Tuoteliiketoiminnan 5 ensiaskelta

Menestystuotteen luomisprosessi sisältää viisi keskeistä vaihetta. Järjestys voi vaihdella, mutta kaikki vaiheet pitää käydä läpi ennen kuin ensimmäinen tuoteversio eli Minimum Viable Product (MVP) on ensiasiakkailla käytössä. Prosessin avulla pienennät riskit ja lisäät asiakasymmärrystä. Näin rakennat tuotteen, jota asiakkaasi janoavat.

Design Sprint on tehokas tapa polkaista projekti käyntiin.
Tuoteliiketoiminnan 5 ensiaskelta

1. Validoi idean arvo asiakkailla

Idean täytyy ratkaista asiakkaan ongelman, tuottaa arvoa ja erottua kilpailijoista. Tuoteidea vastaa parhaiten asiakkaan odotuksia, kun se jalostetaan hyödyntäen heidän näkemyksiä.

2. Testaa onko alustavaa kysyntää

Alkuun pitää tunnistaa ensimmäiset asiakkaat (Early Adopters), jotka haluavat tuotteen heti käyttöönsä. Asiakassegmenttejä, kysyntää ja markkinaa voi testata monin tavoin ja löytää ne asiakkaat, jotka ovat halukkaita heti sitoutumaan.

3. Varmista käyttöliittymän toimivuus

Idean luoma arvo pitää saada välitettyä asiakkaalle heti ensimmäisellä käyttökerralla. Käytettävyys varmistetaan prototyypillä ja käyttäjätesteillä. Palautteen perusteella kehitetään tuote paremmaksi ennen teknistä toteutusta.

4. Rakenna MVP

Oikea teknologinen valinta vaikuttaa oleellisesti budjettiin, aikatauluun ja tuotteen käyttökokemukseen. Mitä nopeammin tuote on asiakkaan käsissä, sitä nopeammin saa liikevaihdon rullaamaan.

5. Hanki ensimmäiset asiakkaat

Matkan varrella on jo löytynyt osa ensimmäisistä asiakkaista, mutta nyt nostetaan kierroksia. Tärkeintä on luoda selkeä ja realistinen suunnitelma mistä kanavista, millä viesteillä ja minkälaisilla toimenpiteillä saat lisää asiakkaita ja pystyt rakentamaan liiketoiminnalle tukevan pohjan.

 

Voimme auttaa kaikissa vaiheissa tai pelkästään niissä askeleissa, joissa kaipaat apua.

Kehitätkö tuotetta vai rakennatko liiketoimintaa?

Uuden tuoteidean muuttaminen toimivaksi digitaaliseksi tuotteeksi on jännittävä sekä innostava projekti. Huuman viedessä on syytä muistaa, että tuotteen ympärille pitää rakentaa myös liiketoimintaa. Siksi painotamme, että pelkän MVP:n (Minimum Viable Product) sijaan kannattaa luoda MVB eli Minimum Viable Business.

Digitaalinen liiketoiminta on muutakin kuin tuote

Digitaalisten tuotteiden tekijöitä ja softan rakentajia riittää. Mutta kumppanit, jotka auttavat rakentamaan tuoteliiketoimintaa ovat harvassa. Tuoteprosessimme takaa sen, että emme keskity vain tuotteen tekniseen kehitykseen ja laskutettavien tuntien maksimointiin, vaan siihen, että autamme rakentamaan Minimum Viable Busineksen (MVB).

.

Mobiililaskuri

“Suosittelen lämpimästi MEOMin veijareita kumppaniksi uusien innovaatioiden nopeaan testaamiseen.”