Verkkosivujen ostaminen osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto

Edellisissä osissa olemme tutustuneet mm. verkkosivuprojektin kilpailuttamiseen, oikean kumppanin valintaan ja verkkosivuprojektin aloittamiseen asiakkaan näkökulmasta. Tässä osassa käydään läpi verkkosivujen tilaajan puolesta eniten resursseja vaativaa vaihetta – verkkosivujen sisällöntuotantoa.

Vaikka “sisältö on kuningas” lausahduksen keksimisestä on jo 20 vuotta, ja “sisältömarkkinointi” on tämän hetken kuumin buzzword, ei sisällön tärkeyttä verkkosivujen suunnittelussa voi korostaa liikaa.

Sanotaan se siis tähän alkuun vielä mahdollisimman selkeästi: Paraskaan web design ei pelasta sivustoa, jonka tekstisisältö jää haaleaksi. Verkkosivut ilman asiakkaidesi ongelmia ratkovaa, puhuttelevaa ja johdonmukaista sisältöä ovat hyödyttömät.

Yrityksesi verkkosivut ovat ensikädessä asiakastasi varten. Oman erinomaisuuden ja yrityksesi pitkän historian korostamisen sijaan sisällössä tulee keskittyä asiakkaaseen, hänen ongelmiin ja niiden ratkomiseen. Sisällön tehtävä on (lähes aina) tuottaa asiakkaalle tunne, että voit auttaa häntä. Sen jälkeen hän haluaa vielä varmistuksen, että voit oikeasti auttaa häntä, koska olet auttanut onnistuneesti jo muita.

Miksi sisällöntuotanto vie vaiheista eniten resurssejasi?

On olemassa yksi taho, joka tuntee liiketoimintasi paremmin kuin kukaan muu. Se olet sinä itse. On apunasi sitten kuinka kova sisältöstrategiatoimisto tai copywriter tahansa, on heidän roolinsa sisällöntuotannossa lähinnä fasilitoiva ja tukeva.

Ennen kuin ammattikirjoittaja voi ottaa vastuuta sisällöntuontannosta, pitää hänen tutustua mm. liiketoimintaasi, asiakkaisiisi ja kilpailijoihisi. Tekstisisällön kirjoittaminen on lisäksi työlästä – kirjoittamiseen kuluvan ajan tulee helposti aliarvioineeksi. Veikkaan, että tämänkin postauksen päätyminen verkkosivuille oikoluettuna kestää tunteja arvioitua pitempään.

Tiivistettynä sisällöntuottajan tehtävä on:

1. kaivaa haastattelemalla ja fasilitoimalla esiin se, mitä haluat verkkosivuilla sanoa
2. määrittää kanssasi tyyli “tone of voice”, jolla haluat sen sanoa
3. suodattaa kaikesta materiaalista sisällön ensimmäiset versiot
4. varmistaa sinulta (unelmatilanteessa sivuston kohderyhmältä), että tämä todella on sellaista sisältöä, mitä sivuillasi kannattaa ja voi julkaista
5. editoida ja oikolukea tekstit useaan kertaan ennen julkaisua

Lähtötilanne verkkosivujen sisällöntuotantoon:

Jos eläisimme ideaalimaailmassa, olisi sinulla heti verkkosivuprojektin alusta asti käytössäsi uunituore sisältöstrategia sekä kokenut sisällöntuottaja. Sisältöstrategiassa olisi valmiiksi priorisoitu tärkeimmät viestit kohderyhmittäin ja rakennettu sisältöpolut. Sisällöntuottajalla taas olisi jo hyvä käsitys uuden verkkosivun tulevasta sisällöstä.

Käyttöliittymäworkshopissa sisältöstrategia olisi yhdessä sisältövastaavan ja suunnittelijan kanssa muutettu rautalankamalliksi uudesta verkkosivusta. Kehuja olisi lennellyt puolin ja toisin – yläfemmat läpsyisivät ilmassa.

Todellisuudessa sinulla on kuitenkin käytettävissäsi:

  • Vanhat tuote-esitteet, joiden tekijää kukaan ei muista
  • Vanhan verkkosivusi päivittämätön sisältö
  • Markkinointiseminaarissa vierailleelta toimitusjohtajalta tullut sähköposti otsikolla: “Sisältömarkkinointi on aloitettava nyt”
  • Vapaa-aikasi

Toisin sanoen, sisältö on jopa suurissa web-toteutuksissa välillä hylkiön roolissa. Yritys, jolla ei aiemmin ole ollut prosessia sisällöntuotantoon törmää vaikeuksiin poikkeuksetta. Johdon vastaus kysymykseen, millaista sisältöä meidän pitäisi tuottaa, on yleensä mutinaa “hyvästä sisällöstä”. Varsinaisen kirjoitustyön tekevä työntekijä tai ulkoistettu kirjoittaja ei todellisuudessa tiedä, mitä tuo hyvä sisältö tarkoittaa. Alla olevat vinkit auttavat sinua sisällöntuotannon hahmottamisessa.

