Brella — Ideasta Googlen viralliseksi toimittajaksi

Brella on MEOMin sisäinen startup, joka yhtiöitettiin vuonna 2016. Tätä nykyä muun muassa Googlen, Techcrunchin ja Microsoftin käyttämässä palvelussa tiivistyy koko tuotekehityksen ja liiketoiminnan kasvun kaari – miten ideasta validoidaan maailmanluokan tuote ja kuinka se skaalataan yhä suurempien yleisöjen käyttöön.

  • Vuosittainen kasvu yli 400%
  • Yli 100 000 käyttäjää
  • Yli 2M euroa rahoitusta

Ideasta prototyyppiin ja MVP-vaiheeseen

Brellan tarina sai alkunsa selkeästä tarpeesta. Isoissa yritystapahtumissa verkostoituminen ja kahdenkeskisten tapaamisten järjestäminen oli ollut yhtä sekamelskaa, jossa sattumalla on isompi rooli kuin hyvällä valmistautumisella.

MEOMilla alettiin tuumia, että laadukkaiden tapaamisten järjestämisen ei tarvitsisi olla nopalla heittämistä. Brellan esihistorian aikaan yrityksen tuleva toimitusjohtaja Markus Kauppinen pyöri Nordic Business Forumissa excelit kainalossa testaamassa uutta, organisoidumpaa tapaa saada toistensa bisneksestä kiinnostuneet ihmiset saman pöydän ääreen.

Pian kävi selväksi, että taulukoilla verkostoitumisen haastetta ei ratkaista älykkäällä tavalla. Tarvittiin sovellus, joka vie ammattilaisten kohtaamisen pilveen, jättäen kysynnän ja tarjonnan yhteensovittamisen algoritmin huoleksi.

Palvelua lähdettiin kehittämään vain muutaman tuhannen euron budjetilla. Verkostoitumissovellus nimeltä Mbrlla, sittemmin Brella, oli syntynyt. Ja ainakin ensimmäisen version käyttäjäpalautteen perusteella tämän tyyppiselle sovellukselle oli erittäin suuri tarve.

“Olimme havainneet aidon tapahtumien kävijöitä vaivaavan ongelman. MVP-tuote osoitti, että olettamuksemme oli oikea.”

Markus Kauppinen, Brellan toimitusjohtaja

Yhtiöittäminen ja kasvun kiihtyminen

Ennen vuotta 2016 palvelua kehitettiin sivutoimisesti. Vähäinen asiakasmäärä johti siihen, että yksittäiset toiveet sovelluksen ominaisuuksissa saivat korostetun aseman. Asiakkaiden ja tapahtumien lukumäärän kasvaessa tuotekehitykseen alettiin saada perspektiiviä ja ymmärtää yhä paremmin, mikä on tärkeää.

Vuoden 2016 tuotekehityksen teemaksi otettiinkin ominaisuuksien karsiminen. Palvelun nykyinen olemus alkoi tiivistyä. Vuosi merkitsi myös käännettä myynnissä. Pää Yhdysvaltain markkinoille oli saatu auki hivenen aiemmin, ja nyt viidakkorumpu tahditti yhä kiihtyvää kasvua länsi-rannikon tapahtumissa. Brella erotettiin omaksi liiketoiminnakseen vuoden 2016 kesällä.

Eräänlaisena tähänastisten saavutusten vuorenhuippuna voidaan pitää Brellan pääsyä Googlen viralliseksi toimittajaksi. Yhteistyön edellyksenä Brellan piti läpäistä tuotteen tietoturvan ja teknologian osalta mittavat auditoinnit, johon vain harva pienen kokoluokan yritys yltää.

Google Next 2018 -tapahtuman kolmesta tärkeimmistä asioista yksi oli käyttää Brellaa
Google Next 2018 -tapahtuman kolmesta tärkeimmästä tehtävästä yksi oli käyttää Brellaa.

UX, UI ja tuotekehitys iteraatioiden kautta

Brella aloitti jo vuoden 2014 aikana käyttäjäkokemuksen määrätietoisen, mutta hidassyklisen kehittämisen. Tuotteesta on julkaistu rajallisella kehitysbudjetilla joka vuosi uusi versio, välillä on tehty huonoja päätöksiä ja välillä on otettu tietoisesti teknistä velkaa.

Suurinta päänvaivaa aiheutti uusien ominaisuuksien “lifetime price”, eli ne kerrannaisvaikutukset ja -kustannukset, joita tietystä valinnasta seuraa tuotteen koko lopun elinkaaren ajan. Brellalla tähän varauduttiin ominaisuuksien armottomalla priorisoinnilla, muokkauksella tai jopa pois jättämisellä. Tärkeää tässä oli se, että ne ominaisuudet eivät aiheuttaisi päänvaivaa nyt tai tulevaisuudessa.

