Blogi

Verkkosivut

Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen

Tämä on verkkosivuston ostamista käsittelevän sisällön 5. osa. Lue koko blogisarja yhdestä oppaasta: Lataa verkkosivuston ostajan opas

Artikkelisarjan aiemmissa osissa on käsitelty vaiheita verkkosivuhankinnan kilpailuttamisesta käyttöliittymäsuunnitteluun ja sisällöntuotantoon. Tässä osassa tarkastellaan lyhyesti verkkosivun teknisen kehittämisen vaihetta.

Tekniikka on useimmiten tiimipeliä

Juna on kääntynyt. Tässä vaiheessa suurin osa asiakkaan kanssa tehtävästä suunnittelusta on jo takanapäin. Jos verkkosivuprojektin ensimmäiset vaiheet on ostettu esimerkiksi mainostoimistolta, teknisen kehittämisen vastuun ottaa yleensä toinen toimija, esimerkiksi digitoimisto. Jos taas projekti on ostettu yritykseltä, joka hoitaa verkkosivuprojektin alusta loppuun, jatketaan projektia niin kuin alkuperäisessä suunnitelmassa on sovittu.

Teknisen kehityksen aikana asiakkaan rooli vie projektin laajuudesta ja toimittajan prosessista riippuen yleensä vähemmän aikaa kuin aiemmat vaiheet. Pienemmissä projekteissa tekninen kehitys voi edetä suunnitelman mukaisesti ilman kontaktia asiakkaaseen, mutta laajemmissa projekteissa pallo tulee teknisten rajoitteiden myötä välillä takaisin asiakkaalle ja sidosryhmille. 

Kannattaakin sopia vähintään muutama tarkastuspiste projektisuunnitelmaan projektin koosta riippumatta. Osaavalla kehittäjältä tulee tässä vaiheessa erinomaisia kysymyksiä ja ehdotuksia siitä miten sivuston ylläpito tulisi rakentaa.

Miten varmistan, että tekninen kehittäminen on laadukasta?

Paras tapa, jolla voit vaikuttaa teknisen kehityksen onnistumiseen, on tehdä kilpailutusvaiheen taustatyö ja toimittajasopimus kunnolla

Listasimme muutamia keinoja, joilla voidaan lisätä teknisen toteutuksen onnistumisen edellytyksiä.

Blogisarjan seuraavassa osassa tarkastellaan verkkosivujen julkaisua ja palautteen keräämistä verkkosivuista.

Blogisarjan muut osat:

Alkusanat: Blogisarja verkkosivuston ostamista suunnitteleville

Osa 1: Tarjouspyyntö verkkosivuston suunnittelusta ja toteutuksesta

Osa 2: Verkkosivuprojektin tarjousten vertailu ja toimittajan valinta

Osa 3: Verkkosivujen design, konseptisuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu

Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto

Osa 5: Verkkosivujen tekninen kehitys ja testaaminen

Osa 6:  Verkkosivujen julkaisu

Lataa verkkosivuston ostajan opas

Blogisarjan osat on koottu oppaaseen, joka auttaa selkeyttämään verkkosivustoprojektin eri vaihteita ostajan näkökulmasta. Lue koko opas alla olevasta linkistä ja onnistu verkkosivujen hankinnassa. Sähköpostiosoitetta ei tarvita lukemiseen!

Vältä verkkosivustoprojektin yleisimmät sudenkuopat