Viisi vinkkiä verkkosivujen sisällöntuotantoon:

  • Ota ammattilainen avuksesi alkumetreistä lähtien. Ammattimainen sisällöntuottaja pystyy haastattelujen avulla luomaan selväsanaista sisältöä niistäkin aiheista, joista maallikko ei ymmärrä mitään.
  • Valmistaudu vastaamaan sisällöntuottajan kysymystulvaan. Jos sisällöntuottaja loihtii sisällöt omasta päästään, ovat ne 99% todennäköisyydellä aivan jotain muuta mitä pitäisi.
  • Tee sisältötyötä yhdessä ja yhtä aikaa suunnittelijan kanssa. Sisällöntuottaja saa nopeasti tarvitsemaansa palautetta ja vastaukset lisäkysymyksiinsä, näin hän osaa käyttää aikansa tehokkaasti.
  • Teetä käännökset ammattilaisella. Säästät aikaa, maineesi ja usein myös rahaa, kun käännöstyö tulee kerralla hoidettua kunnolla maaliin.
  • Pyydä asiakas mukaan sisältöprosessiin. Hän tietää millaista sisältöä sivuillanne tulisi olla, ja millaista ei. Myös asiakastyytyväisyystutkimukset ja -palautteet sekä referenssiasiakkaiden haastattelut ovat kullanarvoisia sisällöntuottajalle, kaiva ne esiin.

Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastellaan verkkosivujen teknistä kehittämistä ja testausta.

Blogisarjan muut osat:

Alkusanat

Osa 1: Tarjouspyynnön tekeminen verkkosivuista & toimijoiden valinta.

Osa 2: Tarjousten vertailu

Osa 3: Konseptisuunnittelu & Käyttöliittymäsuunnittelu

Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto

Osa 5: Tekninen kehitys & Testaaminen

Osa 6:  Verkkosivujen julkaisu

Osa 7: Palautteen kerääminen ja verkkosivujen jatkuva kehittäminen

Osa 8: Verkkosivujen tietoturva

Osa 9: Kävijöiden hankkiminen ja digitaalinen markkinointi

Kirjoittanut

Strategi, partner

Lue seuraavaksi

Verkkosivujen ostaminen osa 3: Verkkosivujen design, konseptisuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu

Edellisissä blogisarjan vaiheissa tutustuimme tarjouspyynnön laatimiseen verkkosivuista sekä sopivan toteuttajan valintaan. Tässä osassa käymme läpi verkkosivuston suunnitteluvaihetta. Kuten aiemmissa postauksissa on mainittu, on jokaisella toimistolla toisistaan poikkeava prosessi verkkosivuprojektille. Verkkosivujen ostajana sinun tehtäväsi on pyytää toimistoa kuvailemaan heidän kehitysprosessinsa jo tarjousvaiheessa. Tällä tavoin tiedät etukäteen miten kehitys etenee, ja kuinka paljon resursseja sinulta ja organisaatioltasi […]

Verkkosivujen ostaminen osa 2: Verkkosivuprojektin tarjousten vertailu & toimittajan valinta

Edellisessä osassa kävimme läpi verkkosivuston tarjouspyynnön laatimista. Tässä osassa tarkastelemme tarjousten vertailua. Onneksi olkoon! Olet saanut viisi tarjouspyyntöä ja tavannut viisi, toisistaan täydellisesti poikkeavaa toimittajaehdokasta. Hintaeroa tarjouksilla on kymmeniä tuhansia. Yhdellä tulokulma on puhtaasti markkinoinnillinen, toisella lähtökohtana on kaunis design, kolmas tarjous, se kallein, sisältää vain epämääräistä konsulttijargonia. Miten näitä sitten vertailisi? Luojan kiitos ensimmäisessä […]

Verkkosivujen ostaminen osa 1: Tarjouspyyntö verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta 

Verkkosivuprojektin toteutusta käsittelevässä blogisarjassa tutustutaan ensimmäiseksi tarjouspyynnön laatimiseen verkkosivuprojektille. 1.1 Tarjouspyynnön laatiminen: Verkkosivujen tarjouspyynnön laatiminen. On tullut aika, jota yrityksessäsi on odotettu pelonsekaisin tuntein jo pitkään – verkkosivut pitäisi päivittää vastaamaan nykyistä liiketoimintaa. Edellisestä, monen mielestä epäonnistuneesta verkkosivuprojektista on opittu paljon. Ainakin se, että se oli raskas, kivulias ja kallis projekti. Uuden verkkosivuprojektin vastuu on […]