Blogi

Hakukoneoptimointi

Kuinka jäljität sivuillesi oikeat avainsanat?

test1

Moi, minä olen Tao, 1,5-vuotias yritteliäs prahanrottakoira ja minulla on tavoitteena luoda Suomen menestynein lemmikkien herkkuja myyvä sivusto. Jotta sivujani ei tarvitsisi etsiä Googlesta meikäläisten ja kissojen (hyi) kanssa, tulee minun valita avainsanat sivustolle huolella.

Kuulin sivukorvalla tuon ihmiseni selittävän, että yli 90 prosenttia netin käyttäjistä on niin laiskoja, että he eivät jaksa lukea hakutuloksia ensimmäistä sivua pidemmälle. Seuraavilla viidellä tempulla sinäkin onnistut avainsanojen valinnassa eikä siitä muodostu ikävää koiran hommaa.

1. Valitse parhaiten tarjontaasi kuvailevat avainsanat

Etsin kerran koiranmakkaraa Googlesta ja päädyin klikkaamaan hakutulosta, jossa mainittiin “Suomen maukkaimmat koiranmakkarat meiltä”. Päädyin kuitenkin sivulle, jossa myytiin pelkästään koiran nappuloita. Mieleni teki nostaa jalkaa kyseisen sivun tekijän kintuille.

Jos käytät avainsanaa, jolla tehdään paljon hakuja, mutta joka ei liity millään tapaa sivusi tarjontaan, varaudu vastaanottamaan paljon haukkuja. Vierailemallani sivulla ei olisi kannattanut puhua koiranmakkarasta, vaikka sillä tehdään lähes kolme kertaa enemmän kuukausittaisia hakuja kuin nappuloilla. Koiranmakkaralle tulisi tehdä tässä tapauksessa oma sivu eikä väkisin änkeä sitä muualle.

koiranmakkara ja koiran nappulat hakumäärä

Avainsanoja valitessa on myös hyvä pohtia niitä yksilöiviä tekijöitä, jotka erottavat sinut muista. Usein tämä voi liittyä asiakkaillesi antamaan arvolupaukseen. Esimerkiksi jos verkkokaupassani tarjotaan todistetusti Suomen ravintopitoisinta koiranruokaa, kyllä minä haluan tuoda sen myös avainsanoissani esille sen sijaan, että puhuisin pelkästä koiranruoasta.

2. Selvitä avainsanojen kilpailutilanne

Googlessa käydään eläimellistä kilpailua siitä kuka sijoittuu milläkin avainsanalla ykköseksi. Sivustojen määrä ja laatu vaikuttavat luonnollisesti siihen kuinka kilpailtu kukin toimiala ja sen avainsanat ovat. Tämän vuoksi sinun on hyvä ensin selvittää avainsanojen kilpailutilanne, ennen kuin lähdet päätä pahkaa lisäämään kaikkia sanoja, jotka tulevat mieleen. Muuten sinulle voi jäädä vain luu käteen (nami), jos lähdet tietämättäsi kisaamaan paljon kilpailluista avainsanoista.

Voit kartoittaa kilpailutilannetta jo pelkästään tekemällä Google-hakuja suunnittelemillasi avainsanoilla. Jos ensimmäinen sivu täyttyy toimialan huipputoimijoiden hakutuloksista, voit olettaa kilpajuoksun kärkisijoista olevan todella kovaa. Yksi kätevä työkalu tarkemman kilpailutilanteen selvittämiseen on ladata ja aktivoida selaimeesi ilmainen MozBar. Sen avulla pystyt vainuamaan tarkemman avainsanakohtaisen kilpailutilanteen.

koiran herkut Google haku

Kilpailutilannetta haistellessasi kiinnitä huomiota kolmeen seikkaan: hakutuloksen PA, DA sekä linkkien määrä sivulle. PA, eli Page Authority on arvosana, joka arvioi kuinka hyvin kyseinen sivu keskimäärin sijoittuu hakukoneissa. Tähän vaikuttaa suuresti sivulle osoittavien linkkien määrä. DA, eli Domain Authority on taas koko sivuston keskimääräinen arvosana sille, kuinka hyvin se sijoittuu hakukoneissa. Mitä korkeampia PA, DA ja ulkoisten linkkien määrä on, sitä kovempi kilpailu.

Kilpailutilanne on erityisen tärkeää huomioida kun aloitat uutena toimijana alalla. Tällöin kannattaa lähteä rakentamaan omaa näkyvyyttä tarkemmilla avainsanoilla, joilla on vähemmän kilpailua tinkimättä sanojen relevanttiudesta. Ajan kuluessa ja sivustosi hakukonenäkyvyyden kehittyessä on helpompi lähteä laajentamaan reviiriäsi ja kisaamaan myös kilpaillummilla termeillä.

3. Suorita avainsanatutkimus

Kaivele takapihasi jokainen nurkka ja kerää itsellesi lista avainsanoista, jotka koet sivustosi ja liiketoimintasi kannalta oleellisiksi. Avainsanalista tulee varmasti elämään prosessin aikana, mistä ei kannata kuitenkaan ottaa turhaa stressiä. On täysin luonnollista, että ajan myötä uusia sanoja lisätään ja tarpeettomia jätetään pois. Muista, että sinä olet rotusi paras mitä tulee liiketoimintasi ymmärtämiseen.

