Blogi

Verkkosivujen kehitys

Miten valita oikea julkaisujärjestelmä? WordPress vai HubSpot CMS?

Verkkosivustouudistuksen yksi polttavimpia kysymyksiä on, että millä alustalle sivusto toteutetaan. WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä, mutta yhä useampi B2B-yritys päätyy valitsemaan HubSpot CMS:n (CMS = Content management system).

Jos etsit nopeaa vastausta, niin tässä suosituksemme: WordPress on nopeampi yleisempi ja muokattavampi. Se on varmempi vaihtoehto. HubSpot CMS tulee harkintaan, jos:

Sekä WordPress että HubSpot ovat erinomaisia julkaisujärjestelmiä. Jos valitset näiden kahden väliltä, niin ratkaisu on hyvin todennäköisesti oikein hyvä. Tiukassa tilanteessa voit säästää aikaa ja tehdä ratkaisun heittämällä kolikkoa.  

Jos et löytänyt kolikkoa, niin tässä laajempi katsaus aiheeseen.

Kenelle ja mihin tarkoitukseen

Verkkosivusto-käsitteen alle mahtuu sivustoja laidasta laitaan. Tässä vertailussa emme ole kiinnostuneita verkkokaupoista, erittäin yksinkertaisista käyntikorttisivustoista tai kompleksisista verkkosovelluksista (esim. verkkopankit tai vaikkapa projektinhallintatyökalut). 

Tarkastelemme julkaisujärjestelmiä B2B-markkinointitiimin näkökulmasta. Näitä tiimejä tai tekijöitä yhdistää:

Julkaisu­järjestelmien lähihistoria

Aiemmin markkinoilla oli paljon toimistojen omia suljettuja julkaisujärjestelmiä. Näistä järjestelmistä on jäänyt jäljelle ennen kaikkea pelko toimittajaloukkuun joutumisesta. 

Reilu kymmenen vuotta sitten,  avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät (Joomla, Drupal ja WordPress) alkoivat syrjäyttää toimistojen omia kikkareita. Kun WordPressin ja muiden avointen järjestelmien nousu alkoi, niin alkoi myös nousta uusia toimistoja. Esimerkiksi MEOM.

Viimeisen parin vuoden aikana Joomla on kuihtunut ja se ei ole enää relevantti vaihtoehto kenellekään mihinkään. WordPress on laajentunut ominaisuuksiltaan ja vienyt Drupalin markkinaosuutta markkinointisivustojen osalta.

Nykypäivänä B2B-verkkosivuston tekemiseen Drupalilla täytyy liittyä jonkin asteista masokismia ja halua lämmittää sielua setelinuotion lämmössä. Monimutkaisiin, sovellusmaisiin toteutuksiin kovat Drupal-toimistot pystyvät edelleen tarjoamaan oikein hyvää laatua, mutta emme käsittele näitä toteutuksia tässä kirjoituksessa. Hintalappu pelkälle tekniselle toteutukselle alkaa 100 tuhannesta eurosta? (Laittakaa Drupal-toimistot viestiä, jos meni huti, niin päivitetään)

Viimeisen parin vuoden aikana suljetut järjestelmät ovat tehneet paluuta SaaSsien muodossa. Yksinkertaisille, mutta näyttäville sivustoille hyviä vaihtoehtoja ovat WebFlow, Wix tai Squarespace. Toimittajaloukun pelko liittyy edelleen suljettuihin järjestelmiin, vaikka globaalit SaaS-ratkaisut ovat aivan erilaisia kuin muutaman ihmisen väkertämät mustat laatikot.

Tällä hetkellä B2B-verkkosivustojen* osalta markkina on jakautunut seuraavasti:

Tilasto julkaisujärjestelmien käytöstä B2B-verkkosivustoilla. Tilastossa huomioitu suomalaiset 1-100 miljoonan liikevaihdon B2B-yritykset (16 429 kpl). WordPressin osuus 72,5% ja HubSpot CMS:n osuus 3,2%.
Julkaisujärjestelmien käyttö B2B-yrityksissä.
*Otoksessa suomalaiset 1-100M liikevaihdon B2B yritykset (16 429kpl). Kiitämme datasta Vainua.

WordPress

WordPressin suurin vahvuus on sen ekosysteemi. Tuhannet kehittäjät rakentavat järjestelmän ydintä, lisäosia ja valvovat tietoturvaa. Lisäksi kaikki verkkosivustoja rakentaneet ovat vähintään kokeilleet WordPressiä. Kouluista ympäri maailman valmistuu WordPress-kehittäjiä ja järjestelmän tuntevia markkinoijia. 

Koko internetin maailmasta WordPressin osuus julkaisujärjestelmänä on yli 60%, yhteensä sen päällä pyörii noin 455 miljoonaa sivustoa ja saatavilla on noin 54 000 lisäosaa. Luvut vaihtelevat hieman riippuen lähteestä, mutta varmasti voi kuitenkin todeta, että on se iso.

https://digital.com/best-web-hosting/wordpress/statistics/
https://w3techs.com/technologies/details/cm-wordpress

Tällä hetkellä WordPressin asemaa suurimpana ja kauneimpana julkaisujärjestelmänä ei uhkaa selvästi mikään. Kyse on ennen kaikkea siitä, miten WordPressillä sivustoja tehdään. 

