistaan valmiina.

”Heti alussa tuli selväksi, että tekemistä riittää. Mielipiteitä sinkoili suuntaan ja toiseen, mutta lopulta alettiin olla samalla kartalla koko porukan kanssa.”

”Don’t tell, show!” – omat ideat työstetään nopeasti ratkaisuiksi ennen kritiikkiä.

Ideat muutettiin konkreettisiksi toimenpiteiksi

Neljäntenä päivänä konseptit konkretisoituivat tulosteiksi, joita Karl ja Jussi yhdessä forenomilaisten kanssa hioivat haastamalla ja tarkentamalla ratkaisumalleja.

Is this clear/actionable/concrete? Can you see the next steps?

Lyhyesti, muutimme ideat toiminnaksi. Ensimmäiset tyytyväiset huokaukset siitä, mitä oli saatu aikaan, pihahtivat ilmoille.

”Malleja tuli paljon ja jokaisessa niistä oli erittäin valideja ratkaisuja. Näistä pystyttiin ottamaan parhaat ja kokoamaan ne yhtenäiseen pakettiin.”

Design Sprint Forenom konseptien arviointi
Konseptien ensimmäiset draftit käytiin läpi ja arvioitiin yhdessä

Tuloksena tiukka paketti ratkaisuja, joilla myynti tehostuu

Tuloksena kolmelle konseptille syntyi yhteensä 13 ratkaisua. Ehdotusten pohjalta sprinttitiimi viimeisteli muun muassa selkeät kuvaukset myynnin rooleista ja vastuista sekä segmentoidut asiakkuudenhoitomallit.

Design Sprint – kaavan ulkopuolelta loimme Forenomille vielä selkeän jalkautussuunnitelman ja palaverikäytännön, jonka avulla pidetään huoli että viiden päivän sprinttirallin nakituksista pidetään kiinni – ja Forenomin maailmanvalloitus jatkuu.

Lue lisää Design Sprintistä →

”Myynnin ja markkinoinin roolituksiin saatiin selkeät ratkaisut, inbound prosessi laitettiin kasaan, sekä saimme selkeän tavan kommunikoida jatkossa eri funktioiden välillä. Tärkeimpänä näistä tietenkin myynnin ja markkinoinnin yhteiset toimintamallit ja tavoitteet, mitkä monessa organisaatiossa ontuvat.”