Blogi

Hakukoneoptimointi

Viisi vinkkiä sivustolinkkien hankkimiseen

Petja Savoila, markkinointi MEOM

Oletko koskaan miettinyt miksi Googlen hakutuloksissa Wikipedia-artikkelit ilmestyvät usein ensimmäisinä? Tämä johtuu siitä, että Google katsoo Wikipedian tärkeäksi sivustoksi. Lukuisat internetin eri sivustot linkittävät erinäisiin Wikipedia-artikkeleihin, mikä viestii hakukoneille Wikipedian olevan jollain tapaa merkittävä.

Moz, yksi johtavista hakukoneoptimoinnin toimijoista on kehittänyt Domain Authority (DA) -mitta-asteikon, jolla pystyy arvioimaan sivuston sijoittumista hakukoneissa. Pisteytys tehdään välillä 0-100 ja Wikipedialla tämä DA-arvosana on tällä hetkellä 92. Tämän ansiosta se sijoittuu suurella todennäköisyydellä hakutulosten kärkeen, kun sieltä löytyy hakua vastaavaa artikkeli. Käy kokeilemassa Mozin ilmaista Link Explorer-työkalua ja selvitä oman sivustosi hakukonepisteytys.

Yksi merkittävimmistä sivustosi hakukonenäkyvyyden nostajista on sinne osoittavien laadukkaiden linkkien määrä muilta sivustoilta. Tämä ei ole sama kuin sivustolinkin jako sosiaalisessa mediassa. Google on alkanut arvostamaan enemmän sosiaalisen median mainintoja, mutta niillä ei ole vielä yhtä suurta painoarvoa kuin sivustolinkityksillä. Seuraavaksi esittelen keinoja, joilla pystyt hankkia linkkejä luontevasti, sen sijaan, että hankkisit niitä ties miltä hämäräsivustoilta.

Viisi keinoa sivustolinkkien hankkimiseen

Blogi

Blogin kirjoittaminen on hyvä keino saada lukijat jakamaan sisältöäsi ja linkittämään siten sivustollesi. Blogin tulee tarjota lukijoilleen arvokasta sisältöä, jotta saat heidät jakamaan tekstejäsi. Voit pyrkiä erottumaan muista olemassa olevista blogeista esimerkiksi käsittelemällä niitä alasi kysymyksiä, joihin harvat tarjoavat tällä hetkellä vastauksia. Tekstejä tulee julkaista aktiivisesti ja säännönmukaisesti, jotta lukijasi osaavat odottaa aina seuraavaa tarinaasi.

Blogiteksti on tärkeää kohdistaa jollekin tietylle avainsanalle. Avainsanaa ei pidä tunkea kuitenkaan väkisin joka väliin, sillä tätä Google ei katso hyvällä. Blogin ensiarvoinen tehtävä on tarjota lukijalle arvokasta sisältöä ja avainsanat ovat vain kirsikkana kakun päällä. Nykyisin Google pystyy määrittämään algoritmiensa avulla sisällön laadun entistä paremmin, joten keskity ensisijaisesti tekstin hyvään laatuun sekä luettavuuteen ja sitten vasta avainsanoihin.

Laadukkaan sisällön aktiivinen tuottaminen

Blogin lisäksi voit tuottaa sivustollesi muuta sisältöä, joka saa kävijät linkittämään sitä omissa kanavissaan. Esimerkiksi infograafit ovat hyviä tiedon lisääjiä kaikessa visuaalisuudessaan ja niiden jakaminen on helppoa ja vaivatonta. Webinaarit ja tutoriaalivideot ovat kolmas loistava tapa valistaa yleisöäsi. Voit kehittää myös oman sisältökonseptisi, joka voi olla mitä tahansa viikoittaisesta asiantuntijahaastattelusta päivittäiseen meemiin.

Asiakastarinat

Asiakastarinoiden kirjoittaminen on luonnollinen tapa saada yrityksesi omat asiakkaat linkittämään sivustollesi. Usein asiakkaasi haluavat jakaa nämä tarinat myös omissa sosiaalisen median kanavissaan. Asiakastarinoihin on hyvä ujuttaa liiketoiminnan kannalta tärkeitä avainsanoja.

Lähesty yleisöäsi itse

Älä pidä itsestäänselvyytenä, että sinut löydetään aina verkossa. Lähestymällä kohdeyleisöäsi itse, lisäät näkyvyyttäsi. Ole aktiivinen eri kanavissa, jaa asiantuntemustasi ja etsi mahdollisuuksia jakaa sisältöäsi sopivassa kohdassa oikeille ihmisille. Hyödynnä sosiaalista mediaa, yrityslistauksia ja kommentoi muiden saman alan kirjoittajien blogeja.

