Blogi

Ihmiset

Miksi haluamme tehdä hyvää työtä hyville ihmisille

Janne Puustinen, toimitusjohtaja, MEOM

MEOM - mikä on yrityksen tarkotus - hyvää työtä hyville ihmisille

Simon Sinek kehottaa jokaista yritystä ja sen työntekijää kysymään itseltään “miksi?” Miksi pyöritämme tätä bisnestä? Miksi teen töitä?

Usein tämä ei kuitenkaan riitä, vaan on myös ymmärrettävä, että “kenelle?” Kenelle yrityksemme myy? Kenen ongelman me ratkaisemme? Kun näiden kysymysten vastaukset onnistuu yhdistämään oman liiketoiminnan ainutlaatuisuuden kanssa, ollaan saavuttu menestyksen perustan äärelle.

Meillä MEOMilla on yrityksen perustamisesta lähtien ollut vahvana fiilis, että haluamme tehdä hyvää työtä hyville ihmisille. Siksi myös edellä esitetyt kysymykset ovat olleet mielen päällä koko matkan. Mutta mitä me oikein yritämme viestiä olemassaolomme tarkoituksella?

Osan ajatuksesta avaa tarina siitä, mistä olemme tulleet ja osan se, minne olemme menossa. Toivottavasti nämä ajatukset inspiroivat sinua pohtimaan, että mikä omassa organisaatiossa sytyttää ja motivoi, sekä työntekijöitä että asiakkaita.

Me Emme Ole Mainostoimisto

MEOMin syntytarina konkretisoituu Applen perustajan, Steve Jobsin ajatukseen “think different”.

2010-luvun alussa mainostoimistojen tekemä mainonta ja markkinointi eivät olleet kunnossa. Toimiala oli murroksessa, webbiä ei osattu hyödyntää ja digitoimistot olivat käsitteenä vasta syntymässä. Käytännössä asiakkaat hukkasivat rahaa kampanjoihin ilman, että toimenpiteitä mitattiin mitenkään, vaikka se oli digitalisaation myötä täysin mahdollista.

Yrityksemme syntyi palavasta halusta tehdä asioita paremmin ja näyttävästi, taistellen status quota vastaan. Halusimme myös luoda itsellemme työpaikan, jossa samoista asioita kiinnostuneet, mutta eri vahvuuksilla varustetut osaajat voivat toteuttaa itseään hyvällä fiiliksellä kasvaen ja kehittyen. Siisteintä oli (ja on edelleen), kun huomasi asiakkaan ajattelevan ja kokevan samalla tavoin.

Tämä asenne konkretisoitui yrityksen nimeen: Me Emme Ole Mainostoimisto. Vuosi oli 2012 ja MEOM oli syntynyt.

Palo tuotekehitykseen synnytti oman startupin

Ensimmäiset kolme vuotta oli aloittelevan luovan digitoimiston arkea. Tekemisen pohja rakentui lean startup -kulttuurille. Rakensimme verkkosivustoja, mutta toteutimme myös perinteisiä mainoskampanjoita ja konsepteja ratkoen samalla niihin liittyviä liiketoimintahaasteita.

Asiakkaissamme oli uusia digitaalisia tuotteita rakentavia yrityksiä ja tätä kautta tuotekehityksen ymmärrys oli kasvanut jo osaksi MEOMin tekemistä, joka puhutteli meitä vahvasti. Tämä tarjosi hyvät eväät MEOMin oman tuoteidean rakentamiseen liiketoiminnaksi, kun lähdimme pystyttämään ensimmäistä omaa digistartuppia, Brellaa.

Tuotekehitysosaamisen ohella profiloiduimme yhä selkeämmin digitoimistoksi, keskittyen toteuttamaan asiakkaillemme korkealaatuisia verkkosivustoja ja -palveluja.

Iso visio yksisarvisten alustasta

2020-luvulle tultaessa olemme palvelleet yhä selkeämmin kahta erilaista asiakasryhmää. Rakennamme erottuvia ja tuloksellisia verkkosivuja markkinoinnin ammattilaisille, jotka arvostavat korkeaa laatua ja pitkäkestoista yhteistyötä

Samalla autamme uusia digitaalisia tuotteita rakentavia tahoja, erityisesti startup-yrittäjiä, jotka unelmoivat rakentavansa sen seuraavan maailmaa mullistavan digitaalisen ratkaisun. Molempia näitä kohderyhmiä yhdistää halu kasvaa ja kehittyä yrityksenä, mutta myös ihmisinä.

Uuden työnjaon taustalla on kunnianhimoinen visio MEOMista yksisarvisten kasvattajana. Iso, uskalias ja karvainen unelmamme on olla ensi vuosikymmenellä teknologiatoimija, joka kykenee toistuvasti, ideasta alkaen, luomaan ja kasvattamaan merkittävää digitaalista tuoteliiketoimintaa maailmaan.

Tämän liiketoiminnan aikaan saama muutos ja arvo konkretisoituu niin sanotussa unicorn-valuaatiossa. Tämän toteuttaminen ei olisi vain yksittäinen tähdenlento, vaan toistettava kyvykkyys ja osaaminen, joka on mahdollista alustamme ansiosta.

10 vuotta on pitkä aika visiolle toteutua, mutta me uskomme ajan voimaan. Me yleensä yliarvioimme sen, mitä kykenemme aikaansaamaan lyhyellä aikavälillä ja aliarvioimme sen, mitä saavutamme pitkällä aikavälillä.

Pilkkomalla visiomme pienempiin osiin, voimme konkreettisemmin työskennellä päivittäin sen toteuttamiseksi. Venture Studion kolmen vuoden tavoitteena on esimerkiksi suoriutua merkittävästi markkinoiden muita toimijoita paremmin uuden teknologiatuoteliiketoiminnan luomisessa.

Näitä kasvavia bisneksiä ja heidän markkinoijiaan taas auttaa eteenpäin Web Service-tiimimme. Tavoitteemme on olla Suomen laadukkain jatkuvan sivustokehityksen kumppani kasvuun panostaville yrityksille. Toteutuksemme loistavat visuaalisuudellaan ja kyvyllä auttaa asiakkaidemme markkinointia erottumaan ja saamaan tuloksia verkossa.

Hyvää työtä hyville ihmisille

Digitaalisten teknologioiden parissa on keskeistä puskea alati eteenpäin, oppien ja kehittyen. Opimme uutta myös siksi, että me haluamme tehdä uusia juttuja. Uuden oppiminen on myös sitä, että oppii tekemään asiat fiksummin ja tehokkaammin.

Tämä on synnyttänyt uusia innovaatioita talon sisällä: Web Servicen puolella laatua monistavan MEOM Blocksin tarjoamana ja Venture Studiossa sovelluskehitystä kiihdyttävän Skeleton Appin muodossa.

Tästä tekemisen tavasta hyötyvät kaikki, sekä me MEOMilaiset, kuin myös asiakkaamme. Kun teemme sitä mitä haluamme, emme sitä mitä on pakko, pääsemme ylivoimaisesti parhaaseen lopputulokseen.

Haluamme aidosti auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tuloksia ja olla se luotettava kumppani, joka rakentavasti haastaa ja siivittää jonkin suuremman kynnykselle. Uudella tavalla asioiden tekeminen voi vaatia mukavuusalueelta poistumista. Mutta yllättäen juuri tämän vähän painetta synnyttävän fiiliksen kautta voimme luoda olosuhteet, joka tuottaa hyviä asioita työntekijöille, asiakkaille ja parhaassa tapauksessa ihan kaikille.