Milloin: 26.9.–9.12.2022. Kevät 2023 nyt myynnissä.
Sijainti: Siellä missä WiFi vaeltaa
Paikkoja on rajallisesti:
Vain 10 tuotetiimiä mahtuu mukaan. Paikkoja tarjolla niin pitkään kuin riittää!
”Olen toiminut yrittäjänä 20 vuotta ja nyt on vuorossa SaaS-liiketoiminnan rakentaminen. MEOMin tuotekiihdyttämö tarjoaa erinomaisen kokonaisuuden asiantuntijuutta ja työkaluja työskentelyyn.
Tuotekiihdyttämön avulla väistimme monta sudenkuoppaa ja investoinnin takaisinmaksu on moninkertainen. Sparrien arvo on suunnaton: tiimin ajatukset saadaan pölläytettyä, jolloin ei urauduta omiin ajattelupolkuihin ja näin varmistetaan keskittyminen oleelliseen.”
Hannu Sarja, CEO, Wideflow
Ohjelma ja mitä saat
Valmennus on 100 % tuoteorientoitunutta ja perustuu vuosien kokemukseen. Ohjelman sisällöt on todettu toimiviksi kymmenien tuotetiimien kanssa.
Valmennus kestää 10 viikkoa ja sisältää joka viikkoisen sparrauksen. Joka viikko käsitellään yksi tuoteliiketoiminnan fundamentti ja se sisältää ohjatut konkreettiset tehtävät. Fundamentit rakentuvat toistensa päälle ja valmennuksen jälkeen sinulla on kasassa kaikki tarvittava tuoteliiketoimintastrategiaan.
Ohjelman kulku
Maanantaisin tiimit kerääntyvät Zoomin äärelle yhteisvalmennukseen. Joka viikko tuoteliiketoiminnan asiantuntija käsittelelee viikon fundamenttia, avaa miksi se on kriittinen komponentti ja käy läpi fundamenttiin liittyvän konkreettisen työkalun.
Yhteisen session jälkeen tiimit työskentelevät itsenäisesti ja tekevät viikon harjoitukset.
Viikko päättyy 1-to-1 sparraukseen MEOMin tuoteasiantuntijan kanssa, jossa on mahdollisuus kysyä neuvoja, pyytää apua viikon tehtävään, saada uutta näkökulmaa tai vaan tuulettaa omia ajatuksia – kaikki käy mikä edistää tuoteliiketoimintaa!
Joka viikko rakentaa edellisen päälle, jolloin kasvatat asiakasymmärrystä ja pystyt rakentamaan tuotteen, jota asiakkaat rakastavat käyttää ja ovat halukkaita maksamaan sen tuottamasta arvosta.
Ohjelmaan on mahdollista osallistua täysin luottamuksellisesti: voit itse päättää kuinka paljon jaat tuotteestasi muille tiimeille. Haluamme auttaa, ei aiheuttaa harmia.
”Kokonaisuus oli erittäin kattava ja auttoi pohtimaan omaa tuotetta uusin silmin. Koulutuspäivät oli hyvin rytmitetty ja viikottaiset sparrituokiot olivat tärkeitä, oivalluttavia hetkiä.
Valmennuksesta saatu hyöty näkyy heti, kun vältämme hukkatekemistä ja osaamme keskittyä oikeisiin asioihin, oikeassa järjestyksessä. Investointi tähän koulutukseen maksoi itsensä takaisin hyvin pian tuotekehityksen sujuvoitumisen ja sitä myöten vahvemman myyntiprosessin kautta. Lämmin suositus tälle!”
