Blogi

Tuoteliiketoiminta

10 syytä miksi rakentaa MVP

Karl Filtness, growth director, MEOM

10 syyta miksi rakentaa MVP - MEOM

Mark Zuckerberg, ohjelmoinnin lapsinero ja Harvardin oppilas, istuu opiskelijaboksissa ja koodaa riivatun lailla. Hänen edellinen luomuksensa Facemash, saavutti kampuksella huippusuosion, mutta kiistanalaisuutensa takia kiellettiin parissa päivässä. Sovellus latasi oppilaitoksen avoimesta tietokannasta naisopiskelijoiden kuvia, joita käyttäjät saivat rankata sen mukaan, kuka on “kuumempi”. Tuote johti melkein Zuckerbergin erottamiseen yliopistosta. 

Uusi idea, Thefacebook, perustui Facemashin oppeihin, palautteisiin sekä opiskelijoiden sosiaaliseen tarpeeseen verkostoitua ja löytää samankaltaista seuraa. Zuckerberg lisäsi ideaan mukaan opiskelijakampukselta tutun paperisen opiskelijaluettelon, joka kantoi nimeä face book. Zuckerberg uskoi, että tämänkaltaiselle tuotteelle olisi kysyntää Harvardin opiskelijoiden keskuudessa ja hän halusi luoda sen pohjalta digitaalisen sosiaalisen verkoston. 

Helmikuussa 2004 julkaistu Thefacebook oli avoin kaikille joilla oli Harvardin sähköpostiosoite. Käyttäjät pystyivät luomaan profiilin, joka sisälsi pelkästään valokuvan sekä kiinnostuksen kohteet, ja verkostoitumaan kanssaopiskelijoiden kanssa. Ennuste osui oikeaan, sillä ensimmäisen kuukauden aikana 50 % opiskelijoista oli liittynyt palvelun käyttäjiksi. 

Tuote toimi niin hyvin, että sen käyttö laajeni nopeasti muihin Bostonin alueen yliopistoihin ja pian maan muihin huippuyliopistoihin. Kaikille avoimeksi palvelu tuli syyskuussa 2006. 

Tämä oli Facebookin alku. Maailmanvalloituksen sijaan tavoitteena oli luoda oman yliopiston opiskelijoille palvelu, joka tuottaa käyttäjille arvoa. Vuonna 2021 Facebook on yksi maailman käytetyimmistä palveluista ja aktiivisia kuukausittaisia käyttäjiä on 2,85 miljardia. 

Facebookin ensimmäinen tuoteversio, Minimum Viable Product (MVP), oli rajatuilla ominaisuuksilla varustettu tuote, joka oli suunnattu tarkkaan kohdistetulle varhaisten omaksujien kohderyhmälle, Harvardin yliopisto-opiskelijoille. 

MVP:n määritelmä

MVP:n määritelmä on vähintäänkin hähmäinen, sillä se riippuu siitä, keneltä kysytään.  Joillekin se on enemmän prototyyppi, toisille taas hyvinkin valmis tuote.

Digitaalisen tuotteen kontekstissa määritän itse MVP:n siten, että se on aidosti toimiva digitaalinen tuote, jolla on rajalliset ominaisuudet. Se ei ole siis pelkkä tyhjä kuori, kuten klikattava prototyyppi, eikä vuosien uurastuksen tuloksena valmistunut täysiverinen tuote. 

Minimum Viable Productin pitää olla bugiton, asiakkaalle arvoa tuottava, yksinkertainen tuote — aivan kuten Facebookin ensimmäinen versio. MVP:n avulla avulla kerätään ensimmäiset asiakkaat, heiltä opitaan ja ymmärretään paremmin, miten tuotetta pitää jatkossa kehittää ja laajentaa. Ideaalitilanteessa se on rajattu tarkalle kohdistetulle yleisölle, jotka muodostavat varhaiset omaksujat, eli early adopterit.

MVP:n avulla selvitetään markkinan tarve, asiakkailta opitaan lisää, liiketoiminta saadaan käyntiin ja pystyt tekemään parempia sekä oikea-aikaisia päätöksiä. 

MVP:n hyödyt

Keskityt oleelliseen

Maailman valloittaminen voi olla lopullinen tavoitteesi, mutta alussa et voi rakentaa pilvilinnoja ja toteuttaa suurta visiota. MVP:ssä karsitaan kaikki ylimääräinen pois ja keskitytään arvon tuotantoon sekä asiakkaiden ongelmien hävittämiseen. Joudut siis heti tekemään päätöksiä siitä, mikä on tärkeintä ja mikä on oleellista käyttäjien kannalta. 

Facebookissa pihvi oli verkostoituminen ja ensimmäisessä versiossa ei pystynyt juuri muuta tekemäänkään.

Budjettikuri

Kun tiedät mikä on oleellista, pystyt arvioimaan MVP:n kustannuksia ja tiedostamaan ne näin etukäteen. Tiedät kuinka paljon tuotteen kehittäminen maksaa, mitä markkinoille pääsy vaatii ja vältät näin ikävät yllätykset.

Pääset heti markkinalle

Kauppa se on, joka kannattaa. MVP mahdollistaa liikevaihdon kertymisen, vaikka ei aina takaakaan sitä. Kun tuote on ulkona, saat euroja tai vähintään tietoa siitä, miksi raha ei virtaa sisään. Facebookin kaltaisissa tuotteissa rahaliikenne seuraa perästä, mutta MVP:n avulla tiedät onko valtavista kävijämääristä ja mainoseuroista haaveilu ylipäätään realismia.

