Markkinointistrategian avulla tiedät, mihin pitää keskittyä. Hyvin laadittu markkinointistrategia on helposti ymmärrettävä, se tiivistää liiketoimintasi ja antaa selkeän etenemissuunnitelman.
Olemme määritelleet markkinointistrategian laatimiseksimarkkinoinnin yhdeksän kriittistä muuttujaa, joiden avulla ymmärrät asiakkaita ja voit suunnitella tuloksia tuottavia toimenpiteitä.
1. Why
Kaikki alkaa siitä, miksi olette olemassa. Ennen kuin pystyy erottautumaan, täytyy tietää, mitä edustaa. Why ei muutu, vaikka ratkaisut vaihtuvat. Tämä on markkinoinnin kulmakivi.
2. Markkinoinnintavoitteet
Pitkän linjan tavoitteissa taklataan markkinoinnin ongelmat ja asetetaan maali, jota kohti kurkotella. Lyhyen tähtäimen tavoitteissa pilkotaan mammuttimaiset tavoitteet hahmotettaviin ja saavutettaviin palasiin.
3. Asiakassegmentit
Jotta markkinointi tuottaa tuloksia, täytyy ymmärtää, ketä puhutella. Tästä eteenpäin markkinoinnin muuttujat pohditaan vain valitun kohderyhmän silmien läpi.
4. Ongelmat ja toiveet
Toimiva markkinointi vaatii asiakkaan kipujen ja toiveiden ymmärtämistä. Pureudumme, miten asiakkaasta tehdään parempi versio itsestään. Samalla käsitellään tärkeimmät kilpailijat.
5. Ratkaisut
Mitkä olemassa olevista ratkaisuistasi tuottavat asiakkaillesi arvoa. Tässä on myös tuotekehitysmahdollisuus: esille nousee uusia ratkaisuja, joita voi soveltaa.
6. Uniikki arvolupaus
Arvolupauksen kirjoittaminen on vaikeaa, mutta asiakkaan, kilpailijoiden ja ratkaisujen ymmärtäminen helpottaa tätä tehtävää. Tarkoituksena on erottautua kilpailijoista omalla ainutlaatuisella tavalla.
7. Kanavat
Kanavavalinnat täytyy tehdä asiakas edellä, ei oma intressi mielessä. Asiakasymmärryksen kautta tiedämme, missä kanavissa pitää kertoa oma tarinansa, jotta se menee perille.
8. Avainmittarit
Markkinoinnin tavoitteiden ja kanavien kautta luomme mittarit, joiden avulla voi seurata tuleeko tuloksia vai ei.
9. Ainutkertainenfaktori
Markkinoinnin pitää olla ainutlaatuista eikä harmaata. Tähän päästään, kun markkinoinnin maustekastikkeeseen lisätään joukkoon se asia, mikä tekee teistä uniikin ja aidon. Jotain mikä ei ole kopioitavissa.
Tilaa markkinointistrategian työpaja
Kahdessa päivässä MEOMin Growth Director Karl Filtness auttaa teitä kirkastamaan markkinointinne kulmakivet ja löytämään käytännön toimenpiteiden suunnan. Työpajan hinta on 5000 €. Tilaa työpaja varaamalla aika myynniltämme.