Blogi

Design

B2B-verkkosivuston optimointivinkki: Sivuhaku

Tom Rantala, founder MEOM

Sivuhaku. Ristiriitainen ominaisuus, johon löytyy monennäköistä mielipidettä laidasta laitaan.

Sivuhaku voi kuitenkin olla yksi parhaita paikkoja optimoida sivustosi konversiota ja saada kasvua sivustollesi. Koska on erittäin todennäköistä, että käyttäjät, jotka käyttävät sivuhakua tulevat sivustolle selkeällä intentiolla; esim. yrittää löytää jotain tiettyä asiaa, haluavat ostaa tai heillä on jokin tarkka kysymys mielessä. Näillä kävijöillä on selkeä tavoite löytää heidän haluamansa asia, ja jos he eivät löydä sitä niin he menevät muualle. 

Verkkosivustot pitäisi toki pääsääntöisesti suunnitella niin, että sivuhakua ei edes tarvitsisi. Palvelupolut pitäisi olla niin selkeät, että hakua ei tarvita, mutta todellisuudessa kävijälle on hyvä tarjota useampi eri tapa löytää haluamansa.

Huonosti toteutettuna sivuhaku taas voi pahimmillaan laskea koko verkkosivuston käyttökokemusta. Haun käytettävyys pitää yltää tämän päivän standardeihin, ja itse taustalla toimivan hakukoneen pitää toimia tehokkaasti, ja aidosti auttaa kävijää löytämään haluamiaan tuloksia. Olet varmasti itse käynyt lukemattomilla sivuilla, jossa haku ei tuota toivottuja tuloksia ja menet sen jälkeen Googleen etsimään.

Näiden syiden takia sivuhaku pitäisi aina ottaa huomioon verkkosivustrategiassa. Jos sinulla on paljon sisältöä eri navigaatiotasoissa, tai sivustosi on katalogimainen, tai pyörität verkkokauppaa niin siihen pitää panostaa. Jos siihen ei panosteta kunnolla niin suosittelen jättämään sivuhaun kokonaan pois, koska siitä on luultavasti vain harmia sivuston käyttetävyydelle ja sitä kautta tuloksille.

Tarkistuslista sivuhaun optimoinnille:

✅ Etusivulla on huomiota herättävä hakukenttä sivuston yläreunassa, tai mielellään oikealla yläreunassa.

✅ Hakukenttä toimii ennakoivasti, ja ehdottaa hakutermejä

✅ Ehdottava haku hakee läpi eri kategoria- ja tuotesivujen

✅ Haun tulossivu näyttää käyttäjälle mitä hän on hakenut; kenttää on helppo muokata ja hakea uudestaan 

✅ Hakutulokset on selkeitä, käytettäviä, ja listattu sopivuuden mukaan, ja näytetään kuinka monta tulosta haku tuotti

✅ Jos haku ei tuota mitään tuloksia, hakukone ilmoittaa sen inhimillisesti (“Voi ei!”) ja tarjoaa ideoita tai vaihtoehtoja haun parantamiseen 

✅ Haetuimmat (perustuen analytiikkaan) hakutermit tuottaa hyödyllisiä tuloksia

✅ Hakukentässä, tai sen läheisyydessä on vihjeitä hyviin hakutermeihin: kuvaus + asia (esim. “Traktorin öljyt”, “lukottomat avainpesät”, “miesten housut” jne)

✅ Hakukenttä on tarpeeksi iso, tai kasvaa kirjoittaessa, jotta siihen voi kirjoittaa yleisimmitä hakutermit, ja hieman pidemmätkin

✅ Hakukentässä on suurennuslasi-ikoni selkeästi indikoimaan, että kyseessä on hakukenttä

✅ Hakukenttä tuottaa tuloksia kun käyttäjä painaa Enter-näppäintä

✅ Painaessa hakukenttää, ja ennen kuin käyttäjä on kirjoittanut mitään, hakukenttä antaa vihjeitä viimeisimmästä ja suositummista hakutermeistä

✅ Haku korjaa automaattisesti kirjoitusvirheet, ymmärtää monikot ja synonyymit

Kun käyt listaa läpi niin voit arvioida jokaista kohtaa seuraavilla perusteilla:

Sen jälkeen on hyvä miettiä sinun sivuston kohdallasi kohtien parantamisen kustannuksia saavutettuun hyötyyn. Sivuhakuun liittyvät tekniset muutokset saattavat olla todella kalliita, joten panos-tuotto -suhde kannattaa harkita tarkasti. 

Oikeat teknologiavalinnat myös vauhdittavat kehitystä huimasti. Esimerkiksi valitsemalla WordPressille tarkoitetun Relevanssi Premium -lisäosan saat jo suurimman osan listan kohdista taklattua. North Patrolin Kimmo Parkkinen myös kirjoitti hyvän katsauksen SaaS-pohjaisista hakuratkaisuista, joka kannattaa lukea.

Tämä artikkeli on osa B2B-verkkosivustojen parhaat käytännöt ja optimointi -sarjaa. Tarkistuslista on osa suurempaa analyysityökalua, jota olemme kehittäneet. Se perustuu meidän yli 10 vuoden kokemukseen tuloksellisten sivustojen tekemisestä.

Haluaisitko saada analyysityökalun käsiisi?

Lisää vinkkejä