Howspacen kanssa yhteistyömme on jatkunut jo vuodesta 2018, jolloin yrityksen sivusto edellisen kerran uudistettiin. Nyt yrityksen asiakashankinnan strategian painopistettä on viety vielä enemmän modernin SaaS-yrityksen tuotevetoisempaan suuntaan, jolloin brändin ilmeen sekä uuden verkkosivuston haluttiin mahdollistavan strategian mukaisia tavoitteita paremmin.
Howspacella on aktiivinen markkinointitiimi, jolle verkkosivusto on yksi tärkeimmistä arjen työkaluista. Uusittu sivusto palvelee jatkossa entistä suorituskykyisempänä ja ketterämpänä asiakashankinnan kanavana, kun käytettävyyteen ja joustavaan sisällönhallintaan on kiinnitetty erityistä huomiota.
Yhteistyöstä
Uuden sivuston suurimpina ajureina olivat pystyä vastaamaan SaaS-ostajien muuttuneeseen itsenäisempään ostokäyttäytymiseen ja samalla tukea asiakashankinnan kasvutavoitteita.
Yhteistyössä Kallan & Co -designtoimiston kanssa suunniteltu ja toteutettu sivusto tuo vetoavammin esille Howspacen ratkaisuja, mahdollistaa itsenäisen tutustumisen tuotteeseen sekä tukee kävijöiden konvertoitumista tehokkaammin.
Sivuston kehittäminen jatkuu yhdessä Howspacen kanssa, jotta verkkosivut tukevat jatkossakin asiakashankintaa parhaalla mahdollisella tavalla.
Lähestyminen
Strateginen pohja ja brändi sivustouudistuksen taustalla
Howspacen sivuston uudistamisella oli tyypillinen B2B-asiakkaan lähtökohta: asiakashankinnan strategisen pohjan muutokset ja brändin päivitys. Verkkosivuston tavoitteiksi määriteltiin:
Mahdollistaa PLG-strategian onnistuminen
Tukea SLG-strategian onnistumista
Viestiä Howspacen arvoa paremmin
Auttaa nykyasiakkaita saamaan ratkaisuista kaikki irti
Auttaa Howspacen markkinointitiimiä tekemään työtään verkkosivuston parissa ketterämmin
Yhtenä suurena kehityskohteena vanhaan sivustoon verrattuna oli informaation esittäminen sivustolla niin, että Howspacen tarjoamat ratkaisut ja arvo tulisivat selkeämmin esille. Sivustolle luotiin rakenne, joka mahdollistaa sekä sujuvan käytettävyyden että helposti navigoitavan sivustokokemuksen.
”On ollut mahtavaa huomata, että ollaan palautteen perusteella onnistuttu tavoitteessamme päivittää brändiä, esittää tuotteemme selkeämmin sekä pysyä uskollisina arvoillemme. Sekin on ihan uusi sivustoprojektin onnistumisen ulottuvuus, että meillä myös sisäisesti sivusto on tuonut Howspacelaisille uudenlaista inspiraatiota tekemiseen, ja ihmiset ovat ottaneet kirkastetun brändin ja uuden sivuston ihan omakseen”
Howspacen uuden verkkosivuston suurimpina tavoitteina oli rakentaa sivuston sisällöistä, visuaalisesta ilmeestä ja käyttäjäpoluista kokonaisuus, joka ohjaa parhaalla mahdollisella tavalla tuotteen kokeiluun eli toimisi paremmin tuotevetoisen strategian mahdollistajana. Sivustoa haluttiin viedä suuntaan, jossa se toimisi paremmin tärkeimpänä asiakashankinnan kanavana.
Samalla kuitenkin haluttiin säilyttää sivuston rooli myyntivetoisemman SLG-strategian tukijana, eli sivustolta tuli jatkossakin löytyä mahdollisuus ottaa yhteyttä myyjään.
PLG-verkkosivusto
”Product led growth on tuotevetoisen lähestymisen kuninkuusluokka, jossa annetaan tuote asiakkaalle käyttöön ilmaiseksi (Trial tai Freemium -mallien avulla). Tuote on niin arvokas asiakkaille, että se generoi liikevaihtoa, kun asiakas haluaa ostaa sen itselleen käyttöön. “
PLG-lähestymistavan mukaisesti moduuli informoi tehokkaasti Howspacen käytöstä ja tuotteen hyödyistä.
ERITYISPIIRTEET
Julkaisujärjestelmä, joka taipuu markkinoinnin monikäyttöön
WordPress-sivuston joustava sisällönhallinta on omiaan Howspacen markkinointiimin arjen tarpeisiin. Sivusto ei rajoita sisältöajatuksia, vaan tiimin panostukset voi nyt entistäkin paremmin käyttää asiakashankinnan kehittämiseen, uuden sisällön luomiseen ja esimerkiksi sivuston jatkuvaan kehitykseen.
