Basecamp Explorer

Uniikki verkkokokemus uniikille matkailuyhtiölle.

WEB DESIGN
KÄYTTÖLIITTYMÄSUUNNITTELU

01 / Lähtötilanne


Miten erottua muista matkailuyrityksistä?

Jääkarhuja, leijonia, maailman pohjoisin sauna ja koulutusta Masai-heimolle Keniassa. Alusta asti tiesimme, että Norjalaisen, Svein Wilhelmsenin perustama Basecamp Explorer on eri maata kuin muut matkailuyhtiöt. Siksi olimmekin onnesta soikeina, kun ekologisuudestaan palkittu yritys valitsi MEOMin uudistamaan sen verkkopalvelun.

Tavoitteena uudistuksessa oli yhdistää vahva tarinankerronta intuitiiviseen ostoprosessiin.

02 / Ihmisen synnyinkodista maailman katolle


Pintaa syvemmälle toimintaan ja arvoihin

Mitä tarkemmin tutustuimme Basecamp Explorerin tarinaan ja arvoihin, sitä isommalla ällikällä meitä lyötiin päähän. Paitsi että Basecamp Explorer operoi yhteensä seitsemää hotellia kahdessa maailman henkeäsalpaavimmista paikoista, eli Norjan huippuvuorilla ja Naboishon luonnonpuistossa Keniassa, se käyttää suuren osan tuotoistaan luonnonsuojelutyöhön ja Masai Mara -heimon auttamiseen.

Tässä vaiheessa tiesimme, ettei “ihan hyvä” verkkototeutus tulisi riittämään; me halusimme luoda uniikin verkkokokemuksen, joka olisi Basecampin arvojen mukainen ja auttaisi parhaimmillaan koko ekoturismia alana eteenpäin.

Pakkasimme talvivaatteet rinkkaan ja lähdimme tutustumaan Huippuvuorten kohteeseen.

03 / UX


Työpaja

Varsinainen projektityö aloitettiin MEOMin fasilitoimalla työpajalla. Työpajan tavoitteena oli ymmärtää paremmin ekologiseen matkaan panostavaa asiakasta. Asiakkaan matka kiinnostuksen heräämisestä ostopäätöksen syntymiseen ja kotiinpaluuseen dokumentoitiin toimiston seinälle. Rakentamalla rautalankamallit verkkopalvelun käyttöskenaarioista pyrittiin varmistamaan, ettei upea design pääse missään vaiheessa lyömään keppiä käytettävyysheurestiikan renkaisiin.

04 / Ratkaisut


Ratkaisut

Jokaisella Basecamp Explorerin kanssa matkustaneella tulee eteen hetki, jolloin koskemattoman, herkästi haavoittuvan luonnon kauneus saa matkustajasta yliotteen – tämä hetki toimi innoittajana webin suunnitelussa. Hetkessä koettu tunne tulisi välittyä sivustoa selaillessa; matkustajan haluttiin tuntevan olevansa jo toisella jalallaan mukana seikkailussa.

basecamp-pic

4.2 / Tarinallisuus


Kuvat kertovat, tarinat myyvät

Basecamp Explorerin asiakakaskokemus on rakennettu vahvasti tarinoiden ympärille: oppaat tuntevat kohteet ja niiden historian niin hyvin, että kuvittelimme Huippuvuorten jäätiköllä välillä olevamme itse suurten naparetkeilijöiden, Roald Amundsenin ja Ernest Shackletonin matkassa. Meidät tosin oli puettu kelkkahaalareihin, aidot naparetkeilijät vaelsivat yllään pelkkä hylkeennahkapalttoo.

Tarinallisuutta tuotiin sivuille kohteiden kuvausten lisäksi itse sivun suolaan, “Stories” osioon, jossa oppaat ja työntekijät kertovat yrityksen hyväntekeväisyysprojekteista ja niiden tuomista tuloksisista.

basecamp-pic2

4.3 / Kaksi polkua


Pohjoisnavalta päiväntasaajalle – eri maailmojen erottaminen

Edellisillä Basecamp Explorerin verkkosivuilla auringon hellimä Kenia ja arktisen tuulen piiskaama Spitsbergen olivat sekoittuneet vaikeasti ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Uusilla sivuilla halusimme erottaa maailmat toisistaan, jottei heinäkuista ekosafaria shoppaileva turisti törmää yhtäkkiä kuvaan jääkarhusta. Basecamp Explorerin logo ”Explorer Flag” toimii sekä lämpimässä että kylmässä visuaalisessa maailmassa, kummassakin erinomaisesti.

4.4 / Kohdesivu


Kerran yksinäinen radioasema, nykyään maailman pohjoisin luksushotelli

Kun hotelli sijaitsee keskellä jäätikköä, on vanha radioliikenteen saumakohta ja pitää sisällään huippukokin ravintolan, ei kohteesta kertominen yhdellä silmäyksellä ole se helpoin tehtävä. Kohdesivuille pyrimme rakentamaan pysäyttävän ensinäkymän, josta käyttäjä pääsee sivua selaamalla syventymään mm. hotelliin liittyviin tarinoihin, asiakkaiden jättämiin arvosteluihin sekä vaikuttavaan kuvakollaasiin.

4.5 / Tuotekortit


Tuotekortit tiivistävät sisältöä

Tuotekorteissa haluttiin kertoa kaikki oleelliset tekijät matkasta yhdellä silmäyksellä.

4.6 / Modulaarisuus


Vapaus rakentaa tulevaisuutta – korttipohjainen layout

Sivusto suunniteltiin täysin modulaariseksi. Tämä tarkoittaa Basecampin kohdalla sitä, että yrityksen myyntitiimi pystyy lisäämään kohteita ja matkakokonaisuuksia tarpeen ja resurssien mukaan.

4.4 / Jatkuva kehittäminen


Jatkokehittäminen käyttäjäpalautteen perusteella.

Saimme webdesignin ensimmäisen vaiheen päätökseen keväällä 2015. Seuraavasta, teknisestä tuotantovaiheesta vastasi Norjalainen, hotellien varausjärjestelmiä kehittävä Visbook, joka valitsi julkaisujärjelmäksi DNN:n. Normaalista poiketen sivua ei siis toteutettu WordPressilla.

Jokaista liiketoimintakriittistä sivustoa tulee kehittää edelleen. Olemme keränneet palautetta sivuston toiminnasta hyödyntäen uusimpia analytiikkatyökaluja ja MEOMin käyttöliittymäosaamista. Sivuston saamasta hyvästä vastaanotosta huolimatta kehitystä jatketaan edelleen; haluamme tehdä parhaamme nostaaksemme Basecamp Explorerin koko maailman tietoisuuteen.

“Nautin suuresti MEOMin porukan kanssa työskentelystä ja opin prosessin aikana valtavasti uutta. ”

kirsti-ikonen
– Kirsti Puro, Project manager

www.basecampexplorer.com

Jaa työ

on jo vaikuttunut tästä