Ensimmäiset maksavat asiakkaat ovat validoineet liiketoiminnan, mutta menestys vaatii kuitenkin monta maksavaa asiakasta. MVP:n jälkeen ainut tehtävä on löytää tuoteliiketoiminnan graalin malja eli Product/Market Fit. Tämä on se kuuluisa make-or-break hetki.
Product/Market Fit (P/MF) tarkoittaa, että tuotteelle on löytynyt täydellisesti sopiva markkina, eli tuoteratkaisu tuottaa niin paljon arvoa kohdeyleisölle, että he ovat valmiita mukisematta maksamaan siitä. Markkina on isompi kuin MVP:n early adopter -segmentti ja P/MF on skaalautuvan liiketoiminnan edellytys.
Jotta voi saavuttaa Product/Market Fitin, useiden palikoiden täytyy loksahtaa paikalle:
Tuote tuottaa niin paljon arvoa käyttäjille, että he eivät halua luopua siitä.
Markkinapotentiaalin täytyy olla riittävän iso, jotta saa merkittävää liiketoimintaa aikaiseksi.
Tuotteesta osataan viestiä tavalla, joka resonoi asiakaskunnassa ja saa ostohousut jalkaan.
Markkina pystytään tavoittamaan systemaattisella ja monistettavalla tavalla.
Tuotteesta saatavat tulot ovat ennustettavat, eli tiedetään mikä on kunkin asiakkaan elinkaaren arvo (LTV = lifetime value).
Product/Market Fitin myötä epävarmuus vähentyy merkittävästi ja pystyt ennustamaan tulevaisuuden kasvua. Tämä on vaatimuksena, jos haet VC-sijoittajilta rahoitusta, eli pystyt osoittamaan sijoittajille tuotteen kasvupotentiaali ja miten kasvu tehdään.
Miten löytää Product/Market Fit?
Tie Product/Market Fitiin on joka tuotteella erilainen ja se voi tapahtua nopeasti tai hitaasti. Onpa polku minkälainen tahansa sen löytäminen vaatii aina systemaattista ja kurinalaista lähestymistä. MVP:n tuominen asiakkaiden käyttöön on ensimmäinen askel ja MVP:n avulla opit markkinasta mahdollisimman paljon tuottamastasi arvosta.
P/MF löytäminen vaatii tuoteliiketoiminnan saumatonta yhteistyötä: asiakashankinta- ja tuotekehitystiimit yhdessä luovat arvoa asiakkaille. Paras malli on synkronoidut tuotekehitys-sprintit, jossa sykäyksittäin mennään askel askeleelta lähemmäs tavoitetta.
MVP:n julkaisun jälkeen tuotekehityksen prioriteetit menevät uusiksi. Lue, mitkä kysymykset ovat ratkaisevia.
Kerätään ja analysoidaan kertynyt asiakasymmärrys:
Mikä tuotteessa tuottaa arvoa? Minkälaisissa käyttötapauksissa tuote on parhaimmillaan? Mitkä arvolupaukset pystytään lunastamaan? Minkälaiset asiakkaat ovat tyytyväisimmät?
Luodaan uusia näkemyksiä ja hypoteeseja:
Minkälainen on optimi asiakas? Mitä tuoteparannuksia pitää tehdä? Minkälaiset arvolupaukset toimivat? Mistä kanavista tavoittaa asiakkaat?
Päätetään tuotekehityksen tavoitteista ja toteutetaan ne:
Miten tuotetta parannetaan, jotta se vastaa markkinan tarpeita? Miten sitoutat nykyiset asiakkaat? Miten teet lisämyyntiä? Miten saat asiakkaat menestymään paremmin?
Päivitetään myynti- ja markkinointisuunnitelma ja testataan asiakkailla:
Miten asiakkaat suhtautuvat tuoteparannuksiin? Miten arvolupaukset resonoivat? Mistä kanavista saadaan lisää maksavia asiakkaita?
Kerätään ja analysoidaaan uusi informaatio:
Mitä on opittu ja miten tämä asiakasymmärrys auttaa uuden tuotekehityssyklin suunnittelussa?
Tuotteesta riippuen syklin pituus on 1-3 kk ja niitä toistetaan kunnes P/MF löytyy. Joka sprintin jälkeen olet yhden askeleen lähempänä product/market fitin löytymistä.
Syklin aikana keskustelet mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan kanssa, sillä asiakkailta kerätty näkemys ohjaa tuoteliiketoimintaa. Tehtävänäsi on validoida tuotteen arvo ja tunnistaa asiakkaiden yhteneväisyyksiä joita voit monistaa. P/MF:n etsimissä pyritään naulaamaan: oikea tuote, oikeaan markkinaan, oikealla go-to-market -mallilla.