Annu Karkama, Mukamas Learning Design Oy
Viikko 1: Visio & tuoteriskit
Miten viedä idea Product/Market Fittiin
4 kriittistä tuoteriskiä: mitkä ne ovat ja miten taklata ne
Mikä on tuotevisio ja kuinka luot sen
Viikko 2: Early Adopters, eli varhaiset omaksujat
Ketkä ovat early adopters ja miksi ne ovat kriitiisiä tuoteliiketoiminnalle
Miten tunnistat ja määrittelet potentiaaliset early adopterit
Viikko 3: Ongelmahaastattelut
Ymmärtää, miksi haastattelut ovat avainasemassa uuden tuoteliiketoiminnan alussa
Haastattelurunko ja -tekniikoita, miten kasvattaa asiakasymmärrystä
Suunnitelma, miten tavoittaa haastateltavia
Viikot 4–5: Asiakashaastatteluja
Tiimi suorittaa itsenäisesti asiakashaastatteluja ja kerää asiakasymmärrystä.
Joka viikko on sparri, jossa käydään läpi oppeja. Tarvittaessa annetaan neuvoja, miten parantaa haastatteluja.
Viikko 6: Positiointi, kilpailijat ja arvolupaukset
Miksi positiointi rakentaa kilpailuetua
Miten erottua kilpailijoista
Miten positioinnin avulla rakennetaan arvolupauksia (UVP:t), jotka vetoavat asiakkaisiin
Viikko 7: Liiketoimintamalli & monetisointi
Miten määrittää markkinapotentiaali: TAM, SAM, SOM
Miten valitaan liiketoiminta- ja monetisointimalli
Miten luodaan Go-to-Market strategia (GTM)
Viikko 8: Asiakashankinta ja kysynnän testaaminen
Kuinka tehdään asiakashankintaa early adoptereille
Miten voidaan testata kysyntää ennen tuotteen julkaisua
Luodaan asiakashankintasuunnitelma
Viikko 9: Tuotetestaus
Miten tuote testataan asiakkailla ja miksi se on tärkeää
Erilaiset tuotetestauksen muodot ja miten ne linkittyvät tuoteriskeihin
Ratkaisuhaastattelumalli: miten varmistaa, että ratkaisu tuottaa arvoa asiakkaalle
Viikko 10: Kriittiset ominaisuudet
Mitkä ominaisuudet ovat kriittisiä, jotta liiketoiminta saadaan käyntiin
Kuinka luoda asiakasymmärrykseen perustuva tuote
Priorisoitu MVP:n luomissuunnitelma
Kenelle valmennus sopii
Valmennus sopii kaikille tuotetiimeille, jotka ovat rakentamassa uutta asiakasvetoista liiketoimintaa.
Ohjelmaan voi osallistua idean tai jo julkaistun tuotteen kanssa – kunhan P/MF on vielä hakusessa. Valmennus sopii niin vakiintuneille yritysille kuin startupeille.
Oleellista on, että tiimi haluaa kasvattaa omaa tuoteliiketoiminnan osaamista ja on sitoutunut oppimaan. Ohjelma on intensiivinen ja vaatii sitoutumista: joka viikko tulee uusia tehtäviä ja ne rakentuvat palapalalta yhteen.
Mitä tiimit saavat?
Vakiintuneet yritykset
Tuoteliiketoiminnan käynnistäminen tai olemassa olevan liiketoiminnan digitalisointi
Ymmärrät tuoteliiketoiminnan koukerot
Tuotetiimin kyvykkyydet kasvavat
Mielenrauhaa: onko tämä tuote panostusten arvoinen
Lean ja iteratiiviset metodit haltuun
Startupit
Uuden tuotteen tai idean Product/Market Fit on hakusessa
Tuoteliiketoiminnan fundamenttien vivuttaminen
Fokuksen säilyttäminen ja priorisointi
Ulkopuolista näkemystä ja markkina validaatio
Rahoituskelpoisuuden kasvattaminen
Valmennuspaikan varaaminen
Valmennukseen mahtuu vain 10 tuotetiimiä, joten paikkoja on rajallisesti. Ennen ohjelman starttia keskustelemme kaikkien tuotetiimien kanssa ja käymme yhdessä ohjelmaa sekä tiimin tilannetta läpi. Valmennuspaikat menevät heti, kun on yhdessä todettu ohjelman sopivuus ja hyöty, joten toimi heti.
