Design Sprint

Design Sprint on GV:n luoma 5-päiväinen menetelmä liiketoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi, uusien tuotteiden luomiseksi tai nykyisten parantamiseksi.

Mm. Slack, Lego ja eBay käyttävät Design Sprintiä.

Eilakaislan rekrytointisovellus Weople sai alkunsa Design Sprintillä – lue tarina

”3 kuukauden työ tehtiin viikossa.”

Rami Karhu, CDO, Eilakaisla

Mikä Design Sprint?

Design Sprint on Google Venturesin kehittämä tuotekehityksessä ja palvelumuotoilussa yleisesti käytetty työpajamenetelmä. Sitä käyttävät sadat kansainväliset huippuyritykset, kuten Google, Slack, Lego, Ebay ja Zalando.

Design Sprintissä yhdessä viikossa edetään ongelman määrittelystä testattuun ratkaisuun.

Sprintti sisältää 3 työpajapäivääprototyypin rakentamisen sekä käyttäjäkohtaamispäivän, jona konsepti testataan.

Miksi Design Sprint?

Design Sprint soveltuu loistavasti palvelu- ja tuotekehitykseen sekä liiketoiminnan ongelmien ratkaisuun, etenkin kehityksen alkuvaiheessa.

Oikea suunta nopeasti

Testaamalla ideat nopeasti kehityksen alkuvaiheessa vältytään siltä, että ongelmat tai väärä kurssi havaitaan vasta kun “isot koneet on jo käynnistetty”.

Laajempi ymmärrys suunnitteluun

Design Sprint on hyvä aloittaa monialaisella tiimillä. Näin tuot eri osastojen ymmärryksen ja näkökulmat samaan huoneeseen heti startista, vältät vesiputousmallin ongelmia sekä sitoutat tiimin rakentamaan palvelua yhdessä.

Säästä aikaa ja rahaa

Perinteinen suunnitteluprosessi saattaa viedä kuukausia. Design Sprint tiivistää ideoinnin ja konseptoinnin yhteen viikkoon, jonka lopuksi sinulla on käsinkosketeltava prototyyppi.

Design
sprintin
avulla:

  • pääset nopeasti alkuun suunnittelussa
  • testaat ideasi ennen kallista kehitysprojektia
  • saat monialaisen ymmärryksen kompleksiin ongelmaan
  • teet ideoista nopeasti konkreettisia.

Katso – Sprint kirjan kirjoittaja Jake Knapp kertoo MEOMin vieraana Design Sprintistä

Oho! Tämä video ei näy, koska olet kieltänyt markkinointievästeiden käytön. Nähdäksesi videon, käy hyväksymässä markkinointievästeet.

“Meillä on laajasti kokemusta erilaisista tavoista kehittää innovaatioita. MEOMin Design Sprint ylitti odotukset ja oli äärimmäisen tehokas tapa testata uutta bisnesaihioita viikon scopessa. Se on selkeä prosessi, joka sisältää laadukkaan asiakastestauksen.” 

Kimmo Koskinen, Innovation Manager, Veikkaus

Muuttuvat sprintit

Design Sprint ei ole yksi ja sama työpaja, vaan sprintit vaihtelevat haasteiden ja tiimityksen myötä. MEOMissa aloitimme Design Sprintin hyödyntämisen omien startupiemme Brellan ja 27Cragsin kehityksessä vuonna 2017. Nykyisin sprintit ovat tärkeä osa suunnittelutyötämme ja aloitamme usein projektit Design Sprintillä.

Esimerkkejä sprinttikohteista:

STRATEGIATuotevisio ja -strategia
Vision ja strategian kirkastaminen
TUOTEProof-of-Concept -tuote
Tuotekehitys
PALVELUPalvelukonsepti
Palvelun kehittäminen
MARKKINOINTIMarkkinointistrategia
Growth Hacking
Verkkosivuston uudistus
OPERATIIVINENProsessisuunnitelma
Prosessien kehittäminen

“Design Sprintissä MEOMin kanssa onnistuimme keskittymään oleelliseen ja saimme konkreettisia lopputuloksia lyhyessä ajassa” 

Jussi Kivipuro Kehitysjohtaja, UNICEF

”Emme halunneet startata projektia perinteisellä vesiputousmallilla, jossa pelkkä määrittely kestää helposti monta kuukautta. Uuden työkalun kanssa oli tärkeää tulla markkinoille nopeasti. Päädyimme Design Sprintiin, jossa vain viikossa pääsimme äänestämään suuresta määrästä makeita ideoita. Testasimme näitä prototyyppinä potentiaalisilla asiakkailla ja saimme heiltä välittömästi palautteen tuotteesta.” 

Rami Karhu CDO, Eilakaisla

Sprint Planning

Haastetta ennen kerätään käytettävissä oleva esitieto, esim. asiakastutkimukset sprinttiin.

3 työpajapäivää

Kaikki tiimin jäsenet tarvitaan mukaan ainakin työpajapäivien ajaksi (ma-ke).

Käyttäjätestauspäivä

Prototyyppi testataan 5 käyttäjällä tiimin seuratessa.

Sprint Master

Meillä on kokemusta Design Sprinttien vedosta. Sprintin vetää MEOMin Sprint Master.

Konseptit

Sprintin aikana kehitetään useita vaihtoehtoisia ratkaisuehdotuksia ja ideoita.

Prototyyppi

Valittu konsepti hiotaan prototyypiksi ja testataan.

Asiantuntijat

Tuomme sprinttiin 2 parhaiten haasteeseen soveltuvaa asiantuntijaa, esim. UX -suunnittelijan ja markkinoinnin ammattilaisen.

Roadmap

Mitä seuraavaksi? Seuraavat stepit sovitaan käyttäjätestauksen pohjalta.

Metodi

Design Sprint on toimiva metodi, jonka voi omaksua omaan tuotekehityskulttuuriin.

Dokumentaatio

Design Sprintin kaikki vaiheet tallentuvat paperille, jotka kuvataan dokumentaatioksi.

Ota yhteyttä

Samir Abbassi, Partner

+358443391120
samir@meom.fi