Kun P/MF löytyy, se näkyy imuna markkinassa. Arvolupaus saa asiakkaiden silmät säkenöimään, samankaltaiset asiakkaat löytävät tuotteesi, suosittelun kautta saat uusia asiakkaita ja myynti alkaa vetämään. Se muuttaa kaiken!
P/MF:n löytäminen vaatii äärimmäistä fokusta ja resurssien kohdistamista oikeisiin asioihin. Kokeiluja pitää tehdä systemaattisesti koko ajan keräten palautetta ja iteroiden suunnitelmaa. Tämä koskee niin tuotekehitystä kuin myyntiä ja markkinointia.
Tuotekehitys-sprint
Kun käyttäjiltä saa jatkuvaa palautetta, oppeja pitää kerätä ja tiivistää toimenpiteiksi. Tuotteeseen liittyvät muutokset pitää tehdä tuotekehitys-sprinteissä, jossa on määritelty tavoite, tekninen ominaisuus/muutos, aikataulu ja validointimittari. Kehitys pidetään ketteränä, eli tehdään vain kehitystä, joka vie kohti Product/Market Fitia.
Markkinointi- ja myyntisuunnitelma
Ensimmäisten asiakkaiden jälkeen tarvitaan suunnitelma, miten löydetään lisää asiakkaita. Startupille suunnattu markkinointisuunnitelma huomioi käytössä olevat resurssit ja löytää keinot, miten kustannustehokkaasti löydetään lisää ihanne asiakkaita. Testaaminen ja oikean mallin löytäminen ovat keskiössä.
Verkkosivusto
Laajemman asiakaskunnan tavoittelu vaatii verkkosivustoa, joka herättää kiinnostusta ja ajaa konversioita. Tarpeista riippuen voimme rakentaa kevyen brändisivuston tai massiivisen liidikoneen.
Viesti- ja kanavatestit
Jos täydellinen arvolupaus on hukassa tai optimaalinen markkinointikanava on hakusessa, ne löytyvät testaamalla. Asetamme tavoitteet, kartoitamme keinot ja optimoimme tulokset, jotta saat kaikista ponnistuksista maksimaalisen arvon ja pystyt ennustamaan kulut sekä tuotot.
Monetisointimalli
Täydellisen ansaintamallin löytäminen voi viedä aikaa ja se voi poiketa merkittävästi MVP:ssä olevasta mallista. Autamme kartoittamaan eri vaihtoehdot, valitsemaan sopivin ja avaamme, mitä sen implementointi tarkoittaa tuotteen näkökulmasta.
Viraalilooppi
Paras kasvu on kasvu, joka ei vaadi päivittäistä työtä. Menestyksekkäimmissä tuotteissa on sisäänrakennettu suosittelumekanismi, joka tuottaa arvoa nykyiselle käyttäjälle ja suosittelun kautta tulleille uusille käyttäjille. Viraaliloopin lisääminen tuotteeseen tuottaa moninkertaisesti investointinsa takaisin.
Onboarding
Jos tuote on markkinointivetoinen, eli myynti ei pääsääntöisesti osallistu asiakkaan ostoprosessiin, silloin tuotteessa pitää olla erinomainen onboarding-prosessi. Hyvä onboardaus auttaa käyttäjää saamaan nopeasti arvoa tuotteesta ja hän palaa aina uudestaan tuotteen pariin.
Brändin rakentaminen
Startupissa brändin rakentaminen pitää tehdä yhtä ketterästi kuin tuotekehitys: brändin pitää olla vain niin hyvä kuin tuoteliiketoiminnan vaihe edellyttää. Massiivisia brändiprojekteja ei kannata toteuttaa, sillä tuote ja asiakaskunta ovat jatkuvassa muutoksessa. Autamme rakentamaan ketterän brändin joka puhuttelee asiakkaita ja jota voi jatkuvasti iteroida tulevaisuuden tarpeiden mukaan.
Rahoitusta vailla?
Tyypillisesti P/MF-vaiheen kehitykseen on mahdollista saada Business Finlandin tai ELY-yrityskeskuksen rahoitusta. Katseita aletaan vähintään suuntaamaan kohti NIY eli nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmaa ja toiminnan skaalaamista. Autamme sinua näiden rahoitusvaihtoehtojen pohdinnassa sekä yhdistämme oman enkeliverkostomme kanssasi. Jos haluat kuulla tästä lisätietoa, varaa palaveriaika Samirilta.