”Ohjelma oli erinomaisen hyvin valmisteltu – materiaalit ja fasilitointi olivat ensiluokkaisia. Keissi meni eteenpäin järkyttävää vauhtia.
Hain ohjelmalta struktuuria tekemiseen ja pikkuisen perseelle potkimista ja sitä sain koko rahan edestä.”
Juuso Vermasheinä, Northern Lite Oy
Miksi tämä ohjelma eikä joku toinen?
Uskomme, sydämemme pohjasta, että olemme Suomen paras, kun pitää systemaattisesti jalostaa ideasta tuoteliiketoimintaa.
Keskitymme tuotteeseen
Olemme kokeneita tuoteliiketoiminnan rakentajia ja meillä on ensikäden kokemusta, miten rakennetaan tuotteita.
Sen lisäksi olemme konsultoineet yli sataa tuotetiimiä.
Validoitu viitekehys
Opit tuoteliiketoiminnan fundamenteista ja asiakasorientoitunut lähestymisen. Nämä opit ovat hyödynnettävissä pitkälle tulevaisuuteen.
Viitekehys auttaa sinua ratkaisemaan tuoteliiketoimintaongelmia ja pystyt soveltamaan oppeja aina uudestaan.
Saat ilmaisia työkaluja yli 40 000 € arvosta
Kaikki työkalut ovat hyödynnettävissä ohjelman jälkeen. Yksittäin ostettuna niiden arvo on yli 30 000 €.
Joka tiimi saa halutessaan käyttöönsä meidän rakentaman Skeleton App applikaatiorungon. Se on AWS:n päälle rakennettu kustomoitava sovellustemplate joka sisältää palvelut, arkkitehtuurin sekä tuotteen back ja front endin (arvo 10 000 €).
Tukea myös ohjelman jälkeen
Emme tunne termiä perävalotakuu – asiantuntijat ovat käytettävissä myös ohjelman jälkeen.
Voit kääntyä puoleemme kaikissa tuotetarpeissa: strategia, design, ohjelmistokehitys tai asiakashankinta.
Jos kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, lue asiakkaidemme näkemyksiä:
”Uutta startuppia rakentaessa tärkeintä on asiakaskeskeinen struktuuri ja prosessi. MEOMin avulla olemme alusta saakka keskittyneet oikeisiin asioihin oikeassa järjestyksessä
Vuoden yhteistyön aikana meidän valuaatio on moninkertaistunut. Lämpimästi suosittelen MEOMia, jos haluat kasvattaa kyvykkyyksiäsi ja onnistumisen todennäköisyyttä.”
“Tulin MEOMille idean kanssa, jonka halusin toteuttaa ja prototypoinnin kautta luotiin MVP.
Jatkoin kiihdytysohjelmaan ja se oli todella kattava katsaus aloittavan yrityksen eri haasteisiin! Ajatukset selkesivät paljon ja sain tukea päätöksentekoon.”
“Startupin käynnistäminen on aidosti hankalaa. Kun taustajoukoissa on tämän tason ammattilaisia, joilla on prosessit kunnossa, onnistuminen on paljon todennäköisempää. Meillä se johti exittiin.”
Markus Vekara CEO, Lehto Raha
”Olemme sparrailleet MEOMin kanssa puolitoista vuotta ja heidän avulla tunnistimme mm. oikean early adopter segmentin. Heidän tarjoamat työkalut ja menetelmät todella auttavat tuotetiimejä. MEOMilla on asiantuntemusta, oikea asenne ja he työskentelevät sydämellä.”
Kasvuyhtiöitä, joiden kanssa olemme työskennelleet:
Hinta
10 000€ (startupin* hinta 5 000€) koko 10 viikon ohjelmasta.
Otamme vastaan Innovaatioseteleitä, joten suosittelemme, että selvitätte oletteko tukikelpoisia. Et saa mistään rahoille enempää vastinetta.
