Grand One 2025

MEOM.fi – kuinka erottautua B2B markkinoilla

MEOM on B2B-markkinoilla toimiva verkkosivustoihin keskittynyt asiantuntijayritys. Aiempi sivustomme ja brändi-ilmeemme olivat menettäneet erottuvuuttaan: värimaailma oli hillitty ja muokkasi mielikuvaa varsin ”turvalliseksi” – mutta samalla hajuttomaksi ja mauttomaksi.

Tavoitteet

Erottautua massasta ja kohottaa MEOMin laatumielikuvaa.

Luoda yhtenäinen brändi-identiteetti, joka toimii sekä myynnin että markkinoinnin tukena.

Tehdä ostamisesta helpompaa: palveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu suoraan näkyville.

Enemmän oikeanlaisia liidejä ja tehostaa sivuston ylläpitoa.

Sivusto haluttiin rakentaa nimenomaan liiketoiminnan näkökulmasta – asiakashankinta edellä – eikä vain näyttäväksi digitaaliseksi käyntikortiksi. Näin halusimme varmistaa, että uudistettu sivusto puhuttelee tehokkaasti suomalaista B2B-yrityspäättäjää ja erottuu edukseen kilpailijoiden joukosta.

Strategia

Kilpailijoitamme tutkimalla huomasimme, että useimmilla B2B-toimijoilla on varsin hillitty tai lähes mustavalkoinen ilme, eivätkä he korosta merkittävästi erottautumistekijöitään. Tätä taustaa vasten päätimme lähteä täysin päinvastaiseen suuntaan:

Erottuva tyylisuunta

Rohkeat värit ja retrofuturistinen tyylisuunta erottavat meidät hillitystä kilpailijakentästä, ja korostaa meidän persoonallisuutta.

Positioinnin päivitys

Halusimme kirkastaa positointia B2B-verkkosivustotoimittajana.

Toimistona, joka laittaa asiakkaan keskiöön, ja satsaa tuloksellisuuteen ennen kaikkea. Asiakkaan täytyy saada rahoille vastinetta.

Positioinnin kärkeen nostettiin arvoväittämät:

Palveluiden tuotteistaminen ja hinnat esille

Ostokynnys madaltuu, kun potentiaalinen asiakas voi heti arvioida projektin suuruusluokkaa ja nähdä eri palvelupaketit.

Tämä strategia pohjautui vahvasti asiakkaidemme palautteeseen: monet B2B-päättäjät haluavat konkreettisia lukuja investoinnin hyödyistä ja miten investointi maksaa itsensä takaisin. Kilpailutilanteessa asiakkaat haluavat konkretiaa, ja käsitystä arvosta mitä he saavat – ennen kuin he ottavat yhteyttä.

Luova ratkaisu

Värikäs retrofuturismi

Päätimme yhdistää retrotyylisiä värejä sekä muotoja ja rohkeita neon-värejä futuristisiin 3D-efekteihin. Näin syntyi selkeästi kilpailijoista poikkeava, mieleenpainuva visuaalinen ilme, joka yhdistää kiehtovasti menneisyyttä ja tulevaisuutta.

Ronski värien yhdistely: käytämme päävärien (punainen ja keltainen) lisäksi räiskyvää pinkkiä, turkoosia ja vihreää.

“Tarrakonsepti”: tarramaiset elementit, joissa lukee avainsanoja (esim. “Suomen tyytyväisimmät asiakkaat – NPS 93”, “ROI x2”,, “30% paremmat konversiot”, “B2B sivuja 10v”), korostavat MEOMin erottautumistekijöitä.

