Design Sprint

Testattu prototyyppi alle viikossa

Design Sprint on Googlen kehittämä menetelmä liiketoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi, uusien tuotteiden luomiseksi tai nykyisten parantamiseksi. Se tiivistää kuukausien työn muutamaan päivään.

Design Sprint ratkaisee ongelman nopeasti

Nykyään ei riitä, että tehdään laadukkaita tuotteita, vaan niistä on rakennettava juuri asiakkaiden toiveiden mukaisia. Design Sprint on nopein tapa selvittää, kannattaako uusi tuote rakentaa, onko uusi ominaisuus vaivan väärti tai onko arvolupaus oikea. Se on kuin aikakone tulevaisuuteen, jolla validoit ideat viikossa kuukausien sijaan.

Design Sprint - Ideoi - Opi

Edelläkävijöiden kehittämä

Design Sprint -metodia käyttävät sadat kansainväliset huippuyritykset, kuten Google, Slack, Lego, Ebay ja Zalando. Sillä on ratkaistu tuotekehityksen ongelmia ja parannettu esimerkiksi lentokentän toimivuutta, työntekijäkokemusta ja Iso-Britannian julkishallintoa.

Käytämme itse Design Sprint -prosessia osana tuotekehitystä omissa startup -yrityksissämme, Brellassa ja 27 Cragsissa.

Muun muassa Slack, Lego ja eBay hyödyntävät Design Sprintiä.
Design Sprint on pitkälle hiottu metodi, joka tuottaa konkreettisen lopputuloksen.

Design Sprint on 5-päiväinen workshop

1. päivänä kerätään ymmärrystä ratkaistavasta ongelmasta. 2. päivänä luodaan erilaisia ratkaisukonsepteja. 3. päivänä valitaan ja yhdistetään parhaat konseptit testattaviksi ratkaisuiksi. 4. päivänä rakennetaan realistinen, testattava prototyyppi. 5. päivänä se testataan ja validoidaan oikeilla käyttäjillä.

Design Sprint Week

Monipuolinen tiimi – paras lopputulos

Onnistuneen Design Sprintin takana on monipuolinen tiimi, jotka tuo hyvän sekoituksen erilaisia näkökulmia, kokemusta ja osaamista. Tiimin ideaalikoko on 7 henkilöä. Autamme kasaamaan tiimin, jolla vedetään onnistunut Design Sprint.

Design Sprintin tuloksena saat

Konseptit

Sprintin aikana kehitetään useita vaihtoehtoisia ratkaisuehdotuksia ja ideoita. Myös ideat ja ratkaisut, joita ei valita testattavaksi ovat arvokkaita.

Prototyyppi

Luomme konkreettisen prototyypin yhdessä valitusta konseptista. Sprintistä riippuen proto voi olla käyttöliittymä, mobiilisovellus, esitys, tai vaikka prosessi.

Käyttäjätestaus

Prototyyppi testataan oikeilla käyttäjillä tiimin seuratessa. Olettamukset tallennetaan matriisiin, joka kertoo mikä toimi, kuten oletettu, ja mikä ei.

Roadmap

Muut ratkaisuideat voidaan tallentaa backlogiin, josta voidaan muodostaa tiekartta.

Dokumentaatio

Design Sprintin kaikki vaiheet tallentuvat fläppipaperille, jotka siirretään sähköiseen muotoon.

Pitch deck (optio)

Näyttävä sijoittajille suunnattu pitch deck, jossa on esitelty uusi tuote, tai idea.

Metodi

Design Sprint on toimiva metodi, joka on helppo omaksua osaksi yrityskulttuuriasi. Työpaja on samalla koulutus metodiin.

Tiedät, miten edetä

Testatun prototyypin jälkeen tiedät, mikä toimii ja mikä ei. Jos ratkaisu ei ole tuotantovalmis, voit jatkaa iteroiden, uudella sprintillä tai käyttää protoa ideasi esittelyyn. Jos kaikki on valmista, voit rakentaa ensimmäisen tuoteversion.

Design Sprintin jälkeen

Katso myös

Markkinointistrategia ›
Idea ja tuote tarvitsee myös markkinointia, jotta käyttäjät löytävät uuden hittipalvelun. Markkinointistrategian avulla tiedät miten käytät resurssisi mahdollisimman tehokkaasti.

MEOM & Design Sprint

Sprint -teoksen kirjoittaja, Google Venturesilla Design Sprintin kehittänyt Jake Knapp on yhteistyökumppanimme, jonka opeista olemme saaneet hyötyä läheltä. Fasilitoijamme ovat kaikki käyneet Jake Knappin henkilökohtaisesti vetämän bootcampin.

Hyödynnämme Design Sprint -metodeja jatkuvasti omassa kehitystyössämme sekä startupiemme Brellan ja 27 Cragsin kehityksessä.