Voit testata hinnoittelua ja monetisointimallia

Eurojen siirto asiakkaiden taskusta firman kirstuun on ensimmäinen tavoite, mutta sen pitäisi olla myös kannattavaa. Hinnoittelu osuu harvoin heti oikeaan. Ensimmäinen tuoteversio antaa mahdollisuuden löytää kannattava, mutta samalla asiakkaita kiinnostava hinnoittelu.

Monetisointimalleja on lukuisia ja niillä on tyypillisesti iso vaikutus itse tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin. MVP mahdollistaa ensimmäiset kokeilut samalla, kun se on joustava tapa kartoittaa vaihtoehtoisia malleja. Itsensä kahlitsemista tiettyyn malliin kannattaa välttää, jottei tee kalliita ratkaisuja, joiden peruuttaminen on vieläkin tyyrimpää.

Pääset nopeasti testaamaan ideaa ja keräämään asiakasymmärrystä

Kun tuote on ulkona, saat palautetta oikeilta asiakkailta. Palaute lisää asiakasymmärrystä, jonka pohjalta voit parantaa tuotetta. Tämä mahdollistaa tuotteen kehittämisen, jotta saat lisää euroja sisään. Osaat paremmin arvioida, mikä käyttöliittymässä mättää, mitkä ominaisuudet puuttuvat ja mitkä ovat seuraavat tuotekehityksen prioriteetit.

Tunnistat myynti- ja markkinointimalleja

MVP-vaiheessa fokus on luonnollisesti itse tuotteessa. Oleellinen osa tuoteliiketoimintaa on kustannustehokas asiakashankinta ja kun tuote on ulkona, tätä pitää myös testata. MVP on konkreettinen asia, jolloin teoreettinen pohdinta voidaan vaihtaa mitattaviksi toimenpiteiksi. 

Jos kaikki eurot ovat menneet kalliin tuotteen tekemiseen, asiakashankintaan jää vähemmän resursseja. Tällöin optimaalisen asiakashankintakeinon tunnistaminen on enemmän tuuria kuin testaamisella hankittu taito.

Validoit tuotteen markkinalla

Ainoastaan maksavat asiakkaat päättävät onko tuote hyvä vai ei. Aito asiakaspalaute ja raha ovat oikeita mittareita, eivät lupaukset tai ostoaikeet. MVP on se aito happotesti, joka mittaa että pystytkö tuottamaan arvoa, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan.

Pystyt myös tunnistamaan, mitkä ovat tuotteen kannalta parhaimmat asiakassegmentit, miten he hyödyntävät ja käyttävät tuotetta. Tässä tulee monesti positiivisia yllätyksiä, joita et itse osannut ajatellakaan!

Ostat itsellesi aikaa

MVP:n avulla on mahdollista päättää jatkoaskeleista mahdollisimman myöhään. Mitä myöhemmäksi voit lykätä päätöksentekoa, sitä enemmän ehdit oppimaan. 

Kaikkia irtoeuroja ei kannata heti kiinnittää seuraaviin tuoteiteraatioihin. Datan avulla tiedät, onko järkevää investoida tuotekehitykseen vai kenties myynti- ja markkinointitoimenpiteisiin. Tuote-roadmap on oiva työkalu, mutta vain työkalu, ei pyhä kirjoitus. Suunnitelmasta voi ja kannattaakin poiketa aina, kun oppii uutta.

Keräät lisää rahaa startupillesi

Startup on aina rahaa vailla ja MVP:n sekä sieltä saatujen oppien, asiakkaiden ja eurojen avulla voit kerätä lisää rahaa. Julkiset rahoitusinstrumentit sekä sijoittajat haluavat nähdä progressiota. 

MVP:n avulla voit esittää konkreettisia lukuja ja laatia uskottavan etenemissuunnitelman.  Pystyt luomaan myös fiksumman budjetin ja osoitat, että tuote on oikeasti kiinnostava asiakkaiden silmissä.

Facebookin puolivillainen MVP osoitti välittömästi arvonsa käyttäjien silmissä, ja sen seurauksena sijoittajakandidaatteja oli jonoksi asti.

Pienennät riskejä

MVP:n rakentaminen on itsessään riski ja loikka tuntemattomaan. Se vaatii sekä aikaa että rahaa. Luomalla yksinkertaisen tuotteen ja testaamalla sitä asiakkailla saat tietoa, miten markkina reagoi tuotteeseen. Jos vastaanotto on positiivinen, niin mahtavaa, ei muuta kuin täyttä höyryä eteenpäin. 

Jos taas asiakkaiden saaminen on tuskallista, voit arvioida kannattaako tuotekehitystä jatkaa ja upottaa lisää resursseja uuden luomiseen. Epäonnistuminen tässä vaiheessa on parempi vaihtoehto kuin vuosien päästä, kun aikaa ja rahaa on mennyt vuoren verran. Olipa lopputulos mikä tahansa, MVP:n avulla pystyt hallitsemaan riskejä.

MVP on aina testi

Vaikka tekisit pohjatyöt pieteetillä ja toteutat tuotekehitysprosessin parhaiden käytäntöjen mukaisesti – kysynnän ja arvon validointi →  prototyypin rakennus ja testaus →  MVP:n rakentaminen – MVP on vasta ensimmäinen tulikoe. Sen avulla testaat pystyykö tuotteen ympärille rakentamaan liiketoimintaa. 

MVP mahdollistaa hallittavien testien toteuttamista, hypoteesien validoimista, riskien arvioimista ja asiakaspalautteen keräämistä. Se on liiketoiminnan alkupiste, jonka avulla opit nopeasti ja kustannustehokkaasti, mitä asiakkaasi haluavat ja miten tavoitat heidät. 

MVP on ensimmäinen askel vuosia kestävässä savotassa – toivottavasti Facebookin kaltaisessa, menestyksekkäässä ja kasvavassa tarinassa.