Tuotteistetut palvelut “kauppa”-osiossa

B2B-ostokäyttäyminen on tutkimusten mukaan jos vuosia siirtynyt itseohjautuvaan suuntaan ja verkkoon. Käytännön totuteutukset siitä ovat kuitenkin harvassa. Siksi toteutimme sivustolle Kauppa-nimisen osion, josta kävijä näkee palveluiden “paketit” sekä alkaen-hinnat. Tämä on alalla harvinaista, jopa poikkeuksellista: se selkeyttää ostamista ja korostaa avoimuutta. Tämä muutos on kerännyt asiakkailta paljon kiitosta.

Jokaisen palvelutuotteen vieressä on konkreettinen CTA (“Ota yhteyttä” tai “Kysy lisätietoja”), jotta kävijä ohjataan suoraan yhteydenottoon.

Toteutus

(Painopiste: Paras toteutus)

Pehmeät sivulataukset ja 3D-animaatiot

Sivustolla on toteutettu sulavat siirtymät sivulta toiselle, jolloin käyttökokemus on miellyttävä eikä “töksähdä” sivulatausten välillä.

3D-efektit tuovat modernia tuntua: niitä käytetään esimerkiksi animaatioinneissa, joissa sivuelementit “leijuvat”.

Erikoisefektit

Joitakin painikkeita, kuvia ja otsikoita on animoitu pienin tehostein, jotka “nappaavat” kävijän huomion. Kuitenkin huolehdimme, että efektit eivät hidasta sivun latausaikoja.

Sivuston responsiivisuus on mietitty huolella: nopeus ja käytettävyys säilyvät myös mobiilissa.

Parempi sisällönhallinta

Verkkosivustomme on alusta saakka julkaistu WordPressilla. Uusin sivustoversio on toteutettu räätälöidyllä teemalla, jossa yhdistyvät ajanmukaiset parhaat käytännöt, mukaan lukien helpoksi tehty sisällönhallinta.

Sivustoa on helppo ylläpitää. Monipuoliset lohkot ja selkeät ohjauspaneelit tekevät uusien sisältöjen näyttävästäkin julkaisusta nopeaa ja vaivatonta.

Visuaalinen design

(Painopiste: Paras visuaalinen design)

Retrohenkinen kuvitustyyli yhdistettynä räikeisiin väreihin erottaa meidät tyypillisestä B2B-sivustosta.

Käytimme rohkeaa typografiaa: isoja, selkeitä otsikoita, joissa on retro-tyylin kaikuja.

“Tarrat” (boldit, kulmikkaat muodot, kirkkaat värit) korostavat MEOMin ydinviestejä ja auttavat silmäilemään sisältöä tehokkaasti.

Yhtenäinen brändilinjakkuus: sama väripaletti, muotokieli ja typografia näkyvät läpi sivuston, presentaatioiden sekä markkinoinnin materiaalien.

Tulokset

Uuden sivuston lanseeraus on tuonut merkittäviä positiivisia vaikutuksia:

Liidien kasvu: Tavoittelemiemme B2B-yritysliidien määrä on kasvanut 57,14 % uudistuksen jälkeen. (Vertailukautena vuodentakainen vastaava ajanjakso lokakuusta tammikuulle.)

Selkeämpi ostaminen: Palvelupaketeissa näkyvä hinnoittelu rohkaisee potentiaalisia asiakkaita ottamaan yhteyttä, ja he ovat “valmiimpia” keskusteluun jo ensikontaktissa.

Erottuva yhtenäinen brändi-identiteetti: Uudistuksen myötä, meillä on nyt selkeä yhtenäinen brändi-identiteetti, jota voi toistaa jokaisessa kosketuspinnassa.

Brändin laatumielikuva: Kohderyhmään kuuluvat potentiaaliset asiakkaat ovat antaneet ylistävää palautetta.

“Perinteisiä sivuja voi rakentaa kaikki, mutta tällaisia tekee harvempi joukko. Värimaailma vaatii totuttelua, koska se on niin erilainen se jää mieleen – mikä on oikeasti hyvä juttu.”

“Mä haluan ostaa teiltä tätä luovaa selkeyttä myös meille. Kiitos!”

