Markkinoinnin automaatio on paras asia mitä voit opetella tänä vuonna

markkinoinnin työkalut

Kuvitellaan tilanne, jossa olet juuri avannut uuden liikkeen ja valikoimaasi tutustuu päivittäin tasainen asiakasvirta. Kauppiaana tavoitteesi on tietysti myydä tuotteitasi näille potentiaalisille asiakkaille. Vaihtoehtosi ovat seuraavat:

    1. Mene asiakkaan luo, esittele valikoimaasi ja tarjoa jotain, jonka oletat kiinnostavan asiakasta.
    2. TAI

    3. Tarkkaile asiakkaan käyttäytymistä. Mitä tuotteita hän katsoo? Vertaileeko hän eri vaihtoehtojen välillä? Onko hän erityisen kiinnostunut jostain tuotteesta? Esittelemällä tuoteasiantuntemustasi, rajaamalla asiakkaan vaihtoehtoja ja tarjoamalla ratkaisua asiakkaan ongelmaan, luot hänelle todellista lisäarvoa.

 

Vaihtoehdon numero kaksi jälkeen asiakkaan on paljon helpompi tehdä ostopäätös. Myymälöissä eli ns. “kivijalkabisneksessä” tämä metodi toimii yhä loistavasti. Elämme kuitenkin digitaalisessa toimintaympäristössä ja asiakkaan ostoprosessi on muuttunut merkittävästi. Kaupan siirtyessä verkkoon tarvitaan modernimpaa otetta ja uusia työkaluja markkinoinnin tueksi, jotta vastaava yhteys voidaan luoda verkossa toimivan kauppiaan sekä asiakkaan välille.

Asiakkaan tiedonhaku ja vaihtoehtojen vertailu on saatettu toteuttaa jo huomattavasti ennen asiakkaan ottamaa ensikontaktia. Fiksu kauppias hyödyntää tässä tilanteessa asiantuntemustaan viemällä tietonsa verkkoon ja vastaamaan asiakkaiden tiedonnälkään oikea-aikaisesti, kun asiakas syöttää hakusanoja hakukoneeseen. Voisi kuvitella pelin muuttuvan haastavammaksi, kun asiakas löytää virtuaalisen myymäläsi verkosta. Miten käyttäytymistä tarkastellaan verkossa? Mistä tiedämme, että asiakas on kiinnostunut? Milloin asiakas on valmis ostamaan? Koska myyjän on sopiva lähestyä asiakasta? Tässä vaiheessa markkinoinnin automaatio astuu kuvioihin.

Asiakkuuden elinkaari yrityksen näkökulmasta

Asiakaskeskeinen markkinointimalli

Markkinoinnin automaation ymmärtääkseen on ymmärrettävä asiakaskeskeistä markkinointimallia, jota kutsutaan inboundiksi. Inbound-markkinoinnin tavoitteena on ohjata asiakasta laadukkaan sisällön sekä liidien hoivaamisen tuella kohti ostopäätöstä. Inbound-menetelmä on jatkuva toimintamalli, joka etenee prosessiluontoisesti pitäen sisällään lähes kaikki digitaalisen markkinoinnin osa-alueet.

Muuttuneessa ympäristössä myös markkinointiviestinnän on mukauduttava. Inbound-toimintamalli jakaa markkinoijien kohtaamat haasteet neljään vaiheeseen.

  1. Kävijöiden houkuttelu sivustollesi laadukkaasti hoidetulla hakukoneoptimoinnilla sekä -markkinoinnilla
  2. Kävijän tunnistaminen ja muuttaminen liidiksi
  3. Liidin muuttaminen asiakkaaksi
  4. Asiakkaiden ilahduttaminen personoidulla ja oikea-aikaisella sisällöllä. Parhaassa tapauksessa saat heistä suosittelijoita

Automaation voima

Kun kävijät on houkuteltu sivustollesi, on markkinoinnin automaation vuoro astua peliin. Sen pääasiallisena tarkoituksena on kerryttää lista tunnistetuista sivustovierailijoista, joiden sivustokäyttäytymisen pohjalta voidaan ohjata heitä ostoprosessin eri vaiheissa kohti ostopäätöstä. Hätäisimmät saattavat kuvitella, että koko markkinointi voidaan automatisoida muutamalla toimenpiteellä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan liiketoiminnan perustan on oltava kunnossa, jotta automaatiosta saadaan kaikki hyöty irti. Toimivan automaation pohjalle vaaditaan kyky tuottaa liidejä tasaiseen tahtiin sekä jatkuvasti tuotettua, laadukasta sisältöä, joka palvelee asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Verkkosivuston kävijöiden tunnistamiseksi voidaan tarjota vierailijalle sähköpostiosoitetta vastaan ladattavaa sisältöä, kuten uutiskirje tai tarjontaasi liittyvä hyödyllinen opas. Näin automaatiojärjestelmä tunnistaa kävijän sähköpostiosoitteen perusteella, ja hänen käyttäytymistään voidaan seurata sivustolla.

Kävijöiden tunnistamisen jälkeen kerrytetty kontaktilista voidaan jakaa osiin sen mukaan, missä vaiheessa ostoprosessia kukakin on. Automaation tehtävä on tunnistaa sivustokäyttäytymisen pohjalta kontaktin valmius tehdä ostopäätös. Ostopäätöstä tuetaan hoivaamalla liidejä tarjoamalla heille oikea-aikaisesti ostoprosessin vaiheeseen sopivaa sisältöä. Automaatio hoitaa myös pisteytyksen, jolloin järjestelmä voi automaattisesti toimittaa myynnille listan kontakteja, jotka ovat valmiina myynnin palveltavaksi.

Kerätyn ja tiedolla rikastetun kontaktilistan pohjalta säästetään aikaa ja automaatio voi myös personoida jokaisen asiakkaan elinkaaren aikana tapahtuneen viestinnän. Kuvittele millaista lisäarvoa voit luoda asiakkaalle, jota puhuttelet viesteissäsi nimellä tai toivotat hänelle hyvää syntymäpäivää alennuskupongin kanssa. Ja kaikki tämä hoituu automaattisesti.

Markkinoinnin automaatio ei paranna markkinointisi laatua, vaan se parantaa sen toimivuutta. Pohjalle vaaditaan toimiva tapa tuottaa sisältöä, hankkia asiakkaita sekä tehdä bisnestä. Automaation avulla voidaan nopeuttaa prosesseja ja keskittää yrityksen sisäisiä resursseja paremmin.

 

Markkinoinnin automaatio on tehokas työkalu, joka oikein toimiessaan vastaa väsymättömästi jokaisen uuden asiakkaasi tarpeisiin.

Jos kiinnostuksesi markkinoinnin automaatiota kohtaan heräsi ja palat halusta tietää, miten yrityksesi voi hyötyä markkinoinnin automaatiosta, niin ota yhteyttä markus.rajala@meom.fi tai soita mulle suoraan numeroon 040 1962162.

 

Kirjoittanut

Digitaalisen markkinoinnin konsultti

Lue seuraavaksi