Blogi
Markkinointi
Netflix panostaa markkinointiin: tarjoaa $300M ulkomainosyrityksestä. WTF?!?
Netflix on tehnyt 300 miljoonan dollarin ostotarjouksen ulkomainosfirmasta Regency Outdoor Advertisingista. Samaan aikaan Netflix on ilmoittanut panostavansa entistä enemmän markkinointiin, jonka budjetti vuodelle 2018 kasvaa yli 50 prosenttia, ollen näin jo 2 miljardia dollaria. Miksi digivallankumouksen lippulaivamedia käyttää rahansa perinteiseen mainontaan, vaikka Gary V on julistanut billboardit kuolleeksi? Koska se on nerokas firma, sanon minä.
Netflix, tuo videovuokraamoiden teurastaja, joka muutti meidän kaikkien tv-kulutustottumukset yhdessä yössä. Yhtiö, joka katsoi Hollywoodia silmiin ja toivotti heille kituvaa ja yksinäistä saattohoitoa. YouTuben sofistikoitunut serkku, joka teki digivideoista salonkikelpoisia keski-ikäistenkin keskuudessa.
Äkkiseltään tämä strategia vaikuttaa olevan ristiriidassa kaiken ymmärtämämme kanssa, mutta se on kaikkea muuta. Tämä peliliike kertoo Netflixin kypsymisestä, samalla oman brändi-identiteetin säilyttäen. Tähän saakka strategiana on ollut sijoittaa mahdollisimman paljon rahaa omaan sisältöön ja saada ihmiset sitä kautta kiinnostumaan palvelusta. Näin on toki edelleen. Netflix julkaisee vuonna 2018 yli 700 alkuperäistä sarjaa tai elokuvaa. Nyt tätä kuitenkin täydennetään satsaamalla markkinointiin eli kertomalla ihmisille tarjonnasta.
Tämä markkinoinnin itsestäänselvyys ei sinänsä ole vielä nerokkuutta. Mutta se on, että perinteisten digikanavien ja uusimpien AI/mikro/kvantti/IoT/VR-trendien lisäksi hankitaan perinteistäkin perinteisempi mainosmuoto eli ulkomainos. Billboard on bannerin ja pop-upin analoginen vastine, jota ei voi sulkea tai AdBlockerilla torjua.
Tämä on yksi niistä syistä, miksi Netflix on tehnyt tarjouksen Regencysta. Ulkomainoksen konversion tai ROI:n laskeminen voi olla vaikeaa, mutta se huomataan ja sitä ei voi välttää. Etenkin, jos omistuksella varmistaa kattavan peiton. Näin varmistetaan, että se tarina tai viesti mikä halutaan välittää, varmasti myös välittyy asiakkaille.
Syy ostamiseen on kuitenkin syvemmällä kuin pelkässä premium-mainospaikkojen hankinnassa. Regencylla on erityisen vankka asema Kaliforniassa, jossa billboard-mainonnalla on historiallisesti ollut suuri merkitys. Joka nurkalla väijyy valtava ulkojuliste muistuttamassa olemassaolostaan. Kuin sattumalta elokuvateollisuuden keskus on tällä samalla alueella. Ulkomainonnalla tavoitetaan tehokkaasti mielipidevaikuttajat, jolloin Netflixin alkuperäisohjelmisto pysyy lehdissä, blogeissa ja uutisissa. Ja samalla taatusti kaikkien kuluttajien mielessä.
Eikä Netflixia taida hirveästi haitata pitää keskisormea pystyssä ympäri Hollywoodia, muistuttamassa perinteisiä toimijoita uudesta ajasta. Kapinahenki on vielä vahvasti läsnä brändin DNA:ssa.
Tämä on täydellinen osoitus siitä, että markkinointia ei kannata miettiä pelkästään omista lähtökohdista. Nokkelimmat ymmärtävät myös, että minkälainen on brändi, mikä on strategia, miten tavoitetaan kohderyhmä ja mikä yksinkertaisesti toimii.
PS.
Ostos on myös järkevä veto kannattavuuden vinkkelistä. Sunset Stripilla yhden billboardin kuukausivuokra on noin 140 000 dollaria. Investointi maksaa itsensä takaisin nopeasti.
Kuva: Fred Seibert