Asiakkaan ostopolun viitoittaminen onnistuneella sisältömarkkinoinnilla

Sisältömarkkinointi asiakkaan ostopolulla

Sivustokävijäsi eivät ole aina valmiita ostamaan sinulta vieraillessaan sivustollasi ensimmäistä kertaa. Tämä on tärkeää huomioida sisältömarkkinoinnissa. Ensimmäistä sivustovierailua voisi verrata myyntitapaamiseen. Myyjä tuskin aloittaa keskutelua tekemällä heti tarjouksen. Ensin kartoitetaan asiakkaan tarpeet ja esitellään omaa yritystä ja sen toimintatapoja asiantuntijuuden osoittamiseksi. Vasta nyt, jos asiakas on edennyt riittävän pitkälle päätöksenteon suhteen, yksityiskohtaisempi tarjous voidaan käydä läpi. Samat säännöt pätevät verkkosivujen sisältöön.

Ensimmäisellä käyntikerralla vierailijat etsivät usein tietoa ja tutustuvat yritykseen. Mahtavien tarjousten aika tulee vasta myöhemmin. Uudet kävijät on helppo säikyttää pois tyrkyttämällä ratkaisujasi, sillä he eivät ole vielä edenneet tarpeeksi pitkälle ostopolullaan tehdäkseen päätöksiä.

Asiakkaan ostopolun vaiheet

Ostopolulla tarkoitetaan niitä eri vaiheita, jotka muovaavat lopulta syntyvän asiakkuuden. Alussa asiakas tulee tietoiseksi tarpeestaan ja alkaa etsiä tietoa eri lähteistä. Tässä vaiheessa hän saattaa päätyä sivustollesi ensimmäistä kertaa. Vähitellen tarpeen luonne alkaa tarkentua ja asiakas alkaa harkita eri ratkaisuvaihtoehtoja, punniten samalla tarjontaasi. Lopulta hän päätyy valitsemaan ratkaisun ja tekee lopullisen päätöksen keneltä pyytää siihen apua.

Seuraavaksi esitellään esimerkkejä sisällöstä, joka sopii parhaiten ostopolun eri vaiheisiin.

Tietoisuusvaihe

Nykyisin kuluttajat hakevat paljon tietoa verkosta ostopäätöksen tueksi. Blogitekstit ja sosiaalisen median päivitykset ovat erinomainen tapa jakaa tietoa asiakkaille ja paljastaa heille alasi saloja. Mieleenpainuva sisältö ei ole onnistuneen kaupan tae, vaan pikemminkin keino ohjata asiakasta eteenpäin ostopolullaan.

Morpheus_meme

Harkintavaihe

Seikkailun jatkuessa harkintavaiheeseen olet onnistunut jo saamaan potentiaalisen asiakkaan huomion. Nyt on tärkeää erottua kilpailijoista ja osoittaa asiantuntijuutesi. Hyviä työkaluja tähän ovat erilaiset sivustoltasi ladattavat oppaat, tutkimukset ja raportit. Todistamalla osaamisesi pystyt rakentamaan luottamusta ja siten tekemään tarjoamistasi ratkaisuista varteenotettavan vaihtoehdon.

Päätösvaihe

Lopulta on tullut ostopäätöksen aika, mutta vaikka asiakas olisi tankannut kaiken verkkosisältösi, ei se vielä takaa hänen ostavan juuri sinulta. Tarvitaan vielä se viimein kannuste, joka vakuuttaa tuotteidesi tai palvelusi olevan se paras ratkaisu. Esittele tarjontaasi ja toimintamallejasi tarkemmin asiakastarinoilla, ilmaisilla demoilla, auditoinneilla ja arvioinneilla.

Tee asiakkaidesi ostopolusta ainutlaatuinen

Kaikki sivustokävijäsi eivät välttämättä ole kuulleet sinusta aiemmin. Jos et tarjoa näille uusille kävijöille kohdennettua sisältöä, saatat menettää potentiaalisia asiakkaita. Jokaisen yrityksen ostopolku on ainutlaatuinen, joten on tärkeää tunnistaa mitkä tekijät muovaavat juuri sinun asiakkaidesi ostoprosessin vaiheita. Piirrä kartta siitä, miten sivustosi ohjaa vieraita aina ostotapahtumaan asti ja ala tuottaa tätä tukevaa sisältöä.

Jos etsit sisältömarkkinoinnin kumppania, joka löytää juuri sinun yleisöllesi parhaat ratkaisut, voit soittaa mulle suoraan numeroon 0409601199 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen vesa@meom.fi, niin keskustellaan aiheesta lisää.

Kirjoittanut

Digitaalisen markkinoinnin konsultti, taikuri, koomikko

Lue seuraavaksi