Blogi

Verkkosivujen suunnittelu

Hai söi Ilmarisen verkkopalvelun. Katso kuvat!

Valtavaksi kuvailtu hai söi palasen Ilmarisen verkkopalvelusta viime tiistaina noin kello neljä Suomen aikaa, eli aivan työpäivän loppupuolella. Viereiseltä työpisteeltä hyökkäyksen nähnyt insinööri yritti huutamalla estellä haita pääsemästä käsiksi verkkopalveluun, mutta pian oli jo liian myöhäistä.

Käyttöliittymäsuunnittelija Mikko Matikka kertoi hain hyökänneen yllättäen ja hyökkäyksen olleen agressiivinen.

– Yhtäkkiä näin, ettei käyttöliittymässä ollut mitään järkeä ja sitten hai oli iskenyt jo hampaansa kiinni, hän kuvaili.

Hain ja verkkopalvelun välille syntyi kammottava kamppailu, jonka jälkeen hai hetkeksi perääntyi.

– Yritin huutaa, että kyseessä saattaa olla selainbugi. Ettei se käyttöliittymä nyt oikeasti voi olla noin tyhmä, Matikka kuvaili.

Kyseessä oli ilmeisesti ns. Käyttöliittymähai, jonka epäillään hermostuneen, kun Ilmarisen verkkopalvelussa ei päässytkään etenemään järkevästi napista painamalla, vaan erittelyn vakuutusmaksuista pystyikin avaamaan vain alleviivatusta todistus -sanasta. Saman hain tiedetään hyökänneen myös useisiin muihin suomalaisiin verkkopalveluihin, ja hyökkäykset ovat viime vuosina vain yleistyneet, kun käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Onko sinulla kokemusta huonosta käyttöliittymäsuunnittelusta? Voit ilmiantaa toteutuksia osoitteeseen moi@meom.fi
Tämän näkymän takia hain uskotaan hyökänneen Tämän näkymän takia hain uskotaan hyökänneen