Tyypillisesti meidän workshopit maksavat 3000 – 8000 €, joka vastaa valmennuksen yhden viikon sisällön. Tämä on paljon rahaa uudelle tuotetiimille ja rajoittaa avun hankkimista.
Tästä syystä olemme luoneet valmennuskokonaisuuden: tiimit saavat apua tuoteliiketoiminnnan kaikkiin fundamentteihin. Tällä tavalla pystymme täyttämään oman missiomme: haluamme moninkertaista mahdollisimman monen tuotteen onnistumisen todennäköisyyttä.
*Liikevaihto alle miljoona euroa tai rahoituskierroksen post-money valuaatio alle 4 miljoonaa euroa.
”Kiihdyttämöön lähtiessä ajattelin, että käsiteltävät asiat ovat jo tiedossa, mutta teemoihin syventyminen toi uusia näkökulmia sekä oppeja. Arvo kasvoi entisestään kun viikot rakentuivat toistensa päälle. Kotitehtävät varmistivat asioiden etenemisen ja niiden avulla ei voi kuin onnistua! 10/10.”
Matti Lahti, CTO, Wideflow
Valmentajat
Karl Filtness Tuotekiihdyttämön rehtori
Karl on kokenut tuoteliiketoiminnnan valmentaja ja hän toimii ohjelman päävalmentajana. Yli 20 vuoden kokemus erilaisista kasvustrategioista lukuisilla toimialoilla antaa laajan perspektiivin. Hän on toiminut niin startup-yrittäjänä kuin pörssiyrityksen johtajana.
Kaitsun intohimona on kompleksisten konseptien purkaminen helposti ymmärrettävään ja hyödynnettävään muotoon.
Janne on MEOMin toimitusjohtaja ja perustaja, joka on ollut perustamassa useita tuotestartuppeja (esim. Brella) ja hän on konsultoinut kymmeniä foundereita tuoteliiketoiminnan saralla.
Jannen missio on auttaa tuotetiimejä moninkertaistamaan onnistumistodennäköisyyttä ja hänen intohimo on foundereiden auttaminen, jotta he saavuttavat oman potentiaalinsa.
Tom on full-stack tuotedesigner, jolla on laaja-alaisesti kokemusta tuoteliiketoiminnan eri vaiheista. Hän on luonut kymmenittäin prototyyppejä ja tuotekäyttöliitymiä, jotka vangitsevat käyttäjän ja tuottaa tyytyväisiä maksavia asiakkaita.
Tompan mantran on “Good design is good business.” Hänen sparraussessiot johtavat aina konkretiaan, joka ajaa businesta oikeaan suuntaan.
Kristian Tanninen, Teknologiastrategian asiantuntija
Kristian on kokenut tuoteliiketoiminnnan CTO ja tekkiyrittäjä, jolla on yli 20 vuoden kokemus globaalista ohjelmistokehitysliiketoiminnnasta. Hän on auttanut startuppeja rapakon molemmilla puolilla rakentamaan parempia teknologisia ratkaisuja, jotka edistävät liiketoimintatavoitteita.
Kristianin intohimona on ajaa teknisesti orientoituneita tiimiä kohti uusia innovaaatioita, jotka muuttavat elämäämme – niin töissä kuin vapaalla.
Jos haluat kiihdytyskaistalla, osallistu tuotekorkeakouluun. Kymmenen viikon aikana rakennat strategian, joka vetoaa asiakkaisiin, vakuuttaa sijoittajia ja puhuttelee uusia tiimiläisiä.
”Olen ollut vuosia rakentamassa ja kasvattamassa tuote-startupia. Ja on päivänselvä, että tässä ohjelmassa käsiteltävät fundamentit ovat juuri niitä asioita mihin pitää keskittyä.
Tähän kun yhdistää huippuammattilaisten sparrin ja tuen, tämä valmennus tarjoaa kaikki menestysreseptin ainekset.”
Mikko Matikka, Co-founder & Head of Product, Brella