Design Sprint
Design Sprint on GV:n luoma 5-päiväinen menetelmä liiketoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi, uusien tuotteiden luomiseksi tai nykyisten parantamiseksi.

Design Sprint on GV:n luoma 5-päiväinen menetelmä liiketoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi, uusien tuotteiden luomiseksi tai nykyisten parantamiseksi.
Rami Karhu, CDO, Eilakaisla
Design Sprint on Google Venturesin kehittämä tuotekehityksessä ja palvelumuotoilussa yleisesti käytetty työpajamenetelmä. Sitä käyttävät sadat kansainväliset huippuyritykset, kuten Google, Slack, Lego, Ebay ja Zalando.
Design Sprintissä yhdessä viikossa edetään ongelman määrittelystä testattuun ratkaisuun.
Sprintti sisältää 3 työpajapäivää, prototyypin rakentamisen sekä käyttäjäkohtaamispäivän, jona konsepti testataan.
Design Sprint soveltuu loistavasti palvelu- ja tuotekehitykseen sekä liiketoiminnan ongelmien ratkaisuun, etenkin kehityksen alkuvaiheessa.
Testaamalla ideat nopeasti kehityksen alkuvaiheessa vältytään siltä, että ongelmat tai väärä kurssi havaitaan vasta kun “isot koneet on jo käynnistetty”.
Design Sprint on hyvä aloittaa monialaisella tiimillä. Näin tuot eri osastojen ymmärryksen ja näkökulmat samaan huoneeseen heti startista, vältät vesiputousmallin ongelmia sekä sitoutat tiimin rakentamaan palvelua yhdessä.
Perinteinen suunnitteluprosessi saattaa viedä kuukausia. Design Sprint tiivistää ideoinnin ja konseptoinnin yhteen viikkoon, jonka lopuksi sinulla on käsinkosketeltava prototyyppi.
…pääset nopeasti alkuun suunnittelussa
…testaat ideasi ennen kallista kehitysprojektia
…saat monialaisen ymmärryksen kompleksiin ongelmaan
…teet ideoista nopeasti konkreettisia.
Sovi keskusteluaika sopiiko Design Sprint ongelmasi ratkaisuun.
Ymmärryksen muodostaminen. Haasteen kartoitus. Ongelmien määrittely ja priorisointi.
Design Sprint ei ole yksi ja sama työpaja, vaan sprintit vaihtelevat haasteiden ja tiimityksen myötä. MEOMissa aloitimme Design Sprintin hyödyntämisen omien startupiemme Brellan ja 27Cragsin kehityksessä vuonna 2017. Nykyisin sprintit ovat tärkeä osa suunnittelutyötämme ja aloitamme usein projektit Design Sprintillä.
Strategia | Tuotevisio ja -strategia Vision ja strategian kirkastaminen |
Tuote | Proof-of-Concept -tuote Tuotekehitys |
Palvelu | Palvelukonsepti Palvelun kehittäminen |
Markkinointi | Markkinointistrategia Growth Hacking Verkkosivuston uudistus |
Operatiivinen | Prosessisuunnitelma Prosessien kehittäminen |
Mietitkö sopiiko Design Sprint ongelmasi ratkaisemiseen? Droppaa tähän numerosi niin jutellaan lisää! Tai voit ottaa yhteyttä myös suoraan: samir@meom.fi /
044 339 1120
Sprint Planning
Haastetta ennen kerätään käytettävissä oleva esitieto, esim. asiakastutkimukset sprinttiin.
3 työpajapäivää
Kaikki tiimin jäsenet tarvitaan mukaan ainakin työpajapäivien ajaksi (ma-ke).
Käyttäjätestauspäivä
Prototyyppi testataan 5 käyttäjällä tiimin seuratessa.
Sprint Master
Meillä on kokemusta Design Sprinttien vedosta. Sprintin vetää MEOMin Sprint Master.
Konseptit
Sprintin aikana kehitetään useita vaihtoehtoisia ratkaisuehdotuksia ja ideoita.
Prototyyppi
Valittu konsepti hiotaan prototyypiksi ja testataan.
Asiantuntijat
Tuomme sprinttiin 2 parhaiten haasteeseen soveltuvaa asiantuntijaa, esim. UX -suunnittelijan ja markkinoinnin ammattilaisen.
Roadmap
Mitä seuraavaksi? Seuraavat stepit sovitaan käyttäjätestauksen pohjalta.
Metodi
Design Sprint on toimiva metodi, jonka voi omaksua omaan tuotekehityskulttuuriin.
Dokumentaatio
Design Sprintin kaikki vaiheet tallentuvat paperille, jotka kuvataan dokumentaatioksi.