Esimerkiksi uudella kieliversiolla saattaa olla ennakoimattomia kerrannaisvaikutuksia, joita on työlästä lähteä selvittelemään siinä vaiheessa, kun tuijotat hölmistyneenä palauteboksiin ilmestynyt kiinan kielistä sähköpostia. Ylläpitokustannukset yllättävät softa-bisneksessä, mutta näihin pystyy myös vaikuttamaan, jos tekee oikeita päätöksiä oikeaan aikaan.

User onboarding kuluttajatuotteessa

Kun kyseessä on sovellus, jonne kutsu tulee kolmannelta osapuolelta ja varsinainen käyttöönotto tapahtuu reissun päällä, pahimmassa tapauksessa melkoisen hässäkän ollessa käynnissä, on palvelun käyttöönoton, eli onboardingin, tapahduttava lähes täydellisesti.

Lisähaastetta tuo se, että Brella edellyttää käyttäjältä muutamia perustietoja, jotta algoritmi toimii ja oikeat ihmiset voivat löytää toisensa tapahtumissa mielekkäällä tavalla. Toisin sanoen, pelkkä Facebook-tunnuksilla kirjautuminen ei riitä.

Tämä nostaa onboardingin kynnystä ja Brellalla ollaankin tehty kaikkensa, jotta palvelun käyttöönotto ei tuntuisi raskaalta vaan pikemminkin mukavalta. Kirjautumisen loppuunsaattamisessa saavutettiin esimerkiksi merkittävä parannus, kun käyttäjää opastettiin ymmärtämään miksi onboardingin jokaisella askeleella on merkitystä.

Markkinointi ja Growth Hacking

Brellalla on ajateltu, että tuotefirmassa pitää mennä tuote edellä. Liian moni startup tekee sen virheen, että syytää liikaa rahaa markkinointiin liian aikaisessa vaiheessa. MVP-tuote ei vielä kaipaa omaa tv-mainoskampanjaa.

Brellan markkinointi ja kasvun kiihdyttäminen on nojannut tuotteen viraliteettiin. Kymmenet tuhannet tyytyväiset käyttäjät suosittelevat tuotetta omissa verkostoissaan ja näistä tulee uusia käyttäjiä. Usein heidän joukossaan on myös potentiaalisia asiakkaita, jotka haluavat käyttää palvelua omissa tapahtumissaan. Panostamalla asiakaskokemukseen saadaan uusia asiakkaita minimaalisella markkinointibudjetilla.

Brellan tapauksessa ratkaisevaa oli parantaa tuotteen ydinominaisuutta, eli sovittujen tapaamisten määrää. Tähän keskittymällä nostimme tuotteen keskeisintä onnistumisen mittaria 34 prosenttia.

”Brella turned our participation into $350,000 of ROI via close-in meetings with potential clients and distributors. Every conference should use this great app!”

Drive Spotter, CEO

“Entrepreneurs can also take mobile networking to the next level with Brella, an app that serves as a concierge matchmaker. Facilitating these in-person connections yields a higher return on investment for all attendees, from early-career entrepreneurs to corporate teams.”

Kelly Ehlers, Forbes

 

Tuotteen skaalaus

Sovelluskehityksessä käyttäjämäärien kasvun tuoma haaste ei ole niin yksinkertainen kuin kuvittelisi. Rahan heittäminen päin isompia serverisaleja ei useinkaan riitä, vaan on ymmärrettävä oman softan toimintalogiikkaa perustasolta lähtien.

Brellan front-end on toteutettu selaimessa Reactilla ja mobiilissa React Nativella, joka porttaa koodin iOS:lle ja Androidille. Näin tiimi voi keskittyä yhden ohjelmointikielen hallintaan hajautetun ratkaisun sijaan. Palvelun päivittäminen on helpompaa, kun samaa koodia voi käyttää useammalla alustalla.

  • Käytetyt teknologiat
  • Rails
  • React
  • React native

Se, miten paljon jo olemassa oleviin asioihin joutuu investoimaan, tulee usein yllätyksenä. Tämän ymmärtäminen on usein hankalaa teknologiatiimin ulkopuolella. Joskus koko palvelun taustalogiikkaa on muutettava.

Brellalla vastattiin skaalautumisen haasteeseen muun muassa yksinkertaistamalla tietokanta-arkkitehtuuria. Haastavan projektin lopputulokset olivat kiistattomat: kuukausittaiset menot servereiden ylläpidossa laskivat neljäsosalla, samalla kun bugien määrä väheni ja palvelun nopeus kasvoi. Ennakkoon vaikea päätös johti lopulta win-win-win -tilanteeseen.

“Myös skaalautumiseen liittyviä haasteita voi opettaa, jos viisautta jakamassa on joku, joka on jo käynyt nämä kivuliaat asiat läpi. Kaikkia virheitä ei ole pakko tehdä itse.”

Mikko Matikka, Lead Designer