Lähesty paikallista mediaa

Paikallinen media kirjoittaa mielellään paikallisista toimijoista, joilla on kiinnostava tarina kerrottavanaan. Lähettämällä juttuvinkin paikalliselle medialle, saat parhaassa tapauksessa tarinasi painettuun lehteen tai verkkojulkaisuun. Juttuvinkkiä kirjoittaessa on hyvä pohtia näkökulmaa, jonka haluat välittää ja josta ihmiset haluavat kuulla. Pohdi, mitä ajankohtaista tai hienoa kerrottavaa organisaatiollanne on? Miksi teistä kannattaisi kirjoittaa? Keitä teidän tarinanne kiinnostaa? Verkkojulkaisuun kannattaa pyytää linkki omalle sivustolle. Kysymällä ei häviä mitään. Paikallisen uutismedian linkki on monesti voimakas hakukonenäkyvyyden nostaja.

Linkkien vaihto yhteistyökumppaneiden kanssa

Tässä kohtaa saatat pohtia, että eikö olisi vain helpompaa vaihtaa linkkejä yhteistyökumppaneiden kanssa. Tätä tehdään edelleen ja se on Googlen silmissä sallittua, jos linkkien vaihdon syynä on, että yhteistyökumppanisi sisällöstä kiinnostuneet saattaisivat olla kiinnostuneita myös sinun sisällöstäsi. Etenkin, jos yhteistyökumppanisi toimii samalla alalla kuin sinä voi linkkien vaihto olla hyvinkin perusteltua.

Linkkien vaihtoa on käytetty paljon väärin ja sivustoja on jopa perustettu ainoana tarkoituksenaan vaihtaa linkkejä kaikkien kanssa. Niin kauan kun pystyt luonnollisesti linkittämään yhteistyökumppaniesi sivustoille, etkä tehtaile linkkien vaihtoa vain hakukonesijoitusta parantaaksesi, on kaikki kunnossa. Googlen algoritmit kehittyvät jatkuvasti ja ne pystyvät tunnistamaan paremmin linkitysten väärinkäyttöä, joten mieti vaihdatko linkkejä yhteistyökumppanisi kanssa oikeista syistä.

Suunnittele, toteuta, opi, toista

Kun olet pohtinut yllä olevia mahdollisuuksia linkkien hankkimiseen, tee linkkiprofiilin rakennussuunnitelma. Listaa taulukkoon miltä toimijoilta voisit saada linkkejä, millä keinolla linkit hankitaan, kuka vastaa toimenpiteistä, mikä on toimenpiteiden aikataulu, mikä on toimijan merkitys omalle liiketoiminnalle ja yhteystiedot, joilla oikeat henkilöt tavoittaa.

Linkkien hankkiminen ei tapahdu taikasauvaa heilauttamalla, vaan se vaatii työtä, aikaa ja panostusta. Vaiva kuitenkin kannattaa, sillä laadukkaat linkit vaikuttavat hakukoneen tuloksiin merkittävästi. Muista myös seurata olennaisia mittareita, kuten sivuston DA-pisteitä ja muutoksia kävijämäärässä, jotta näet tuottavatko tehdyt toimenpiteet haluttuja tuloksia.

Google meemi

Kun olet jonkin aikaa toteuttanut suunnitelmaasi, alat huomata mitkä keinot toimivat ja mitkä taas eivät. Linkkiprofiilin rakentaminen on jatkuva prosessi ja aiemmin opittua kannattaa hyödyntää. Tässä blogikirjoituksessa esitetyt keinot eivät suinkaan ole ainoita tapoja linkkiprofiilin rakentamiseen. On suositeltavaa etsiä ja testata, mitkä tavat soveltuvat juuri itselle parhaiten.

Linkkien hankkiminen ei ole hakukoneoptimoinnissa kaikki kaikessa, mutta niiden merkitys sivuston sijoittumiseen hakukoneissa on tällä hetkellä todella suuri. Vaikka sivustollesi olisi tuhansia linkkejä, mutta sen sisältö on huonoa ja toimivuudessa suuria puutteita, ei kukaan halua sivustollesi. Kun panostat sivustosi sisältöön, designiin ja toimivuuteen, voit ylpeänä toivottaa kaikki kävijät tervetulleiksi.

Jos kaipaat lisää vinkkejä sivustosi linkkiprofiilin rakentamiseen tai muuhun hakukoneoptimointiin niin voit soittaa suoraan mulle numeroon 0409601199 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen vesa@meom.fi ja voidaan keskustella aiheesta lisää.