“Pointsit rohkeudesta, tällä alalla sellainen mitäänsanomaton pastelliväri on niin vakiota. Leikkisä, rohkea!”

“Your website makes me want to work for you! 😀 – It is really outstanding how intensely you used colors and animations. You really pop out from the competition and show the level of your expertise!”

“Tämä visuaalisuus kyllä puhuttelee minua todella paljon”

“Minusta olette loistavasti onnistuneet vangitsemaan teidän fiiliksen noihin sivuihin, noi henkilökuvat on tosi freesejä ja sivu peilaa tosi hyvin sitä millainen käsitys mulla on teistä yrityksenä: rento, helposti lähestyttävä, mutta 110% ammattitaitoa.”

“Hyvää duunia ehdottomasti! saa selkeän kuvan mitä teette, ja että teette sen myös hyvin (NPS tulosten ja asiakas-esimerkkien nostot!). Tykkään myös läpinäkyvyydestä hinnastoon – kertoo firman arvoista hyvää että jakaa B2B-puolella hinnastoa näin avoimesti. 🙌”

“Visuaalisuus on hieno ja tavallaan ilahduin, että B2B-myynnin sivustolla ei hyökännyt heti päälle koko ruudun peittävä video tai yli-innokas AI-chatbot. Usean startupin visiona on muuttaa passiiviset web-sivustot videosisällöksi tai valjastaa sinne AI-avatar keräämään liidejä, kun eihän kukaan enää jaksa mitään lukea.dNäille lisäosille on mielestäni hyvin paikkansa, mutta arvostan, jos B2B-websivustolta saa edelleen haluamaansa tietoa myös luettavassa muodossa.”

“Makeen näköinen! Kiva, että ei oo nössöilty värien käytössä. Ei haittais yhtään vaikka webissä rupeais trendaamaan taas tällaiset vähän rohkeammat design-suuntaukset viime vuosien pinnalla olleen perustylsän länderitaiton sijaan. Tulee jo vähän korvista ulos.”

Näitä ja monia muita palautteita muun muassa lisää täällä, täällä sekä täällä

Yhteenveto

Tämä projekti on vahvistanut MEOMin asemaa rohkean innovatiivisena B2B-kumppanina, joka uskaltaa haastaa toimialan perinteitä. Retrofuturistinen ja värikäs brändi-ilme, rohkeasti esiin tuodut hinnat sekä luovasti rakennetut 3D-efektit luovat yhdessä sivustokokemuksen, joka palvelee aidosti sekä myyntiä että asiakkaiden tiedonhakua. Positiointi näkyy läpi sivuston ja kohderyhmälle korostetaan tuloksellisuutta ja tuotettua arvoa erottautumistekijänä. 

Paras toteutus -kategoriassa haluamme korostaa sivuston teknistä toimivuutta, pehmeitä siirtymiä, 3D-efektien onnistunutta hyödyntämistä ja helppoa sisällönhallintaa.

Paras visuaalinen design -kategoriassa nostamme esiin rohkean värien käytön, retrofuturistisen konseptin ja yhdenmukaisen brändi-identiteetin, joka pysyy vahvana läpi koko sivuston.

Uskomme, että MEOMin uusi sivusto edustaa juuri sellaista rohkeaa, mieliinpainuvaa ja käyttäjäystävällistä verkkokokemusta, jota Grand One -kilpailu palkitsee.

Työn perustiedot

Työn nimi

MEOMin verkkosivusto- ja brändiuudistus (”Retro-futuristinen erottuminen B2B-markkinoilla”)

Työn suunnitteluun osallistuneet yritykset

MEOM (konseptointi, design, tekninen toteutus)

Työn tuotantoon osallistuneet yritykset

MEOM

Asiakas

MEOM (sisäinen projekti)

Kilpailukategoriat

Paras toteutus

Paras visuaalinen design

Linkki kilpailutyöhön

meom.fi