Sivustojen rakentamiseen tarkoitetut “page builderit”, kuten WP Bakery, Elementor ja Visual Composer antavat mahdollisuuksia vaikka mihin. Osaavissa käsissä näillä työkaluilla saa aikaan vaikuttavia sivustoja kohtuullisella vaivalla. 

Page buildereiden ongelmaksi muodostuu sivustojen ylläpidettävyys ja suorituskyky. Kun julkaisujärjestelmässä vaihtoehtoja on valtavasti, niin sivuston visuaalisen  ilmeen ylläpitäminen yhdenmukaisena  koko sivustolla lähentelee mahdotonta. 

Valmisteemoissa on usein myös paljon koodia, jota et tarvitse. Tämä hidastaa sivustoa ja sitä kautta heikentää käyttökokemusta. Näin myös Googlen sivustoa kohtaa osoittama rakkaus jää vähäisemmäksi kuin kustomoiduissa toteutuksissa.

Kustomoidut toteutukset vaativat osaavia kehittäjiä, mutta ovat tällä hetkellä osaavan B2B-markkinoijan ykkösvalinta. Nämä toteutukset saadaan brändin mukaisiksi, nopeiksi ja helpoiksi ylläpitää. 

Me MEOMilla olemme viimeisen kahden vuoden aikana rakentaneet teknistä pohjaa, joka tarjoaa kaikki täysin kustomoidun pohjan edut samalla, kun toisteista työtä minimoidaan. Tästä voi lukaista lisää MEOM Blocks-sivulla.

Esimerkkejä WordPress-sivustoista:
Finnlamelli, Firstbeat, Musti Group, iLOQ

HubSpot CMS

HubSpot on rakentunut sisältömarkkinoinnin tarpeisiin –  ketterän markkinoinnin työkaluksi. Markkinoinnin mitattavuuden ja automaatioiden kylkeen on rakentunut viime vuosina laaja kattaus palveluita ja HubSpot alkaa löytää tiensä myös isojen yritysten harkintalistalle. 

Monet yritykset tuovat myynnin, markkinoinnin, CRM:n, asiakaspalvelun ja julkaisujärjestelmän HubSpotin alle tehostaakseen toimintaansa.

HubSpot CMS Hub on suljettu järjestelmä, jonka ominaisuudet B2B-markkinoijan näkökulmasta ovat hyvin lähellä hyvin toteutettua WordPress-sivustoa.
Kehittäjän näkökulmasta HubSpot vaatii omistautumista asiakkaan ongelman ratkaisuun ei vain kauniin koodin tekemiseen. MEOM Web Studion Lead Developer Tiina Kirahvimetsä (oikea nimi) kuvasi asiaa Vierityspalkin haastattelussa näin:

“HubSpot vaatii kehittäjältä kykyä katsoa toisinaan toisaalle, sillä sivulle automaattisesti syljetty HTML näyttää oksennukselta. […] Usein on asioita joihin ei vain voi vaikuttaa. Toisaalta HubSpot kehittyy jatkuvasti ja pitää kehittäjän varpaillaan uusien ominaisuuksien suhteen, jotka kannattaisi napata käyttöön. Sivujen editointi on edistynyt hurjasti viime vuosien aikana ja lyö Gutenbergin (WordPressin editorin nimi) tietyissä asioissa. Sen pyörittely ja pohtiminen, kuinka sivujen muokkaamisesta saisi asiakkaan näkökulmasta mahdollisimman helppokäyttöistä ja joustavaa on ehdottomasti HubSpotin parhaita puolia.”

Samoin kuin WordPressissä, myös HubSpotissa sisällön ylläpidettävyyden sekä käytettävyyden taso vaihtelee isosti – mädästä perunasta timanttiin.

Markkinoijan näkökulmasta eri HubSpot-toteutuksien välistä eroa avaa parhaiten Naavan esimerkki. Naava pyysi meiltä apua HubSpot-sivuston kehittämiseen, jotta markkinointiin saataisiin vauhtia. Vanhan sukupolven HubSpot-CMS perustui ennalta suunniteltuihin sivupohjiin. Kaikki muutokset vaativat koodausta. Lyhyesti sanottuna: Hirveästi turhaa työtä kehittäjältä ja markkinoijalta.

Totesimme, että jos sivusto on olemassa yli vuoden, niin Naavalle tulee edullisemmaksi uusia koko sivuston tekniikka kuin jatkuvasti ostaa yksinkertaisiin tehtäviin kehittäjän apua. Lisäksi sivuston suorituskyky, käytettävyys ja näyttävyys nousisivat uudelle tasolle.

