Blogi

Markkinointi

Facebookin uudistus tappoi markkinoinnin. Luojan kiitos.

Karl Filtness, growth director, MEOM

Muistatko sen ajan, kun Facebook-virrassasi oli pelkästään kaveriesi päivityksiä? Kohta se on taas täällä.

Facebook ilmoitti viime torstaina, että se aikoo tehdä järisyttäviä muutoksia uutisvirran algoritmeihin. Muutokset tulevat merkittävästi vähentämään median, yrityssivujen ja videoiden määrää ja vastaavasti lisäämään ystäviemme päivityksiä meidän jokapäiväisissä Facebook-pyrähdyksissämme.

Reaktioiden perusteella tämä on markkinoijan painajainen, sillä useimmat digitaaliset markkinointistrategiat on rakennettu Facebookin ympärille. Minä olen taas aivan toista mieltä: tämä on paras muutos mitä on tapahtunut pitkään aikaan, niin kuluttajan kuin markkinoijan näkökulmasta.

Facebookin paluu juurille

Facebook perustettiin, jotta ihmiset voisivat kommunikoida keskenään ja ylläpitää suhdettaan digitaalisesti. Vuosien varrella tämä ihmisten välinen vuorovaikutus on vaihtunut media-, yritys- ja mainossisältöjen loputtomaksi vyöryksi. Nyt Facebook haluaa palata juurilleen ja yhdistää ihmiset.

Katso video muutoksesta pähkinänkuoressa.

Sisältötyypit ovat vaihtuneet aktiivisista passiivisiin. Aktiivinen sisältö tuottaa kommunikointia, kommentteja ja vuorovaikutusta käyttäjien välillä. Passiivinen laittaa ihmiset vain rullaamaan sivua eteenpäin ja katselemaan aivottomana  ruutua. Uudistuksella Facebook haluaa, että ihmiset käyttävät aikansa aktiivisiin sisältöihin. Muutos on merkittävä: videot, linkit, korporaatiojorina ja muut väistyvät, kun oikeiden ihmisten päivitykset nousevat esille. Päivitykset, jotka kiinnostavat ihmisiä ja vahvistavat ihmisten välisiä suhteita.

Mark Zuckerbergin päivitys asiasta oli täyttä timanttia, mutta erityisesti tämä sitaatti lämmittää sydäntäni:

“I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.”

Uudistuksen 6 voittajaa ja 2 häviäjää

Voittaja: ihmiset

Muutoksen myötä Facebookin tavallisten käyttäjien päivitykset tulevat enemmän esiin. Tämä tulee johtamaan siihen, että ihmiset myös päivittävät omaa statustaan enemmän. Nyt ihmisten kuulumiset ovat jääneet Huffington Postin kaltaisten medioiden kymmenien päivittäisten päivitysten jalkoihin, jolloin niitä ei ole nähty eikä niihin olla reagoitu. Tästä johtuen monet ovat vähentäneet omista kuulumisista kertomista ja sen sijaan tyytyneet uudelleenjakamaan tyhjänpäiväisen video. Uudistuksen myötä kuulumiset tulevat ihan eri tavoin esille ja voimme jälleen vuorovaikuttaa enemmän.

Häviäjä: aivokuolleet kissavideot ja “T&J”

Pian nämä videot ovat vain murto-osa feedistämme ja tilalla on merkityksellisempää sisältöä. Samoin katoavat kaikkien rakastamat “tykkää ja jaa” -postaukset. Tuskin moni meistä on valvojaisissa suremassa näiden surkeaa kohtaloa.

Häviäjä: laiska markkinointi

Facebookista on tullut 2010-luvun televisio ja kohta tämä negatiivinen kierre katkeaa. Enää ei voi vaan ottaa huonoa ideaa tai videota ja rahalla boostata sitä ihmisten tietoisuuteen. Laiskan Facebook-markkinoinnin aika on ohi.

Voittaja: markkinointi

Ei tämä muutos tapa markkinointia. Päinvastoin, se parantaa sitä. Laiskan markkinoinnin sijaan on pakko tehdä hyvää markkinointia – markkinointia, joka ilahduttaa, herättää keskustelua ja huomioi ihmisten tarpeita ja mieltymyksiä. Tämän pitäisi aina olla markkinoinnin lähtökohta, mutta niin usein valitaan se helppo tie. Kun merkittävä jakelukanava muuttuu, se pakottaa meidät uuteen henkiseen kasvuun. Ottakaamme se ilolla vastaan!

Voittaja: laadukas sisältömarkkinointi

Tämä muutos on selkeä signaali, mihin suuntaan sisältömarkkinointia pitää muuttaa. Hätäisten sisältöroiskaisujen sijaan, jossa määrä korvaa laadun, siirrytään kohti merkityksellisempiä ja syvällisempiä sisältöjä. Kakofoniaan tulee harmoniaa, kun vain parhaimmat ja henkilökohtaisimmat sisällöt nousevat esille.

Voittaja: bloggaajat

Muutos tuo taatusti bloggaajat takaisin framille. Oma ystäväpiiri tulee näkemään enemmän verkoston itsensä tuottamaa sisältöä ammattisisältöjen sijaan. Yritysbloggaajien täytyy nousta yrityksen pumpulisen suojan takaa esille ja tarjota lukijoille enemmän itseään. Persoonanmerkitys kasvaa ja vain parhaimmat tulevat pärjäämään – he, joilla on keskustelua herättävää ja vuorovaikutuksellista sisältöä tyhjänpäiväisen promoamisen sijaan.

Voittaja: mediayritykset

Hieman yllättäen voittajana ovat myös mediayhtiöt. Muutos tulee ratkaisemaan heidän pitkään jatkuneen digitaalisen dilemman. Uudella aikakaudella media ei ole keksinyt, mikä on järkevä businessmalli. Viime vuosina sisällön kuluttajat on houkuteltu Facebookin kautta, osin rahalla, omien sisältöjen pariin, joiden lomassa on näytetty itse myytyjä mainoksia. Tämä kestämätön malli tulee tiensä päähän ja median on nyt viimeistään pakko keksiä originelli ratkaisu. Ellei keksi, niin business kuihtuu nopeammin kuin levikki.

Voittaja: Facebook

Suurin voittaja kaikista on Facebook. Uudelleen järjestelemällä koodinpätkiä he ovat saaneet valtavasti hyvää aikaiseksi. Sosiaalisen vastuun trendi otti harppauksen kohti kestävää toimintamallia: yritykset eivät enää pärjää, jos eivät kanna vastuuta omasta toiminnastaan. Facebook on yksi vaikutusvaltaisimpia, ellei vaikutusvaltaisin, yritys maailmassa. Se toimii nyt valtansa mukaisesti ja parantaa ihmisten elämää mainostajien ja sijoittajien kustannuksella.

Digitaalinen maailma muuttuu merkittävästi vähän koodia muokkaamalla. Onneksi olemme sopeutuvaista sakkia ja elämä jatkuu entistä parempana. Toivottavasti tämä laittaa meidät kaikki, yritykset mukaan lukien, miettimään maailmaa isommassa kontekstissa, nopeiden pikavoittojen sijaan.

girl sitting with mail

Näin laadit markkinointistrategian