Referenssi

Webropol

Webropol — kärkenä käyttökokemus ja sen mittaaminen

Mitä teimme

Web design, tekninen toteutus, SEOn ja analytiikan suunnittelu

Alusta

WordPress

Asiakkaasta

Webropol auttaa organisaatioita CX:n ja EX:n, eli asiakas- ja työntekijäkokemuksen, kehittämisessä sekä tiedolla johtamisessa. Heidän SaaS-tuotteenaan on modulaarinen kysely- ja raportointisovellus, joka mahdollistaa myös muun muassa markkinatutkimukset ja tapahtumahallinnan.

Vuonna 2003 perustetun Webropolin päätoimipaikka on Helsingissä ja heillä on liiketoimintaa myös Ruotsissa, Saksassa ja Britanniassa.

Projektista

Kansainvälisesti toimivana SaaS-firmana Webropolille on erityisen tärkeää, että tuotteen esittely ja käyttöönotto on mahdollisimman helppoa verkkosivustolla sen kaikissa kieliversioissa. Verkkosivustouudistuksessa lähdettiinkin ensisijaisesti kehittämään käyttökokemusta.

Tässä keskeisten käyttötapausten tunnistaminen oli tärkeää. Asiakashankintaa, käyttäjäpolkuja ja sisältöjä suunniteltiin myös avainsanatutkimuksen avulla. Konversioputkien analytiikkaa varten pystytimme myös räätälöityä mittausta.

Design

Käyttäjäystävällinen moderni SaaS-sivusto

Webropolin väistyvän sivuston ongelmaksi koettiin tuotekokonaisuuden selkeyden puute. Asiakkaat eivät olleet aivan varmoja, että onko kyse yhdestä vai useammasta tuotteesta.

Uuden sivuston tavoitteena oli esitellä modulaarinen sovellus selkeällä ja käyttäjäystävällisellä tavalla. Tärkeää oli säilyttää kiinnostus läpi käyttäjäpolkujen, kun tuotteen vahvuuksia ja hyötyjä esitellään.

Käyttökokemuksen suunnittelussa panostettiin muun muassa päänavigaation sekä hero-elementtien informatiivisuuteen.

Sivustoprojektia oli edeltänyt brändi-identiteetin kevyt päivitys ja tämän pohjalta päästiin myös freesaamaan verkkosivuston visuaalista ilmettä. Tavoitteena oli luoda uskottavuutta kansainvälisenä SaaS-yrityksenä hyvin erilaisissa markkinoissa, kotimaasta aina Brittein saarille.

“Tuotekokonaisuus saatiin tuotua ymmärrettävästi sivustolle. Sivuston monikielisyys toimii todella hyvin! Se oli projektiin ryhtyessä yksi asia mikä huoletti, kun on itse sisältöpuolesta vastuussa.”

Marika Poghosyan, marketing assistant, Webropol

SEO ja analytiikan suunnittelu

Tehot irti B2B-sivustosta avainsanatutkimuksella ja räätälöidyllä mittaamisella

Webropolin sivustouudistuksessa haluttiin panostaa myös hakukonenäkyvyyteen. Jotta uudistuvan sivuston sisällössä panostettaisiin juuri oikeisiin aiheisiin, juuri oikealla tavalla, teimme kaikki neljä kieliversioita kattavan avainsanatutkimuksen sisällön suunnittelua ohjaamaan.

Avainsanatutkimus tarjosi tiedon väistyvän sivuston avainsanasijoituksista ja mikä Webropolin verkkosivu hakutuloksena on. Uudistuvan sisällön suunnittelussa erityisen hyödyllistä tietoa ovat myös avainsanojen kuukausittaiset hakumäärät, sekä kilpailutilanne sekä orgaanisen liikenteen että hakukonemainonnan osalta.

Avainsanatutkimuksen pohjalta sisällön painotuksia ei tarvitse arvailla, vaan uuden sisällön suunnittelun voi perustaa tutkittuun dataa: miten kohdennamme palvelusivut ja mitkä avainsanat puolestaan tarvitsevat esimerkiksi artikkelisisältöä tuekseen.

Julkaisun yhteydessä loimme pakettiin kuuluvan analytiikka pystytyksen lisäksi myös räätälöityjä tapahtumia kaikkien neljän kieliversion analytiikkaa varten, jotka mittaavat sivustolla vierailevien käyttäytymistä konversioputken eri vaiheissa. Näin Webropolin tiimi voi heti ryhtyä analysoimaan ja kehittämään sivuston toimivuutta tarkemman datan avulla.

“Palvelutarjontamme on todella laaja. Uusi sivusto tuo nyt selkeästi esille sen, millaisia ratkaisuja asiakkaillemme tarjoamme. Maajohtajamme ja myynti ovat kaikki todella tyytyväisiä uudistukseen ja uskon, että asiakkaamme myös.”

Katri Perälä, toimitusjohtaja, Webropol