Protosprint

Validoitu prototyyppi kolmessa päivässä

Protosprint on nopein tapa selvittää kannattaako uusi tuote rakentaa. Se on kuin aikakone tulevaisuuteen, jolla validoit ideat viikossa kuukausien sijaan.

Protosprintin lopputulokset

Testattu Prototyyppi:

Jokaisen protosprintin lopputuloksena on klikattava prototyyppi testattuna oikeilla käyttäjillä. Prototyyppi rakennetaan aina sen perusteella, että mitä halutaan testata ja minkälaisia reaktioita tarvitaan validointiin.

Kooste ja jatkosuositukset:

Kooste sprintin tapahtumista ja käyttäjien palautteista. Käyttäjien palautteen perusteella tehdään suositukset jatkotoimenpiteille.

Vaatimusmäärittely:

Prototyyppi toimii määrittelydokumenttina toteutettavalle applikaatiolle tai palvelulle. Se luo yhtenäisen kuvan kaikille projektiin osallistuville siitä, että mitä ollaan tekemässä. Sprintissä kerätyn tiedon pohjalta tarkennamme vaatismäärittelyn seuraavia askeleita varten. Prototyypin tueksi luomme käyttäjätarinoihin pohjautuvan arvion kehitystyön laajuudesta.

Eilakaisla Design Sprint

Eilakaislan uusi liiketoiminta alkoi prototyypista.

3 päivän workshopin sisältö:

Päivä 1. Ymmärryksen keräys, ratkaisujen ideointi ja konseptointi

Tarkennamme tavoitteet, päätämme prototyypillä ratkaistavan ongelman ja teemme konseptista ensimmäinen version.

Päivä 2 – Prototypointi

Luomme prototyypin ideoitujen ratkaisujen pohjalta. Yhdistämme eri konsepteista parhaita paloja ja luomme niistä yhden kokonaisuuden.

Päivä 3 – Prototyypin testaus oikeilla käyttäjillä

Validoidaan hypoteesit oikeilla käyttäjillä ja luodaan jatkosuunnitelma käyttäjätestauksen reaktioiden perusteella.

Haluatko luoda prototyypin?

Jätä yhteydenottopyyntö ja keskustellaan tarkemmin, miten voimme auttaa sinua prototyypin tekemisessä

Usein kysyttyä Protospintistä

Missä laajuudessa protosprint toteutetaan?

Prototyyppi on erittäin harvoin täysin toimiva tuote. Prototyypin tekemisessä keskitytään tärkeimpiin näkymiin ja toiminnallisuuksiin. Yleensä tämä on n. 5-10 interaktiota. Monesti näkymistä jätetään pois yleiset näkymät jotka toimivat ja käyttäytyvät samoin kuin muissakin applikaatiossa, kuten käyttäjähallinta, kirjautuminen tai jokin muu yleinen toiminto. Toki jos tuotteen ideana on miettiä joitain näitä tyypillisiä näkymiä uusiksi ja se on osa tuotteen arvoa niin silloin ne otetaan mukana.

Yleisenä hyvänä nyrkkisääntönä on, että käytetään aika ja energia sellaisiin toiminnallisuuksiin, mitä on vaikea todeta toimivaksi jo markkinoilla olevista tuotteista.

Pyrimme rakentamaan prototyypin niin, että se näyttäisi ja tuntuisi mahdollisimman aidolta tuotteelta. Mutta siinä ei ole mitään älyä, eli se perustuu ennaltamääritettyihin polkuihin mitä käyttäjä tekee.

Katso tältä videolta miltä valmis prototyyppi tuntuu:

Miten pitää valmistautua ja tietää etukäteen?

Ennen prototyypin rakentamista meillä pitää olla selvillä tuotteen visio. Tarkemmin sanottuna, olisi hyvä olla jo tiedossa jo mihin ongelmaan tai mahdollisuuteen uusi tuote tarttuu ja kenelle se on suunnattu. 

Tässä voi käyttää avuksi MEOM Early Adopter -työkalua, joka auttaa sinua tunnistamaan ensimmäistä asiakassegmenttiä uudelle tuotteelle. 