Nyt Naavan sivusto on rakennettu modulaariseksi eli jokainen palikka on itsenäinen kokonaisuutensa ja näitä palikoita pystyy yhdistelemään mieleisekseen kombinaatioksi koodiin koskematta. Lisäksi moduuleja on mahdollista muokata keskitetysti, jolloin muutokset tulevat voimaan koko sivustolla, yhteneväisyys säilyy ja työmäärät vähentyvät radikaalisti.

Esimerkkejä HubSpot-sivustoista:
Naava, Boksi, HeiaHeia, Brella, Nomentia

Hubspot CMS Hub kattava tietopaketti

Tutustu HubSpotin sisällönhallintajärjestelmän ominaisuuksiin ja miksi se on markkinoijalle erinomainen valinta.

Lue lisää

Vertailu

Suorituskyky

Teemme Suomen vaikuttavimpia ja suorituskykyisimpiä HubSpot-sivustoja. Silti,  WordPress-sivustomme ovat tätäkin nopeampia ja sitä kautta hakukoneystävällisempiä. 

Jos nopeus on kriittinen tekijä, niin valitse WordPress. Huomioitavaa on kuitenkin, että hyvin tehty HubSpot-sivusto on nopea suhteessa keskiverto sivustoihin. ja pärjää siten oikein hyvin vertailussa kilpailijoihenne. 

(Huom. kumpaankaan alustaan ei saa laittaa HubSpottin chattia. Se hidastaa sivustoa kohtuuttomasti.)

Tietoturva

Suljettu järjestelmä saadaan kuulostamaan turvalliselta, sillä HubSpot Incin tietoturvaosasto on varmasti edellä kaikkia suomalaisia WordPress-toimistoja. 

Toisaalta taas kukaan ei pääse tarkastelemaan suljetun järjestelmän tietoturvaa, joten meillä on vain heidän sanansa asiassa. WordPress-sivustojen suurin riski ovat vanhentuneet lisäosat, johon ratkaisu on tekninen ylläpitopalvelu. 

Tietoturvan taso kannattaa mitoittaa riskiin. Aika usein markkinointisivustolla kerätään vain nimiä ja sähköpostiosoitteita, ei erittäin arkaluontoista henkilötietoa.

Sisällön ylläpidettävyys

HubSpotin käyttöliittymä on hieman intuitiivisempi ja visuaalisempi kuin WordPressin. Järjestelmät ovat kuitenkin viime vuosina lähentyneet toisiaan paljon. WordPressistä on tullut visuaalisempi ja HubSpotista monipuolisempi. Odotamme erojen kutistuvan edelleen.

Julkaisujärjestelmän muokattavuus

HubSpot asettaa enemmän rajoituksia kuin WordPress. Esimerkiksi HubSpotissa blogiartikkeliin lisättävän sisällön muoto on rajoitettu. WordPressissä voi tuoda minkä hyvänsä lohkon haluamalleen sivulle. Jos sivusto on erittäin laaja (kieliversioiden, sisältötyyppien ja sivujen määrä), niin suosimme WordPressiä.

Tehokkuus

HubSpotin ylivoimaisesti merkittävin vahvuus on myynnin ja markkinoinnin työkalujen keskittäminen yhdelle alustalle. Integraatiot ovat helpoimmillaan silloin, kun niitä ei tarvitse tehdä. 

“Kaikkea dataa varten ei tarvitse erillistä integraatiota vaan ne ovat saman katon alla natiivisti. Automaatioita saa rakennettua suoraan sivuston datasta.” – Jaakko Jalkanen, Head of Marketing, Brella.

Jatkuvuus

Toimittajaloukku on hirveä asia. HubSpotissa loukun riski on suurempi, sillä osaavia toimistoja ja tekijöitä on vain murto-osa suhteessa WordPressiin. Kuitenkin molempien järjestelmien siirto toisen toimittajan käsiin onnistuu. Se vain vie aikaa, rahaa ja hermoja.

Kannattaa tutkailla toimiston historiaa ja ennen kaikkea tulevaisuuden suuntaa. Liian monelle toimistolle verkkosivustot ovat vain välipysäkki, jonne jää unohdettuja sivustoja ja pettyneitä asiakkaita. 

Kahden hyvän väliltä ei voi valita huonosti

Molemmilla järjestelmillä saat erinomaiset verkkosivustot, jos toimittaja osaa työnsä. Liian usein julkaisujärjestelmän valinta saa kohtuuttoman paljon huomiota, kun puhutaan verkkosivustoista.

Rakennamme verkkosivustoja, jotta markkinointi saa aikaan tuloksia, yritykset kasvavat, syntyy uusia työpaikkoja ja loppukäyttäjät saavat ilahduttavan kokemuksen verkossa. Sivustot levittävät parhaimmillaan hyvää ympärilleen, kun verkkosivuston rakennuspalikat ovat kunnossa.


Haluatko pysyä ajan hermolla?

Tilaa uutiskirjeemme, jossa on tarjolla parhaimmat artikkelit silmäiltävässä muodossa. Älä jää tärkeimmästä tiedosta paitsi.