WordPress ja muut julkaisujärjestelmät vertailussa

Julkaisujärjestelmien vertailu ehdottomuuksia latoen on kuin tomaattia ja kurkkua vertailisi – äärimmäisen typerää. Jos vertailijana on vielä tomaatteihin erikoistunut maanviljelijä Närpiöstä, voitaisiin puhua jopa kaikkien aikojen nollatutkimuksesta.

Tässä se nyt silti on, vertailu eri julkaisujärjestelmistä, joihin olemme Suomessa törmänneet viimeisen kahden vuoden aikana. Vaikka laitoin käyrät puolueettomuusrillit päähäni ennen kirjoittamista, kannattaa alaosan pikkuprintti lukea kunnolla.

Joomla:

Vuodesta 2005 asti käytössä ollut Joomla on edelleen Suomessa yksi suosituimmista verkkosivun julkaisujärjestelmistä.

Puhuttaessa keskikokoisesta verkkosivuprojektista (10 000€ – 20 000€) kamppailu käydään yleensä WordPressin ja Joomlan välillä. Teknisen osaaminen hinnassa ei julkaisujärjestelmien välillä ole suuria eroja. Kummankin taustakehityksessä käytetään PHP:ta ja MySQL tietokantaa; osaava toimija laskuttaa tunnista 100 €:n molemmin puolin.

Yksi suuri ero verrattaessa Joomlaa ja WordPressia on sisällöntuotannon helppous. WordPressissä on sisältömarkkinoijaa ajatellen paljon selkeämmät roolit julkaisijalle, ja blogiominaisuudet ovat Joomlaa laajemmat.

Nykytilanne näyttää Joomlan kohdalla olevan tasainen alamäki. Kuulopuheiden ja omien kokemusten perusteella Joomlasta siirrytään tänä päivänä monesti WordPressiin. Toiseen suuntaan siirtymisiä ei tapahdu juuri koskaan.

Kenelle: Pieneen tai keskisuureen verkkoprojektiin
Kustannukset: 6 000€ – 30 000€

WordPress:

WordPress on tällä hetkellä maailman käytetyin julkaisujärjestelmä, jonka päälle rakennetaan jo yli viidesosa kaikista maailman verkkosivuista. Verkkosivujen julkaisujärjestelmänä sen suosio kasvaa edelleen räjähdysmäisesti, johtuen mm. avoimesta lähdekoodista sekä helposta käytettävyydestä. WordPress on sisältömarkkinoinnin “kattojärjestön” CMI:n suosittelema julkaisujärjestelmä verkkosivuille.

Vaikka WordPress on nykyään suosittu ja sen päällä pyörii mm. mediatalojen isoja sivustoja, kuten The New York Times, ei sitäkään voi aivan aukottomasti suositella kaikkeen. Jos suunnitteilla on enemmänkin verkkopalvelu tai portaali kuin informaatiota välittävä verkkosivusto, kannattaa vakavasti harkita julkaisujärjestelmäksi esimerkiksi Drupalia.

WordPressilla on alettu viime päivinä kehittää myös e-commerce -toteutuksia, mutta ne ovat kokoluokaltaan vielä aivan eri tasoa esimerkisi Drupalilla tehtäviin toteutuksiin verrattuna.

Kenelle: Aktiivisille sisällöntuottajille
Kustannukset: 5 000€ – 60 000€

Drupal:

Kuten yllämainitut julkaisujärjestelmät, myös Drupal perustuu avoimeen lähdekoodiin ja sen kehittäjäyhteisö on pysynyt verrattain aktiivisena vuodesta 2001.
Verrattuna WordPressiin ja Joomlaan, verkkosivuston kehittäminen Drupalille vaatii jo keskimääräistä enemmän ohjelmointiosaamista. Toisaalta, Drupalilla on osaavissa käsissä mahdollista kehittää monimutkaisempia verkkopalvelutoteutuksia, ja se onkin yleensä vahva vaihtoehto puhuttaessa enterprise-tason verkkosivuista, tai vaikka sähköyhtiön verkkopalvelusta. Suomessa Drupaliin luottavat mm. monet mediatalot ja tunnetut kuluttajabrändit kuten Marimekko.

Drupalilla toteutetaan myös paljon keskisuuria e-commerce toteutuksia. Siis niitä, joihin WordPress olisi aivan liian kevyt, mutta Magento liian raskas.