Ennen protosprinttiä pidämme lyhyen pre-workshoin, jossa käymme läpi mitä tietoja meillä on jo nyt, tarvitaanko jotain tietoja lisää, ja valmistaudumme varsinaiseen protosprinttiin käymällä läpi sen yksityiskohdat.

Mitä tämä vaatii minulta founderina, ja meidän tiimiltä?

Jos sinulla on selkeä tuotevisio ja kenelle se on suunnattu, valmistautumiseen ei mene montaakaan tuntia. Käymme läpi käytännön järjestelyt parin tunnin pre-workshopissa, ja sen jälkeen varsinainen protosprint. Jos tuotevisio ja ensimmäinen asiakasegmentti on auki niin valmistautuminen vaatii sinulta ja tiimiltäsi enemmän.

Protosprint itsessään on kolmen päivän intensiivinen työskentelyrupeama. Tarvitsemme sinua founderina, ja tärkeimpiä avainhenkilöitä tiimistä koko ajaksi, jotta voimme tehdä nopeita päätöksiä siinä hetkessä. 

Päivät on täysiä työpäivä, mutta niihin on jätetty paljon taukoja, jotta pieniä juoksevia asioita voi hoitaa. Mutta on tärkeää, että pystyt pyhittämään nämä työskentelypäivät protosprintille.

Mitä päivien aikana tarkalleen tehdään ja miten?

Jokaisella päivällä on oma tarkoituksensa, ja päivät on suunniteltu tarkasti, että saamme muutamassa päivässä aikaiseksi 

Päivä 1. Ymmärryksen keräys, ratkaisuiden ideointi ja konseptointi
Tarkennamme tavoitteet, päätämme prototyypillä ratkaistavan ongelman ja teemme konseptista ensimmäinen version.

Päivä 2 – Prototypointi
Luomme prototyypin ideoitujen ratkaisujen pohjalta. Yhdistämme eri konsepteista parhaita paloja ja luomme niistä yhden kokonaisuuden.

Päivä 3 – Prototyypin testaus oikeilla käyttäjillä
Validoidaan hypoteesit oikeilla käyttäjillä ja luodaan jatkosuunnitelma käyttäjätestauksen reaktioiden perusteella.

Työskentelemme aluksi yhdessä Muralissa, joka on digitaalinen valkotaulu, jossa voimme yhdessä suunnitella samassa tilassa, ja nähdä mitä muut tekevät. Ensimmäisen päivän jälkeen hyppäämme Figma-suunnittelutyökaluun, jossa muutamme ideat klikkailtavaksi prototyypiksi. Tämäkin on verkossa toimiva työkalu, jossa voimme yhdessä työskennellä. Kolmantena päivänä teemme testit Zoomin yli, jossa meidän tuotesuunnittelija vetää haastattelut, ja muu tiimi tarkkailee haastetteluja ja tekee muistiinpanoja. Kolmannen päivän päätteeksi teemme yhteenvedon, ja jatkosuunnitelman.

Mihin kaikkea prototyyppiä voi käyttää?

Prototyypillä yleensä testataaan tärkein arvolupaus uudelle tuotteelle, ja siitä on helpompi kerätä palautetta kun potentiaaliset käyttäjät pääsevät klikkailemaan aidontuntuista palvelua.

Samaa prototyypiä voi myös käyttää myyntitapaamisissa, tai sijoittajille, näyttääkseen kuinka tuote toimisi, jolloin voi kerätä oppia tai parhaimmillaan saada tehtyä jo kauppaa, tai sijoituksia.

Kun käyt myyntikeskusteluja, niin prototyyppiä on helppo muokata hyvin pienellä työllä jatkossa, jotta pääset lähemmäksi arvontuottoa.

Prototyyppiä voi käyttää tiimin linjaamiseen, kun tuotevisiosta tehdään konkreettinen.

Mitä protosprintin jälkeen?

Protosprintin jälkeen voi alkaa systemaattisesti keräämään oppia keskustelemalla potentiaalisten asiakkaiden ja sijoittajien kanssa, joka taas auttaa sinua hahmottamaan paremmin sitä, mitä ensimmäisessä tuoteversiossa (MVP) todellisuudessa pitäisi olla 

Protosprintissä tehdään karkea kustannusarvio, jolloin pystyt laskemaan tarvittavan budjetin, että pääset rakentamaan varsinaista tuotetta.