Blogi

Hakukoneoptimointi

Toimiva verkkosivusto ja tekninen SEO

Petja Savoila, markkinointi MEOM

Toimiva verkkosivusto ja tekninen SEO. Verkkosivusto on kone, jota pitää huoltaa myös linkitysten ja metatietojen osalta. MEOM blogiartikkeli

Milloin olet viimeksi tarkistanut, onko verkkosivustollasi rikkinäisiä linkkejä?

Jos et muista, tai vastaus on esimerkiksi “joskus ennen koronaa…” niin älä suotta vajoa maan rakoon. Sivuston toimivuuden tarkastelu unohtaminen on yllättävän yleistä kaiken markkinointikiireen keskellä. 

Mutta nyt, aloitettuasi tämän sisällön lukemisen, olet ottanut ensimmäisen tärkeän askeleen anteeksipyynnössä verkkosivustoltasi, ja voit luvata, että vastedes jaat huomiotasi ainakin kerran kuukaudessa.

Toimiva sivusto on muutakin kuin vain toimivia linkkejä

Mutta jotta asiasta ei synny epäselvyyttä: rikkinäiset linkit ovat pahimmanlaatuista myrkkyä sivustosi käyttökokemukselle. Asialla on väliä myös hakukonenäkyvyyden osalta. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että ne saadaan tunnistettua ja korjattua mahdollisimman pian.

Verkkosivuston toimivuus muodostuu myös muista tekijöistä, kuten sen nopeudesta ja elementtien asettelun vakaudesta, joita kuvaamaan on luotu muun muassa Googlen metriikka Web Vitals

Muita pieniä puroja, joista kasvaa se sulavan verkkosivuston suuri virta, ovat muun muassa tarkoituksenmukaiset uudelleenohjaukset, kattavat sivujen metatiedot ja ymmärrettävät osoitekäytännöt.

Myös sivuston lähdekoodissa saattaa olla tageja, joita siellä ei oikeasti pitäisi olla, kuten hakukoneen indeksoinnin tai ryömintäbottien etenemistä estäviä tageja, tai muita puutteellisia määrittelyitä kuten esimerkiksi canonical-osoitteiden puuttumista. 

Yleensä näiden läsnäolo, tai sen puute, on seurausta inhimillisestä virheestä, mutta hakukone-relevanttien sivujen osalta on ensiarvoisen tärkeää löytää ja korjata nämä.

Työkaluja rikkinäisten linkkien bongaamiseen

Helpoin ja sivustoa vähiten kuormittava tapa kerätä sivuston virheet haaviin on hyödyntää SEO-työkalua, jos sellainen sattuu olemaan käytössä. Tunnetuimpia näistä ovat muun muassa Moz, Ahrefs ja Semrush

SEO-työkalut kun ryömivät sivustoasi säännönmukaisesti läpi, ja tuottavat ajantasaisia ilmoituksia rikkinäisistä linkeistä, uudelleenohjausketjuista, puuttuvista tai väärä mittaisista metatiedoista ja niin edelleen. Kooste tilanteesta on myös helppo ladata taulukkomuodossa ja käydä läpi puutteet korjaten.

Sivuston teknisen SEOn tarkkailuun erikoistunut työkalu on Screaming Frog, josta saatavilla myös ilmaisversio.

Rikkinäiset linkit voi tarkistaa myös online-työkaluilla kuten Brokenlinkcheck.com.

Monilla on sivustonsa osalta käytössä myös Google Search Console, jonka indeksointi-raporteista löydät myös rikkinäisten linkkien tilanteen. Search Consolen käyttöliittymä ei ole aivan yhtä näppärä kuin kaupallisten työkalujen, mutta se tekee tehtävänsä.

Yllä luetellut työkalut ryömivät sivustoja läpi tietyin välein, eivätkä siten kuormita sitä skriptien muodossa. Rikkinäisten linkkien bongaamiseen on myös saatavilla tilannetta jatkuvasti tarkkailevia työkaluja, kuten esimerkiksi WordPress-lisäosa Broken Link Checker. Tämän kääntöpuolena on se, että se voi hidastaa sivuston latautumista ja sen asennus sekä päivitys edellyttävät kehittäjän osaamista.

