Brändin rakentaminen

Aloita ymmärryksestä ja oppimisesta logon sijaan

Haluatko syvällisesti sitouttaa työntekijäsi, viesteillä vietellä asiakkaitasi ja aiheuttaa kateutta kilpailijoissasi? Jos kuulostaa hyvältä, rakenna vahva brändi – brändi, joka läpikotaisin ymmärtää itseään ja asiakkaitaan.

Brändi = liiketoiminta­strategiasi asiakkaan silmin

Asiakkaita kiinnostaa vain yksi asia: kuinka parannat heidän elämäänsä. Tämä voi tarkoittaa monia asioita, kuten miten autat heitä ratkaisemaan ongelmiaan, kasvattamaan statustaan tai ilmaisemaan itseään.

Se, kuinka paljon teet kauppaa, riippuu kahdesta seikasta: kuinka hyvin luot arvoa eli parannat asiakkaidesi elämää ja kuinka hyvin osaat kertoa tästä potentiaalisille asiakkaillesi. Brändin kautta täytyy kyetä ilmaisemaan yrityksen syvin olemus – miksi olet olemassa, mitä edustat, miten teet businesta ja mitä hyötyä siitä on ihmisille. Brändi on siis liiketoimintastrategiasi asiakkaan perspektiivistä.

Menestysbrändin elementit:
  • Puhuttelee asiakkaita
  • Erottaa kilpailijoista
  • Korostaa vahvuuksia
  • Jokainen työntekijä ymmärtää brändin
Näin laadit markkinointistrategian. Tutustu oppaaseen ›
Ascentin brändityöpaja MEOMin toimistolla

Brand Sprint – Tuloksia tuottava brändistrategia ja toteutus

Brändin luominen koostuu kolmesta vaiheesta:
1. Löydä2. Luo3. Lunasta

Vaihe 1: Löydä

Olet uniikki. Ongelma on siinä, että harva näkee tämän.

Aloitamme tunnistamalla syvimmän olemuksesi: miksi olet olemassa, miksi olet erilainen ja mikä on ainutlaatuista. Keräämme tietoa ja selvitämme kilpailutilanteen, erottautumistekijät ja brändin kosketuspisteet. Brand Sprint -työpajassa yhdistämme tiedon, tavoitteet sekä tarpeet ja hahmotamme brändikonsepteja.

Vaihe 2: Luo

Karista mitäänsanomattomuus ja erotu toimialasi tulisessa taistelussa.

Muutamme Löydä-vaiheen havainnot ja päätökset konkreettiseksi brändi-identiteetiksi. Kaivamme ainutlaatuisuutesi esille ja ilmennämme sen tavalla, jolla asiakkaasi ostohalut heräävät. Tämä tapahtuu visuaalisten elementtien lisäksi ydinviesteillä, joissa yhdistyvät asiakkaidenne toiveet ja murheet sekä yrityksenne tarjoamat ratkaisut ja erottautumistekijät.

Vaihe 3: Lunasta

Brändi on pelkkä tyhjä kuori, ellei lupauksia lunasteta.

Emme jätä teitä pulaan pelkän .zip-tiedoston kanssa, vaan autamme herättämään brändin eloon. Aloitamme sisäisellä markkinointi- ja viestintäsuunnitelmalla. Brändin jalkautus alkaa omista työntekijöistä – heidän täytyy ymmärtää uusi brändi, jotta he osaavat välittää ilosanomaa eteenpäin asiakkaille.

Growth Hacking -palvelujemme avulla autamme viestimään uudesta brändistä asiakkaille.

Brand Sprint sisältää

Asiakaspersoonat

Brändi syntyy asiakasymmärryksestä. Luomme asiakaspersoonat tärkeimmistä kohderyhmistä. Kaivamme esiin asiakkaan toiveet, ongelmat, ratkaisut, kanavat, päätöksentekoprosessin ja demografiset tekijät.

Brändiarkkityyppi

Brändin suunta ja fokus määräytyvät arkkityypin kautta. Se toimii päätöksenteon suodattimena ja antaa selkeän kuva siitä, mitä brändi edustaa.

Brändi-identiteetti

Brändi-identiteetti sisältää kaiken oleellisen logosta käyntikorttiin ja faksipohjasta äänensävyyn.

Ydinviestit

Ydinviestien avulla perustelet, vakuutat ja teet kauppaa. Niiden avulla viettelet uusia asiakkaita ja sitoutat sekä syvennät olemassa olevia suhteita.

Sisäinen markkinointi ja viestintä

Ennen kuin brändiuudistus levitetään maailmalle, täytyy viestiä sisäisesti. Autamme istuttamalla ymmärrystä ensin omien työntekijöiden keskuuteen ja vasta sen jälkeen kaikille muille.

Ennen Brand Sprintiä

Markkinointistrategia ›
Jos Brand Sprint tuntuu haastavalta, kun perusasiat ovat vielä hakusessa, markkinointistrategia on ratkaisu. Kirkastetaan ylätaso ja jatketaan siitä luontevasti brändiin.

Brand Sprintin jälkeen

Growth Hacking ›
Brändin jalkautus ei pääty koskaan, vaikka lanseerauskampanjan konfetti on siivottu lattialta. Kasvua kannattaa hakea Growth Hacking -palvelujemme avulla.
Verkkosivut ja -palvelut ›
Uusi brändi saattaa tarvita myös uuden tavoitteellisen verkkosivun. Autamme luomaan brändisivuston tai liidejä sylkevän inbound-koneen HubSpotin avulla.
Näin laadit markkinointistrategian. Tutustu oppaaseen ›