Seuraavaksi kannattaa selvittää kuinka haettuja ja kilpailtuja avainsanat ovat. Tähän kätevä ilmainen työkalu on Mozin Keyword Explorer. Sen avulla näet avainsanan kuukausittaiset hakumäärät, kilpailutilanteen, keskimääräisen hakutuloksen klikkausprosentin sekä prioriteetin.

Työkalu koostaa myös listan avainsanaehdotuksista, jotka liittyvät analysoimaan avainsanaasi. Tämä on kätevä tapa metsästää uusia potentiaalisia avainsanoja käytettäväksi sivustosi sisällöissä. Samalla näet myös hakutulosanalyysin, jonka avulla voidaan tarkastella tarkemmin avainsanakohtaista kilpailutilannetta.

koiran herkut keyword explorer

Toinen käyttökelpoinen työkalu on Googlen Avainsanojen suunnittelija. Sen avulla on helppo tarkastella yhtäaikaisesti useampien avainsanojen hakumääriä, maksettua kilpailutilannetta sekä ehdotettua hintarjousta avainsanalle, jos suunnittelet tekeväsi hakukonemainontaa.

koiranmakkara, koiran ruoka, koiran herkut hakumäärä

Avainsanatutkimuksen tavoite on löytää sellaiset relevantit avainsanat, joilla on mielekäs määrä kuukausittaisia hakuja sekä vähäinen orgaaninen kilpailutilanne. Pienemmillä markkinoilla olennaisimpien avainsanojen hakumäärät ovat luonnollisesti vähäisempiä.

Tämäkin voi olla arvokasta, jos onnistut ohjaamaan liikenteestä leijonanosan omille sivuillesi. Kuvitellaan, että myisin sivustollani kullasta valmistettuja koiranruokakuppeja. Hakumäärät ovat hyvin vähäiset, mutta jo muutama myyty ruokakuppi kuukaudessa merkitsee isoja tuloja.

4. Vältä ympäripyöreitä avainsanoja

Olisihan se hienoa, jos sivuni sijoittuisi Googlessa ykköseksi avainsanalla “herkut” – vai olisiko? Kyseinen avainsana on hyvin geneerinen eikä se kerro, että millaisista herkuista on kyse. Tai että tarkoitetaanko haulla ihmisten vai meikäläisten herkkuja.

Yleispätevimmillä avainsanoilla on yleensä enemmän hakuja, mutta yleensä näitä hakuja tekevät vain selaavat eri sivuja eivätkä ole välttämättä ostamassa mitään. Haetuimmat hakulauseet muodostavat itse asiassa alle 30 prosenttia kaikista Google-hauista. Loput yli 70 prosenttia hakukoneilla tehdyistä hauista tehdään pidemmillä hakulausekkeilla. Näitä kutsutaan long tail -avainsanoiksi.

Yksi todistettu long tail -avainsanojen etu on niiden parempi kyky konvertoida sivustoliikennettä. Tämä selittyy sillä, että pidempiä hakuja tekevät ovat yleensä edenneet pidemmälle ostopolulla ja ovat siten halukkaampia siirtymään jo suoraan kassalle. Esimerkiksi jos joku etsii Googlesta “herkkujen” sijasta “kuivattuja lampaan herkkutikkuja koiralle” on hän jo käytännössä avannut kukkaronsa nyörit.

5. Testaa avainsanoja Google Adsilla

Eräs tehokas keino kokeilla avainsanojen todellista tehoa on testata niitä Google Ads-mainonnan avulla. Näin saat ostettua itsellesi näkyvyyttä Googlessa ja valitsemalla tarkat avainsanat näet mitkä niistä tuovat sinulle eniten liidejä. Seuraa avainsanojen klikkausmääriä suhteessa konversioprosenttiin. Näin selvität mitkä avainsanat tuovat sivustolle pelkästään kävijöitä ja mitkä ostavia asiakkaita.

Avainsanat ovat asiakkaidesi parhaita ystäviä

Sivuston avainsanojen tarkoitus on helpottaa asiakkaita navigoimaan Googlesta sivuillesi. Asetu hetkeksi asiakkaasi nahkoihin ja mieti millä avainsanoilla he hakevat tuotteitasi tai palveluitasi. Paras tapa selvittää mitä avainsanoja asiakkaasi käyttävät on luonnollisesti kysyä heiltä itseltään.

Google Search Console on myös kätevä työkalu, jos haluat selvittää millä avansanoilla kävijät löytävät sivuillesi. Käyttämällä sivustosi sisällössä asiakkaidesi käyttämiä avainsanoja, helpotat heitä tassuttelemaan sivuillesi ja saat siten Googlelta paljon rapsutuksia.

Nämä temput on helppo vanhemmankin koiran oppia ja luvassa on paljon nameja niiden tekijöille. Tulen olemaan melko kiireinen herkkukauppani ja Instagram-tilini pyörittämisessä, joten jos kaipaat apua avainsanojen kanssa kannattaa laittaa sähköpostia tuolle mun ihmiselle osoitteeseen vesa@meom.fi. Hän on kova luu (nami) näissä hommissa eikä hänellä ole koiruudet mielessä. 

Tao tietokoneella

“Ja julkaise, noin! Huh! Nyt päikkärit.”

Artikkelin kuva: Yoon Guyng Ha