Rikkinäiset linkit syntyvät yleensä inhimillisestä virheestä

Työkalujen tuottamissa raporteissa rikkinäistä linkkiä merkitään useimmiten http-standardin virheilmoituksella 404, mikä tarkoittaa sitä, että linkissä määritettyä sivua tai tiedostoa ei löydy.

Toisin sanoen, linkille määritetty URL eli www-osoite on virheellinen. Asetelma on armoton, koska linkin hajoamiseen riittää yksikin virhelyönti. Useimmiten toimimattoman linkin taustalla onkin perin inhimillinen kirjoitusvirhe, tai leikkaa & liimaa -virhe, jossa joko leikattu osoite on vaillinainen, tai se on liitetty osaksi, ei siis tuotu korvaamaan, olemassa olevaa merkkijonoa. 

Linkit voivat myös hajota, kun sivustolta poistetaan esimerkiksi jokin vanhentunut artikkelisisältö. Näihin linkitetään toisinaan sisältöjen leipätekstissä, mutta useimmiten erilaisissa Lue lisää -artikkelisyötteissä. Lähtökohtaisesti näitä pyritään automatisoimaan, eli syöte tarjoaa esimerkiksi kategorian viimeisimmät artikkelit, mutta aivan yhtä usein syötteitä halutaan räätälöidä käsipelillä ja nämä käsin lisätyt osoitteet ovat alttiita hajoamiselle.

Nämä ovat yleisiä virheitä, joilta on vaikea kokonaan välttyä. Ilmiötä tunkkaamaan on luotu esimerkiksi verkkosivustojen julkaisujärjestelmiin erilaisia automaattitäyttö-ominaisuuksia, eli sivuston sisäisen linkin osoitetteen määrittelyssä et liitäkään osoitetta URL-muodossa, vaan alat kirjoittaa haluamasi sivun otsikkoa ja editori etsii sinulle parhaat vaihtoehdot, joista oikeaa klikkaamalla homma menee varmasti oikein.

On sanomattakin selvää, että rikkinäiset linkit ovat tuhoisia sivuston käyttökokemukselle: sivuston käyttäjä ei kirjaimellisesti löydä etsimäänsä. Täysstopiin synnyttämä tyrmistys ei varmasti vahvista myönteistä brändimielikuvaa. 

Rikkinäiset linkit ovat hallaa myös hakukonenäkyvyydelle. Paitsi että 404-ilmoitus on täysstoppi myös sivustoa kartoittavalle hakukonebotille, on rikkinäisten linkkien läsnäolo negatiivinen signaali sivuston laadun kannalta ja voi huonontaa siten avainsanasijoitusta.

Uudelleenohjaukset korjaavat ja synnyttävät lisää korjattavaa

Rikkinäisiä linkkejä voi syntyä isommin sivustouudistusten yhteydessä, kun osoiterakenteeseen kajotaan, ja kokonaisia sivujoukkoja siirtyy uuden osoitteen alle. 

Tämän korjaamiseksi luodaan yleensä uudelleenohjauksia, joiden avulla vanhentuneet osoitteet korvataan systemaattisesti uusilla. Tämä on tarpeen siksikin, että pidempään verkossa olleeseen verkkosivustoon linkitetään myös monilta muilta Internetin sivustoilta, eikä näiden bongaaminen ja muutospyyntöjen lähettäminen ole kovin järkevää puuhaa.

Uudelleenohjaukset ovat kuitenkin vain paras yritys kopata mahdollisimman systemaattisesti kaikki kuviteltavissa olevat tilanteet, joissa vanhanmallisen linkin tulisi ohjata uuteen osoitteeseen. 

Lisäksi voi syntyä tilanteita, joissa sivulta A linkitetään sivulle B, jolta linkitetään sivulle C. Tätä kutsutaan uudelleenohjausketjuksi. Ratkaisu olisi linkittää sivulta A sivulla C, mutta etukäteen näitä on usein hankala hahmottaa, joten tyypillinen tilanne on korjailla näitä pian sivuston uudistuksen jälkeen. 

