Miksi Design Sprint

Nykyään ei enää riitä, että tehdään laadukkaita tuotteita, vaan niistä on rakennettava juuri asiakkaiden toiveiden mukaisia. Design Sprint on nopein tapa selvittää, kannattaako uusi tuote rakentaa, onko uusi ominaisuus vaivan väärti tai onko arvolupaus oikea.

Se on kuin aikakone tulevaisuuteen, jolla validoit ideat viikossa kuukausien sijaan.

Design Sprint antaa oikotien oppimiseen, ilman tuotteen rakentamista ja julkaisua

Design Sprint -metodia käyttävät sadat kansainväliset huippuyritykset, kuten Google, Slack, Lego, Ebay ja Zalando. Sillä on ratkaistu tuotekehityksen ongelmia ja parannettu esimerkiksi lentokentän toimivuutta, työntekijäkokemusta ja Iso-Britannian julkishallintoa. Lue lisää Sprint-tarinoita täältä.

Käytämme itse Design Sprint -prosessia osana tuotekehitystä omissa startup -yrityksissämme, Brellassa ja 27 Cragsissa.

Viisi syytä

  1. Validoi erittäinkin monimutkaisia liiketoiminnan haasteita
  2. Pienennä projektien budjetteja ja lyhennä kestoja
  3. Ymmärrä asiakkaitasi – kustannustehokkaasti
  4. Osallista ja yhdistä henkilöitä, jotka normaalisti eivät osallistuisi suunnitteluun
  5. Siirrä tuoteomistajuus-ajattelutapa yksilöiltä isommalle joukolle

Valokuva: Anssi Kumpula (IG @heikkipekka)

Valokuvat: Anssi Kumpula (Instagram @heikkipekka)

Mistä Design Sprint koostuu

Design Sprint on käytännössä neljän päivän hackathon. Ensimmäisenä päivänä määrittelemme yhdessä haasteet ja sprintin laajuuden. Toisena päivänä päätämme yhdessä mitä aiomme testata. Kolmantena päivänä rakennamme realistisen prototyypin, joka testataan oikeilla käyttäjillä neljäntenä päivänä.

Oikeat osallistujat – Diversiteetti

Onnistuneen Design Sprintin takana on monipuolinen tiimi, jotka tuo hyvän sekoituksen erilaisia näkökulmia, kokemuksia ja osaamista. Tiimin suositeltu maksimikoko on 7 henkilöä. Autamme kasaamaan tiimin, jolla vedetään onnistunut Design Sprint.

Tässä muutamia rooleja, joita tarvitaan teiltä:

Päättäjä tekee viimeiset päätökset Sprintissä. Yleensä päättäjä on se henkilö, joka voi viimeisenä torpata ideat. Esim. CIO, CDO, CTO tai tuoteomistaja.

Suunnittelija tuo näkemyksen parhaista käytännöistä. Sprintin aikana on tarkoitus visualisoida paljon ratkaisuja, oli kyse sitten mobiilisovelluksesta tai prosessista. Suunnittelija on mukana visualisoimassa prototyypin tarpeeksi hyväksi testausta varten. Meiltä tulee aina tuotesuunnittelija mukaan, mutta sitä parempi jos teiltäkin saadaan oma suunnittelija mukaan.

Markkinoinnista vastaava osaa muotoilla prototyypin sanat ymmärrettävään muotoon, koska viesti on vähintään yhtä tärkeä kuin prototyypin ulkoasu ja funktio.

Asiakkaan ääntä pitää olla edustamassa henkilö, joka näkee myynnin ja markkinoinnin kerroksen läpi. Yleensä tämä on joku asiakaskentässä työskentelevä, esimerkiksi Customer Success.

Design Sprintin konkreettinen lopputulos

Testattu prototyyppi – joka kerta

Jokaisen Design Sprintin lopputuloksena on realistinen prototyyppi, testattuna oikeilla käyttäjillä. Prototyyppi voi olla verkkopalvelu, mobiilisovellus, esitys, tai vaikkapa prosessi. Prototyyppi rakennetaan aina sen perusteella, että mitä halutaan testata ja minkälaisia reaktioita tarvitaan validointiin.

Kooste ja jatkosuositukset

Kooste sprintin tapahtumista ja käyttäjien palautteista, jonka perusteella on tehty suositukset jatkotoimenpiteille.

Roadmap (Optiona)

Lista käyttäjätarinoista, jotka on priorisoitu julkaisua varten sisältäen alustavat työarviot ja aikataulut.

Pitch Deck (Optiona)

Näyttävä sijoittajille suunnattu pitch deck, jossa on esitelty uusi tuote, tai idea, hyödyntäen Sprintistä opittua tietoa.

Design Sprintin jälkeen

Kun sinulla on käsinkosketeltava prototyyppi tuotteesta ja oikeaa käyttäjätestitietoa, on päätöksen tekeminen helppoa. Tiedät, mikä toimii ja mikä ei. Seuraavaksi voit pitää uuden Design Sprintin pivotoidaksesi idean toiseen suuntaan, tai iteroida ja hioa ideaa saadaksesi tuotteen lähemmäksi tuotantoa, tai voit käyttää prototyyppiä myydäkseksi ideaasi eteenpäin.

Bonus: Opi itse vetämään Design Sprint

Kun tilaat meidät vetämään Design Sprintin, saat kaikki työkalut, joilla järjestää niitä itse omassa organisaatiossasi. Design Sprintin nerokkuus on siinä, että se ruokkii itse itseään luoden kokeilun kulttuuria. Prosessi on niin luodinkestävä, että ihmiset innostuvat siitä väkisinkin.

Olit sitten tuotetiimin suunnittelija tai koko organisaation digitalisaatiosta vastaava henkilö, tulet olemaan se, joka laittoi alulle kokeilun kulttuurin yrityksessä.

Ethän halua olla olematta se tyyppi?

Miksi MEOM

Työskennellessäsi kanssamme saat käyttöösi kokeneen tuotekoneiston, jonka referenssit puhuvat puolestaan. Design Sprintin avulla rakennamme asiakkaillemme menestyviä tuotteita, mutta kehitämme niitä myös itse (Brella ja 27 Crags).

Itse Design Sprintin kehittäjä Jake Knapp on opettanut parhaat vinkkinsä meille, joten voit olla varma siitä, että tiedämme mitä teemme.