Kenelle: Julkishallinto, monimutkaisemmat toteutukset ja E-commerce
Kustannukset: 20 000€ – 200 000€

Episerver:

Tullut vastaan muutamissa kilpailutuksissa. Episerver kilpailee ominaisuuksiltaan Drupalin kanssa, mutta toisin kuin edellä mainittu, se ei ole open source -järjestelmä. Järjestelmälle ei siis pyöri kehittäjiä joka nurkassa, ja kustannukset saattavat nousta verkkopalvelulle helposti yli 100 000€:n.

Kenelle: Julkishallinto ja monimutkaisemmat toteutukset
Kustannukset: +60 000€

DNN:

DNN, eli tuttavallisemmin Dot Net Nuke, on Microsoftin nimeen vannovien vastaisku WordPressille ja Joomlalle. DNN:sta ei paljoa digitoimistopiireissä puhuta, mutta ajoittain sitäkin näkee. Myös me olemme olleet mukana projektissa, jossa julkaisujärjestelmäksi valittiin DNN.
DNN:n päälle toteuttaessa kannattaa ehdottomasti huomioida, että kyseessä on jonkun verran monimutkaisempi järjestelmä kuin esimerkiksi WordPress. Kokematon tekijä ei siis välttämättä osaa huomioida riittävän hyvin kaikkia vaatimuksia esimerkiksi hakukoneita ajatellen ja saattaa pahimmassa tapauksessa tuhota koko hakukonenäkyvyytesi.

Kenelle: Kohtuullisen kokoisiin verkkosivustoihin, jos on pakko ajaa järjestelmiä Microsoft-ympäristössä
Kustannukset: +10 000e

“Meidän oma julkaisujärjestelmä”:

Suomestakin löytyy muutamia tahoja, jotka kehittävät omia julkaisujärjestelmiään. Näistä esimerkkeinä Media Cabinetin Base C6 ja Poutapilven P4. Näitä tarjotaan yleensä isompiin (+100 000€) projekteihin. Monet näistäkin ovat ihan päteviä värkkejä, mutta toimittajaloukun takia valintaa kannattaa harkita ainakin muutama kerta. Esimerkiksi Drupal taipuu samassa kustannusluokassa usein ainakin lähes vastaaviin tarpeisiin.

Kenelle: Spesifiin tarpeeseen, esim. sähköinen vuosikertomus
Kustannukset: + 10 000

Hubspot:

Hubspot on inbound-markkinointijärjestelmä, joka sisältää julkaisujärjestelmän ominaisuudet. Palvelulla on vahva jalansija Yhdysvalloissa, jossa se kasvaa kohisten. Suomessa Hubspotin käyttö on jostain syystä jäänyt olemattomaksi. Syynä vähäiseen käyttöön on todennäköisesti ollut ammattimaisten Hubspot-markkinoijien puute: Suomessa on yhä edelleen vain kourallinen Hubspotin sertifioimia kumppaneita.

Hubspotin pääidea on yhdistää kaikki markkinointisisältö, sisällönhallinta sekä analytiikka yhden palvelun taakse. Tässä se oman kokemukseni perusteella onnistuu jo kohtalaisesti. Sen sijaan julkaisujärjestelmänä palvelu sisältää rajoitteita. Jos siis esimerkiksi sivun designilla ei ole niin väliä, vaan fokus on enemmän tuloshakuisuudessa, voisi valintana olla Hubspot.

Kenelle: Inbound-markkinoijalle, joka haluaa pitää kaikki langat käsissään
Hinta: 3000 – 50 000€

Squarespace:

Squarespace nousee listalle, sillä se on lukuisista ”Wysiwyg” -tyylisistä julkaisujärjestelmistä ylivoimaisesti kovimmassa nosteessa. Toisin kuin muissa listan julkaisujärjestelmissä, Squarespacen hyödyntämisessä ei tarvita ollenkaan HTML-osaamista, vaan sivua voidaan muokata osoittamalla ja siirtämällä elementtejä.

Kenelle: Pienelle yritykselle, Henkilöbrändille
Hinta: Alkaen 8€/kk

 *MEOM on erikoistunut WordPress-julkaisujärjestelmään. Tarjoamme WordPressia alustaksi yhdeksän kertaa kymmenestä.

Kirjoittanut

Strategi, partner

Lue seuraavaksi

Joululomailemme

On taas se aika vuodesta kun jokainen (ainakin toivottavasti) rauhoittuu viettämään joulua ja kytkee itsensä offline-tilaan verkosta. MEOM on kiinni 24.12-28.12. Toimistolla on taas elämää maanantaina 29.12. Rauhallista joulua sulle!