Uudelleenohjausketjut ovat sikäli haitallisia, että jokainen uudelleenohjaus hidastaa sivustoa, mutta myös heikentää lopullisen sivun hakukonenäkyvyyttä uudelleenohjausketjun läpi hypeltäessä.

Kaikissa tapauksissa ketjuilta ei voi välttyä. Voi olla esimerkiksi niin, että verkkosivuston palvelin ohjaa vanhasta http-protokollasta nykystandardin https-protokollaan ja tämä tapahtuu palvelimen asetuksista johtuen aina ensimmäisenä, ennen kuin mitään muuta osoiterivistä tarkastellaan. 

Ideana on kuitenkin pitää osoite-arkkitehtuuri ja uudelleenohjaukset johdonmukaisina, ja tähdätä siihen kevyimpään ja ymmärrettävimpään osoitekäytäntöön. Julkaisujärjestelmät tarjoavat mahdollisuuksia uudelleenohjausten luontiin ja hallintaan, mutta näissä kannattaa olla erityisen tarkkana ja konsultoida myös sivustoa ylläpitävää kehittäjää. Pahimmillaan väärin luotu uudellenohjaus sammuttaa valot isolta osalta sivustoa.

Sivun metatiedot ovat ohjeita hakukoneille, mutta myös hakutulossivun markkinointia

Verkkosivujen metatiedot ovat yllättävän usein unohdettu osa sivuston viimeistelyä ja kuosissa pitämistä. Näitä ovat siis sivun

On ymmärrettävää, että ison sivuston uudistuksen yhteydessä kukaan ei ennätä kahlata tuhansia sivuja käsipelillä ja viimeistellä niiden metatietoja. Siksi näihinkin on olemassa erilaisia automatisoituja ratkaisuja. 

Sivun otsikko muodostetaan yleensä oletuksena sivun pääotsikon, jonkin kategorian ja sivuston nimestä. Metakuvauksen hakukoneet muodostavat joko sivun tarjoamasta vaihtoehdosta, tai oman valintansa mukaan, usein sivun aloittavasta tekstistä.

Kuvien alt-tekstit pitää usein määrittää käsin, mutta tähän on olemassa myös sisällönhallinnan lisäosia, joilla työn voi automatisoida noudattamaan tiettyjä määrittelyjä. Tämä on tarpeen etenkin verkkokaupoissa. 

Vaikka esimerkiksi kuvien alt-tekstit ovat ruudunlukijoiden ja saavutettavuuden puolesta tärkeä osa verkkosivuston toimivuutta, ovat metatiedot ensisijaisesti tärkeitä hakukonenäkyvyyden kannalta, ja siksi niistäkin on syytä pitää huolta. 

Vähintäänkin haluat varmistaa, että ne SEOn kannalta tärkeimmät sivusi ovat kunnossa otsikon ja metakuvauksen osalta. Jos näin ei ole, saattaa mahdollinen kävijä skipata sivustosi jo hakutulossivulla.

Sivun otsikolla rakennetaan myös sisällön avainsanavastaavuutta, eli on syytä katsoa, että esimerkiksi WordPress-verkkosivustojen toteutusta markkinoivan palvelusivun otsikossa mainitaan WordPress-verkkosivut. 

Metakuvaus ei välitä avainsanavastaavuudesta sivun otsikon tavoin, mutta on silti olennainen osa sijoituksia. Metakuvaus on otsikon ohella se “mainosteksti”, jonka kävijä näkee ennen sivustolle klikkaamista. Jos se ei sytytä, ei klikkiäkään ole tulossa. 

Jos metakuvaus puuttuu tai on omituinen, on tämä ongelma. Jos sivustolla on useampi samalla otsikolla kulkeva sivu, hakukone ei tiedä mikä näistä on se sivu, jonka hakutuloksiin avainsanan osalta haluat. 

Edellä esitellyt ryöminnän työkalut tunnistavat myös sivut, joilta kuvaukset puuttuvat tai samoja otsikoita käytetään eri sivuilla. Näin voit myös korjata puutteet sitä mukaa kun niitä ilmenee. Toki tässäkin kannattaa priorisoida omaa ajankäyttöä. Botit ilmoittavat aivan kaikesta. Se ei ole SEO-ongelma, jos evästeselosteestasi puuttuu metakuvaus, tai artikkelien arkistosivut käyttävät samaa otsikkoa.

