Blogi

Verkkosivut

Digitalisoimme Firstbeatin palveluntarjoajien koulutuksen

Tom Rantala, founder MEOM

Firstbeat on johtava, sydämen sykevälianalyysia tarjoava yritys. Sen asiakkaina on isoja pörssiyhtiöitä, huippu-urheilijoita, personal trainereita ja esimerkiksi iso osa NHL-joukkueista.

Firstbeatin tuotteet ja palvelut tuottavat syvällistä ja helposti hyödynnettävää tietoa stressistä, palautumisesta ja liikunnasta. Näiden avulla kilpaurheilijat ja tavalliset ihmiset pystyvät parantamaan hyvinvointiaan ja suorituskykyään. Yritys syntyi Jyväskylän kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksessa vuonna 2002.

Firstbeat on kouluttanut palveluntarjoajiaan Hyvinvointianalyysin käyttäjiksi pääasiassa kontaktikoulutuksilla tai videopuheluilla, vaikka oppimateriaali on usein samaa ja toistuvaa. Koulutuksiin kului paljon työaikaa tärkeiltä henkilöiltä.

Päätimme rakentaa verkko-oppimisympäristön, jossa palveluntarjoajat voivat kouluttautua täysin itsenäisesti.

Kuinka autoimme Firstbeatia:

  • Autoimme skaalaamaan palveluntarjoajien koulutukset
  • Palveluntarjoajien osaaminen pystyttiin standardisoimaan ja mittaamaan
  • Uusi palvelu mahdollisti palveluntarjoajien koulutusten laajentamisen kansainvälisesti
  • Palveluntarjoajat vapautettiin tietystä ajasta ja paikasta, jolloin he voivat kouluttautua itsenäisesti

Ensimmäinen tuoteversio – MVP

Firstbeatin kaltaiselle kasvuyritykselle on tärkeää, että toteutukset tehdään nopeasti ja tehokkaasti. Varsinkin kun emme tienneet, että olisivatko uudet palveluntarjoajat valmiita käyttämään digitaalista oppimisympäristöä. Siksi halusimme rakentaa oppimisympäristön mahdollisimman vähäisellä työmäärällä saadaksemme konseptille todisteita, että sitä kannattaa kehittää eteenpäin.

Päätimme käyttää WordPressille valmiiksi rakennettua lisäosaa, WooCommerce Senseitä, joka on tehty verkkokoulutuksia varten ja hyödyntää Firstbeat.comiin tehtyjä tyylejä. Sivusto käyttää samoja tyylitiedostoja Firstbeat.comin kanssa, jolloin pääsivulle tehdyt tyylimuutokset päivittyvät myös Oppimisympäristöön.

Hyödyntämällä olemassa olevia ratkaisuja saimme rakennettua Firstbeatin Oppimisympäristön murto-osalla niistä kustannuksista kuin että verkkopalvelu olisi rakennettu täysin tyhjästä.

Kirjautuminen yhdellä tunnuksella – Yhtenäinen asiakaskokemus

Firstbeatilla on palveluntarjoajille omat kirjautumistunnukset muihinkin palveluihin ja Oppimisympäristön haluttiin toimivan samoilla tunnuksilla, jotta kokemus olisi mahdollisimman yhtenäinen. Oppimisympäristön WordPress synkronoi automaattisesti käyttäjätunnukset Firstbeatin muiden palveluiden kanssa. Kirjautuminen hoidetaan palveluntarjoajille vanhassa tutussa paikassa, josta tieto siirretään takaisin oppimisympäristöön.

Modulaarinen sivusto

Sivusto suunniteltiin ja rakennettiin modulaariseksi, jolloin asiakas pystyy muutamalla klikkauksella rakentamaan alasivuja ilman lähdekoodiin koskemista.

Valmiiden sisältömoduulien avulla sivuston ulkoasu pysyy yhtenäisenä, vaikka sivustoa päivittäisi henkilö, joka ei ole ollut mukana suunnittelussa ja tunne niiden taustaa tarkemmin. Lisäksi sisältömoduulien avulla uusi sisältö, tai vanhan sisällön muokkaus, päivittyy automaattisesti jokaiseen paikkaan sivustolla, jossa kyseinen moduuli on esillä.

Ei vain pelkästään kursseja – Webinaareista ladattaviin materiaaleihin

Sivusto toimii samalla alustana palveluntarjoajille, josta saa kaiken mahdollisen materiaalin, jotta palveluntarjoajat voisivat tarjota paremman kokemuksen asiakkailleen.

Kaikki tulevat koulutukset, webinaareista syventäviin koulutuksiin, ja niiden tilaukset siirrettiin Oppimisympäristöön. Palveluntarjoajille on myös kattava materiaalipankki opetusmateriaaleista markkinointi- ja myyntimateriaaleihin.

Oppimisympäristö käyttää samaa joustavaa lomakejärjestelmää kuin Firstbeat.com. Joustavalla lomakejärjestelmällä voi tehdä hyvin erilaisia yhteydenotto-, tilaus ja ilmoittautumislomakkeita. Esimerkiksi jälleenmyyjien piti pystyä tilaamaan lomakkeella brändimateriaalia ja asiakkaan ilmoittautua webinaariin. Lomakkeiden piti pystyä käsittelemään normaaleiden yhteystietojen lisäksi tuotetietoja, rahasummia ja valita eri päiviä kalenterista. Rakensimme joustavan ja älykkään lomakejärjestelmän Gravity Formsin ja Gravity Forms Perks -lisäosien avulla, jolla asiakas voi tehdä itse uusia lomakkeita koskematta lähdekoodiin.

Kehitystä ja kasvua

Ensimmäisen tuoteversion avulla uusi liiketoimintamalli on pystytty todistamaan ja oppimisympäristöä jatkokehitetään käyttäjiltä kerätyn palautteen perusteella kohti tehokkaampaa kouluttamista. Palvelua kehitetään aktiivisesti eteenpäin, jotta Firstbeat voi vapauttaa enemmän henkilöresursseja ja auttaa palveluntarjoajia vielä enemmän.

Olemme tehneet aiemminkin yhteistyötä MEOM:n kanssa onnistuneesti. Saimme ammattitaitoisen ratkaisun joka palvelee meitä ja asiakkaitamme erinomaisesti!

Pauliina Halla, Product Owner, Firstbeat Technologies