Howspacen siirtymä HubSpot-sivustolta WordPress-sivustolta on ollut sujuva, sillä WordPress tarjoaa helpon integrointimahdollisuuden HubSpotin markkinointityökaluihin. Myös muut tarvittavat integraatiot, markkinoinnin työkalujen käyttöönotto sekä teknisen hakukoneoptimoinnin toimenpiteet hoidettiin MEOMin toimesta osana toteutusta.
“WordPressin mahdollistama modulaarinen ratkaisu on ollut meille todella tärkeä. Moduuleilla pystytään ketterästi rakentamaan juuri sellaisia sisältöjä helposti kuin halutaan”
Joel Jokinen, Marketing Operations, Howspace
Yhteistyö
Sivuston suunnittelu ja toteutus yhteistyössä
Sivustouudistuksessa työskentelimme yhdessä Kallan & Co -designtoimiston kanssa, joka vastasi brändi-ilmeen päivityksestä sekä sivuston konseptista. Web design hiottiin yhteistyössä, ja toteutuksen aikana pystyimme käyttämään kummankin toimijan erityisosaamista Howspacen tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö useamman kumppanin kanssa vaatii avointa viestintää, selkeää projektijohtamista ja yhteisiä tavoitteita.
“Iso kiitos selkeästä ja avoimesta kommunikoinnista, sekä joustavuudesta projektin aikana. Autoitte meitä handlaamaan kiperämmätkin vaiheet”
Hanna Liimatainen, Head of Communications, Howspace
Projektitiimi
Customer Success Manager
Hanskassani on markkinoinnin kokonaiskuvan ymmärtäminen osana liiketoimintaa. Varmistan osaamisellani digitaalisten…
Riina Bagdasarov
Customer Success Manager
Hanskassani on markkinoinnin kokonaiskuvan ymmärtäminen osana liiketoimintaa. Varmistan osaamisellani digitaalisten kanavien kehityksen ja kasvuun tähtäävien toimenpiteiden oikean suunnan. Erityisesti sytyn uuden luomisesta, ongelmien ratkomisesta ja vauhdikkaasta tekemisestä.
Olen web-kehittäjä ja pyörin lähinnä HTML, CSS, Javascript ja WordPress…
Laura Huotari
Front End developer
Olen web-kehittäjä ja pyörin lähinnä HTML, CSS, Javascript ja WordPress akselilla kehittämässä designeista toimivia ratkaisuja. Parasta työssä MEOMilla on ongelmanratkaisu ja oman kädenjäljen näkeminen sekä mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä!
Gesamtkunstwerk-ajattelun (kokonaistaideteos) nimeen vannovien arkkitehtien innoittamana pyrin projekteissani ottamaan kokonaisvaltaisesti…
Sampo Noponen
Designer
Gesamtkunstwerk-ajattelun (kokonaistaideteos) nimeen vannovien arkkitehtien innoittamana pyrin projekteissani ottamaan kokonaisvaltaisesti huomioon sivustojen ja palveluiden eri aspektit saavuttaakseni yhtenäisen, toimivan ja harmonisen kokonaisuuden. Tavoitteenani on yhteistyön ja hyvän suunnittelun kautta ilahduttaa käyttäjää ja kasvattaa asiakasta.
Määritetään yhdessä tavoitteet ja kartoitetaan vaihtoehdot. Lupaamme tehdä tarjouksen vain silloin, kun tiedämme olevamme paras kumppani tuleville vuosille.
Ymmärrämme ostokäyttäytymisen muutoksen vaikutuksen verkkosivustoon ja osaamme auttaa teitä hyötymään siitä parhaan mukaan.
Toteutusten laatu ja riskittömyys
Asiakassuhteemme ovat pitkäikäisiä ja asiakkaamme on todistetusti erittäin tyytyväisiä. NPS +85 ja projektityytyväisyys 4,4/5. Olemme siis hyvin riskitön valinta.
luotettava Kumppanuus ja valmiit palvelumallit
Haluamme rakentaa pitkäaikaisia kumppanuuksia ja se näkyy myös palvelutarjoamassamme. Meillä on valmiit mallit, joilla teemme yhdessä sivustostanne parempaa monivuotisesti.
perusteltu investoinnin takaisinmaksu
Tyypillisesti pystymme nostamaan konversioprosentteja sivustolla 30%:sta alkaen ylöspäin ja samassa tehostamaan sisällöhallintaan liittyvää työtä muutamista tunnista useisiin viikossa per henkilö, joka työskentelee sivuston parissa.