Vielä pari kriittistä tagia, jotka yleensä ovat kunnossa, mutta…

Hakukoneille välitetään sivuston lähdekoodissa paljon erilaista tietoa. Edellä kuvattujen lisäksi näitä tageja ovat 

Lähtökohtaisesti nämä ovat kunnossa pätevän sivustototeuttajan jäljiltä, mutta inhimillisiä virheitä sattuu ja vipstaakeja voi vahingossa vääntää väärään asentoon jatkokehityksen vuosinakin. Siksi myös näiden osalta seuranta on hyvä olla kunnossa.

Canonical-tagi kertoo hakukoneille ensisijaisen osoitteen tapauksissa, joissa samasta sivusta voi esiintyä monia eri osoitevariaatioita. Useimmiten tällainen tilanne syntyy erilaisten kyselyparametrien johdosta. Esimerkiksi tuotekatalogin hakutoiminto tuottaa URL-variaatioita sen mukaan mitä kulloinkin katsellaan, vaikka sivu on yksi ja sama.

Toisinaan emme halua luoda yhteyttä oman sivustomme ja linkittämämme sisällön välillä. Tällöin käytetään nofollow-tagia. Yleisimpiä esimerkkejä tästä ovat sosiaalisen median alustalta pois johtavat linkit. Mutta omalla sivustolla emme halua lähtökohtaisesti blokata botteja liikkumasta ja siksi nofollow-ilmoitukset on syytä tarkistaan.

Noindex estää hakukoneita lisäämästä sivua sivukarttoihinsa ja siten hakutuloksiin. Joillakin sivuilla tämä voi olla tarpeen, mutta lähtökohtaisesti haluamme että koko sivusto näkyy hakukoneissa. 

Näiden lisäksi joskus voi olla myös niin, että sivulta puuttuu pääotsikko h1. Tämä on tulosta esimerkiksi poikkeavasta designista, jonka pohjalta sivuston sisältöjä ylläpitävä ei syötä sisältöä aivan oikein. H1-otsikon sijaan sivulla saattaa olla esimerkiksi h2-otsikko. Tämä on SEOn vinkkelistä puute, joka tulisi korjata vähintään sivuilla, jotka ovat hakukonenäkyvyyden osalta tärkeitä. Myös saavutettavuuden puolesta h1-otsikon määrittely on tärkeää.

Jos aika ei riitä, me voimme huolehtia sivuston teknisestä SEOsta puolestasi

Nyt kun koko tarina on kerrottu, ei sivuston toimivuudesta huolehtimisessa ole tosiaan kyse vain rikkinäisistä linkeistä. Kun aika kortilla, on kiusaus taklata vain ne ongelmista kriittisimmät, mutta tekniseen SEOon ja brändin mukaiseen vaikuttavaan viestintään käyttäjäpolkujen kaikissa vaiheissa liittyy monenmoista pienempää palasta, mistä huolehtia.

Linkitysten eheyden, uudelleenohjausten sekä metatietojen lisäksi sivuston käyttökokemukseen liittyvät oleellisesti myös Web Vitalsin takaa paljastuvat asiat. 

Tätä kokonaisuutta tarkkailemaan ja optimoimaan olemme kehittäneet palvelun sivuston tilan monitorointia ja optimointia varten. Sen avulla pysyt vähintäänkin helposti ja vaivattomasti ajan tasalla verkkosivustosi tilanteesta, mutta voit myös valita vaihtoehdon, jossa me myös huolehdimme tarvittavista optimointi- ja korjaustoimenpiteistä. 

MEOM Monitorointipalvelun saat hintaan alkaen 250 euroa kuukaudessa. Palvelun tahti ja kesto on neuvoteltavissa verkkosivustollenne sopivaksi.

Jos kiinnostuit ajatuksesta, että markkinoinnista vastaavana sinulla olisi todellakin yksi huoli vähemmän, ota yhteyttä.


Haluatko pysyä ajan hermolla?

Tilaa uutiskirjeemme, jossa on tarjolla parhaimmat artikkelit silmäiltävässä muodossa. Älä jää tärkeimmästä tiedosta paitsi.